پارلمان تقلبی در کاراکاس

دنیای اقتصاد: قدرت در ونزوئلا در حال موروثی شدن است. این مساله در کنار تنش‌های شدید اقتصادی و درگیری‌های داخلی، ونزوئلا را در آستانه جنگ داخلی بزرگی قرار داده است. اوضاع در این کشور هر روز بدتر از قبل می‌شود. این بار یکی از میهمانان یک برنامه تلویزیونی با پوشش نظامی قرمز در تلویزیون حضور یافت و سخنان ضبط شده سیاستمداران مخالف را در جلوی دید میلیون‌ها نفر پخش کرد. این صداها از سوی عوامل اطلاعاتی ونزوئلا و به شکل مخفی ضبط شده بود. افرادی از این دست که در تلویزیون حضور یافته‌اند در زمره رهبران جدید ونزوئلا هستند.

دولت می‌گوید آنها از دیروز جمعه در پست‌های خود مشغول شده‌اند. نیویورک تایمز می‌نویسد مجلس موسسان ۵۴۵ نفری ونزوئلا مجبور به بازنویسی قانون اساسی شده تا دست دولت را برای حکومت بر این کشور تا «بی‌نهایت» باز بگذارد. در همین حال دادستان کل ونزوئلا درباره احتمال بروز تقلب در انتخابات روز یکشنبه، دستور تحقیق داد. لوییسا اورتگا که از منتقدان نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری است خواستار شمارش مستقل آرا شده است. مخالفان معتقدند دولت میزان مشارکت را بسیار بیشتر از تعداد واقعی اعلام کرده است. اتهامی که شرکت تامین‌کننده تجهیزات رای‌گیری هم برآن صحه گذاشته است. در همین حال شایع شده که دولت با برنامه‌های جاه‌طلبانه به دنبال افزایش و تحکیم قدرت خود است. در واقع، شکل جدیدی از دولت در ونزوئلا در حال شکل‌گیری است. بر همین اساس، مادورو در انتخاباتی که روز یکشنبه برگزار شد فهرستی از «متحدان مورد اعتماد» خود در میان حزب حاکم را مطرح کرد و از مردم خواست به آنها رای بدهند. رای‌دهندگان هیچ گزینه‌ای برای رد این نامزدها نداشتند. مجلس موسسان ونزوئلا متشکل از نمایندگان تمام طبقات است: از ماهیگیر و دانش‌آموز گرفته تا کارگران نفتی و ... این یکی از میراث‌های چاوز است اما مادورو در پی برانداختن آن است. مادورو بسیاری از تازه‌کاران را وارد ساختار قدرت کرده تا آنها را جایگزین نخبگان قدیمی سازد. این تازه‌کاران پیش‌تر هیچ منصب اداری یا اجرایی نداشتند. آنها با ضرب و زور رئیس‌جمهور وارد ساختار قدرت شده‌اند. این نسل جدید نیروهای «گوش به فرمان»ی هستند که مادورو را تجسم «دولت» و «قدرت» می‌پندارند و مخالفت با او را بر نمی‌تابند. آنها یک هدف دارند: اطاعت از مادورو و شکاف در میان مخالفان و سرکوب آنها.

نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از فرماندهان سابق ارتش ونزوئلا- دیوسدادو کابلو- که از قضا یکی از اعضای قدرتمند ائتلاف مادورو است، می‌گوید: «دیگر این امکان وجود ندارد که اپوزیسیون بر این کشور حاکم شوند.» او با زل زدن به دوربین می‌گوید: «این سخن مرا ثبت کنید: اپوزیسیون دیگر هیچ امکانی برای حاکم شدن بر کشور ندارد.» تا کنون ۲۰ کشور با چینش دوباره مجلس موسسان مخالفت کرده‌اند. اکنون این مجلس از این قدرت برخوردار است که «متمردان» را کنار بزند، مخالفان را مضمحل سازد و ساختار قدرت را به‌صورت کامل از مخالفان پاکسازی کند. طی ماه‌های اخیر میلیون‌ها نفر در خیابان‌های ونزوئلا بیرون ریختند تا علیه اقدامات دولت تظاهرات کنند. این تظاهرات درگیری‌های گسترده‌ای را سبب شده که تا کنون حدود ۱۲۰ کشته بر جای گذاشته است.

تمام مراکز قدرت در ونزوئلا از حضور مخالفان پاکسازی شده و قدرت به‌صورت یکدست در دست مادورو قرار گرفته است. یکی از نمایندگان مجلس موسسان می‌گوید: «اولویت اول برقراری صلح است... این مجلس هم روش خود را برای رتق و فتق امور خواهد داشت.» آنها معتقدند مخالفان دولت با بازنویسی منشور حاکم (قانون اساسی) حاشیه‌نشین خواهند شد. «ایریس وارلا»، وزیر سابق امور زندان‌ها می‌گوید برای ثبات در کشور، حامی رویکرد تهاجمی‌تر است. مصداق این رویکرد صدور حکم ۱۵ ماه زندان برای شهردار سابق بود که از قضا از مخالفان مادورو بود. ماموران دولتی و برخی نیروهای اطلاعاتی شب هنگام به خانه‌های مخالفان یورش برده و آنها را به وضع رقت‌انگیزی بازداشت می‌کنند. این اقدام نه تنها موجب حاکم شدن فضای ترس و وحشت و نگرانی می‌شود بلکه این هول و هراس را در دل مخالفان(عمدتا توده‌های مردم) خواهد انداخت و این پیام را به آنها خواهد فرستاد که وقتی رهبران مخالف بازداشت می‌شوند، توده‌های مردم باید حساب کار را بکنند.

افزون بر تمام اینها، اگر چاوز مجلس موسسان را آینه تمام نمای این کشور کرده بود (چرا که از تمام طبقات در آن حضور دارند) اما مادورو کمر به استحاله میراث چاوز بسته است. رئیس‌جمهور مادورو برخی اعضای خانواده خود از جمله پسر (نیکولاس مادورو) و همسرش (سیلیا فلورس) را وارد مجلس مذکور کرده تا از نزدیک بر اوضاع نظارت داشته باشد. فلورس از چپگرایانی است که برادرزاده‌هایش به قاچاق مواد مخدر در آمریکا محکوم شده‌اند. نیویورک‌تایمز به یک احتمال هم اشاره می‌کند. «دیوسدادو کابلو» یکی از فرماندهان سابق ارتش که در سال ۱۹۹۲ به چاوز کمک کرد دولتش ساقط نشود؛ اکنون یکی از رقبای مادورو است. اگرچه کابلو و بسیاری مانند او در ارتش هستند که با دولت مادورو در مخالفت با اپوزیسیون اشتراک نظر دارند و به دنبال یکدست کردن قدرت و حذف اپوزیسیون هستند؛ اما میان خود دچار جدی‌ترین اختلافات هستند. نیویورک‌تایمز معتقد است کابلو یکی از رقبای جدی مادورو است و دور نیست که او و همقطارانش دست به کودتای نظامی علیه مادورو بزنند. گفته می‌شود قرار است کابلو به ریاست مجلس جدید موسسان برگزیده شود. تحلیلگران می‌گویند در این صورت، مادورو تضعیف شده و نشانه‌های میلیتاریسم در نظام مادورو به چشم خواهد خورد.