دنیای اقتصاد: بیش از ۶ ماه که از عمر کوتاه ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ گذشته است، هسته اصلی طرفداران وی خوش‌بینی خود را به مدیریتش از دست داده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان پس از پیروزی شگفت‌انگیز دونالد ترامپ در انتخابت ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر از هر ۱۰ آمریکایی که رای داده بود ۶ تن نسبت به مدیریت وی خوش‌بین بودند. اما در ماه مارس این خوش‌بینی در میان رای‌دهندگان به ۵۲ درصد رسید و حالا در اواخر ماه ژوئیه به ۴۳ درصد رسیده است. این ارقام را دانشگاه کینی‌پیاک منتشر کرده است. درحال حاضر ۵۳ درصد از کسانی که در انتخابات مشارکت کرده بودند، نسبت به ادامه مدیریت دونالد ترامپ طی سال‌های باقی‌مانده بدبین هستند. افزون بر این، گروه اصلی که موجب پیروزی دونالد ترامپ شده‌اند نمی‌توانند اوضاع روبه وخامت اطراف رئیس‌جمهوری را تحمل کنند.

در عین حال آمارها از افت محبوبیت ترامپ در میان جمهوری‌خواهان نیز حکایت دارد. رقم خوش‌بینی برای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ماه ژانویه در بین جمهوری‌خواهان ۹۶ درصد بوده اما این رقم در ماه مارس به ۸۴ درصد رسیده است. بر اساس این تحقیقات همچنین مشخص شده است که از هر ۶ جمهوری‌خواه یک نفر «خیلی خوش‌بین» به مدیریت ترامپ است.

همچنین خوش‌بینی‌ها از سوی حامیان اصلی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری کاهش یافته است. بنابر گزارش‌های ارائه شده ازسوی این تحقیقات، جمعیت سفیدپوست فاقد تحصیلات عالیه که بیشترین رای را در میان گروه‌های دیگر، به‌ویژه در میشیگان و پنسیلوانیا به دونالد ترامپ داده‌اند با ۲۳ امتیاز کاهش، از ۷۴ درصد در ماه نوامبر به ۵۱ درصد تقلیل یافته است. این افت خوش‌بینی‌ها تنها مربوط به این گروه نیست. در مقیاسی وسیع‌تر سفیدپوستان آمریکایی با خوش‌بینی کمتری به سال‌های باقی‌مانده ریاست‌جمهوری ترامپ می‌نگرند. درحالی که رقم خوش‌بینی به مدیریت ترامپ در ماه نوامبر در بین این قشر ۶۴ درصد بوده این رقم به ۴۵ درصد رسیده است. در میان این قشر در حال حاضر از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر نسبت به سال‌های باقی‌مانده دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بدبین هستند. ترامپ به‌طور پیوسته از دستاوردهای اقتصادی خود به خوبی یاد می‌کند و آنها را مثبت برآورد کرده است. از زمانی که وی وارد گود شده او بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرده و نرخ بیکاری کمتر شده است اما او هنوز نتوانسته یک جایگزین مفید برای اوباماکر پیدا کند و تلاش‌های وی برای لغو این قانون نیز بی‌نتیجه مانده است.

نتایج نظرسنجی دانشگاه کینی‌پیاک نشان داد تغییرات صورت گرفته در بین گروه‌های مختلف بین سفیدپوستان فاقد تحصیلات عالیه شدیدتر بوده اما در میان سایر گروه‌ها تغییرات تدریجی بوده است. رهگیری روزانه گالوپ هم نشان می‌دهد خوش‌بینی‌ها در گروه کلیدی طرفدار ترامپ یعنی گروه سفیدپوستی که فاقد تحصیلات عالیه بوده، افت داشته است. بر این اساس در زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ خوش‌بینی‌ها ۶۲ درصد بوده اما این رقم در ماه مه به ۵۶، در ژوئن به ۵۴ و در ژوئیه نیز به ۵۳ درصد رسیده است. با وجود این، بیشتر جمهوری‌خواهان نتیجه نظرسنجی‌های گالوپ را نمی‌پذیرند و می‌گویند این آمار و ارقام توسط دموکرات‌ها و مستقل‌ها تهیه شده است.