پس از حضور حریری در پاریس، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز تماس تلفنی با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان برقرار کرد. در پی ورود حریری به پاریس بسیاری از شخصیت‌های لبنانی از جمله رئیس‌جمهوری و رئیس پارلمان لبنان با او تماس تلفنی برقرار کرده و از صحت و سلامت وی اطمینان حاصل کردند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: دختر حریری به نام «لؤلؤة» و پسر دیگرش به نام عبدالعزیز همچنان در ریاض هستند. حریری اعلام کرد روز چهارشنبه در لبنان خواهد بود و در مراسم روز استقلال شرکت خواهد کرد.

کاروان حامل حریری شامل هفت خودرو بود که راس ساعت هفت صبح روز شنبه به وقت پاریس در فرودگاه لوبورژه در نزدیکی پاریس به زمین نشست. هواپیمای حریری از ریاض به پاریس آمده است.

ماکرون از حریری به‌عنوان «نخست‌وزیر لبنان» استقبال کرد.

پیش از این حریری در صفحه توییتر خود نوشته بود که شایعات مبنی بر اینکه او اجازه خروج از عربستان را ندارد،‌ صحیح نیست. نخست‌وزیر مستعفی لبنان گفت که اقامت من در عربستان به منظور رایزنی درباره آینده اوضاع لبنان و روابط آن با کشورهای عربی دیگر بود. همزمان جبران باسیل وزیر خارجه لبنان روز جمعه گفت: انتظار داریم حریری بعد از سفر به پاریس به کشور بازگردد. وزیر خارجه لبنان تصریح کرد: «حریری باید در لبنان باشد تا تصمیم بگیرد که استعفا می‌کند یا نه. امیدواریم حریری بعد از بازگشت به لبنان در صحنه سیاست بماند.»

اوضاع همچنان بحرانی است

عربستان سعودی در اعتراض به سخنان وزیر خارجه آلمان، سفیر خود را از این کشور فراخواند. وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد که علاوه بر فراخواندن سفیر خود از آلمان یادداشت اعتراضی‌ای نیز به سفیر آلمان در ریاض تحویل داده و به سخنان اخیر زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان اعتراض کرده است. گابریل در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای لبنانی خود در برلین گفته بود معتقد است که سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که در عربستان استعفای خود را اعلام کرده بود، آزادی عمل ندارد و در واقع بازداشت شده است. بنابر اعلام وزارت امور خارجه عربستان سخنان گابریل «بر اساس اطلاعات غلط ایراد شده و از ثبات و امنیت در منطقه حمایت نمی‌کند.» وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد: «سخنان گابریل در دیدارش با وزیر امور خارجه لبنان توهین به عربستان است و باعث تعجب دولت سعودی شده است. این سخنان نمی‌تواند موضع کشوری دوست مانند آلمان باشد که عربستان آن را به‌عنوان یک شریک مطمئن در جنگ با تروریسم و افراط‌گری به‌حساب می‌آورد و روی این کشور برای تامین امنیت و ثبات در منطقه حساب می‌کند.»

تنش در روابط ریاض- برلین درحالی است که سفارت عربستان در لبنان بعد از حمله چند جوان به دو زن سعودی در این کشور از اتباع خود خواست هر چه سریع‌تر لبنان را ترک کنند. سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان نیز در توییت خود نوشت که هرگونه حمله به هر شهروند سعودی یا علیه اموال آنها حمله به شخص اوست.

برخی کارشناسان بر این باورند که عربستان به‌دنبال بهانه در لبنان است تا به این وسیله اهداف خود را عملیاتی سازد. به این ترتیب، این دیدگاه مطرح شده که رژیم سعودی با انجام این حمله ساختگی به‌دنبال خروج شهروندان خود از لبنان و سپس اعلام آژیر قرمز و در نهایت زمینه چینی برای تشدید بحران در لبنان است. این فرضیه از آنجا تقویت می‌شود که وزیر خارجه قطر تاکید کرد که آنچه برای کشورش رخ داده درحال روی دادن برای لبنان نیز هست.

به گزارش الجزیره، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن عنوان کرد: «تلاش‌هایی برای سیطره بر کشورهای کوچک در منطقه با هدف مجبور کردن آنها برای تسلیم شدن در حال رخ دادن است. امارات و عربستان باید بفهمند که قوانین و عرف بین‌المللی وجود دارد که باید به آن احترام بگذارند.»

محمد بن‌عبدالرحمن تاکید کرد: «عربستان می‌خواهد لبنان را تسلیم کند و به زانو در بیاورد و همین کار را با قطر می‌خواهد انجام دهد.» او افزود: «آنها [عربستان و امارات] باید بفهمند که هیچ کشوری حق ندارد در امور داخلی دیگر کشورها مداخله کند. وزیر خارجه قطر همچنین وخیم شدن بحران‌ها در منطقه به ویژه در یمن، لبنان و قطر را محکوم کرده و مسوولیت آن را متوجه عربستان دانست.