کاهش غیرمنتظره قیمت عمده‌فروشی، خطر تورم را برای وال‌استریت کمرنگ کرد و موجب افزایش شاخص‌های بازار در روز سه‌شنبه شد. به گزارش رویتر از نیویورک، گزارش اداره کار درباره کاهش قیمت عمده‌فروشی، اعتماد را به مدیریت اقتصادی بانک مرکزی آمریکا در مهار تورم احیا کرد. براساس این گزارش قیمت عمده‌فروشی به استثنای قیمت غذا و سوخت ۳/۰درصد در ماه ژوئیه تنزل داشته است که در واقع بهترین و مناسب‌ترین نرخ تورم را در نه ماه اخیر نشان می‌دهد، البته با احتساب غذا و انرژی، قیمت عمده‌فروشی برای کل ماه ۱/۰درصد افزایش داشته است که نسبت به ماه ژوئن که قیمت عمده‌فروشی به طور کلی ۵/۰درصد افزایش داشت، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

حال دیگر سرمایه‌گذاران انتظار دارند با کاهش قیمت عمده‌فروشی در ماه ژوئیه، بن برنانک رییس بانک مرکزی آمریکا بتواند مهندس «فرود آرام» وال استریت شود و تعادلی میان رشد اقتصادی آهسته‌تر و فشارهای تورمی ایجاد کند، به گونه‌ای که سود کمپانی‌ها هم نسبتا حفظ شود.

البته گزارش بانک مرکزی نیویورک روند و حالت مثبت وال استریت را در روز سه‌شنبه تقویت کرد. بر اساس این گزارش فعالیت‌های صنعتی در این منطقه در ماه ژوئیه کاهش نشان می‌داد. این گزارش شاهدی بر روند متعادل رشد اقتصادی از سوی بازار گرفته شد. وال استریت امیدوار است این گزارش‌ها بانک مرکزی را متقاعد سازد تا بیش از این نرخ بهره را افزایش ندهد.

به این ترتیب در روز سه‌شنبه، شاخص سهام داوجونز ۱۹/۱درصد افزایش پیدا کرد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۳۷/۱درصد به دست آورد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۲/۲درصد افزایش یافت. در حال حاضر بازار منتظر خبر مربوط به هزینه تولید و مصرف‌کننده است که از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌‌ترین اخبار برای وال‌استریت به شمار می‌رود. رونق خیره‌کننده وال‌استریت در روز‌سه‌شنبه بر بازار سهام توکیو هم تاثیر گذاشت و همراه با اخبار خوب اقتصادی موجب ترقی شاخص سهام نیکی در روز چهارشنبه شد. شاخص سهام نیکی ۶۱/۱‌درصد به دست آورد که از ۱۹‌مه تاکنون بالاترین میزان افزایش شاخص نیکی محسوب می‌شود. ششمین فصل رشد اقتصادی برای ژاپن که حدود یک‌دهه با کسادی دست و پنجه نرم می‌کرد، خوش‌بینی‌ها در بازار را تقویت کرد.

در اروپا هم بازارهای سهام روز سه‌شنبه را با رونق پشت سرگذاشتند، شاخص سهام FTSE لندن، ۴۶/۰‌درصد، به دست آورد. داکس‌آلمان و CAS-۴۰ فرانسه هم به ترتیب ۴۹/۱‌ و ۳۵/۱‌درصد افزایش یافتند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب تنزل پیدا کرد. روز چهارشنبه در توکیو، هر دلار به ازای ۰۴/۱۱۶‌ین معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز ‌سه‌شنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۰۷/۱۱۶‌ین معامله شده بود، ارزش دلار کاهش نشان می‌داد. نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هر یورو ۲۷۸۶/۱دلار بود. در روز سه‌شنبه هر یورو به ازای ۲۷۲۲/۱‌دلار معامله شده بود.