گروه بین‌الملل‌ـ روسیه به عنوان تنها قدرت اقتصادی جهان که نتوانسته وارد سازمان تجارت جهانی شود، اعلام کرد مذاکره با آمریکا برای جلب حمایت این کشور به بن‌بست رسیده است و این کشور ممکن است مذاکرات را ترک کند. ایگور شاوالوف، مشاور ارشد پوتین و نماینده این کشور در گروه هشت کشور صنعتی با اعلام این مطلب به خبرگزاری فرانسه گفت: ما اکنون به تنگنا رسیدیم و این یک تنگنای مطلق است. ما در این شرایط نمی‌توانیم هیچ امتیازی به طرف مقابل بدهیم. در سیاست داخلی روسیه هیچ جایی برای ادامه مذاکرات باقی نمانده است.

مسکو نخستین بار، ۱۲سال قبل درخواست خود را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی ارائه داد، اما از آن تاریخ تاکنون آمریکا از الحاق این کشور جلوگیری کرده است. آمریکا همواره نسبت به عدم شفاف بودن اقتصاد روسیه و جلوگیری این کشور از سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف به خصوص نفت و گاز اعتراض داشته است. همچنین مسائل سیاسی همچون حقوق بشر و مواضع متضاد بین‌المللی نیز مانع از چراغ سبز آمریکا به روسیه شده است. آخرین امید روسیه برای جلب موافقت آمریکا در جریان اجلاس سران گروه هشت در سنت‌پترزبورگ بود که قرار بود آمریکا پیش از اجلاس رسمی سران، سند الحاق روسیه را امضا کند. با تبدیل به یاس شدن امید طرف روسی اکنون این کشور تهدید کرده است که مذاکرات را ترک خواهد کرد. ترک مذاکرات الحاق از سوی روسیه باعث می‌شود تا سازمان تجارت جهانی که اکنون با بن‌بست مذاکرات دور دوحه دست به گریبان است، با مشکل تازه‌ای رو‌به‌رو شود.

روزنامه هندوستان تایمز نیز با اشاره به تهدید روسیه نوشت: این تهدید می‌تواند اثرات بدی برای آمریکا داشته باشد. چندی قبل روسیه در واکنشی به اقدامات آمریکا برای جلوگیری از عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی، اقدام به قطع بخشی از واردات گوشت پرندگان و طیور از آمریکا کرد. روسیه بزرگ‌ترین واردکننده گوشت طیور از آمریکا بود که اکنون بازار خود را به روی این محصول بسته است. هر چند این کار به بهانه مبارزه با آنفلوانزای پرندگان صورت گرفت.

چند کمپانی نفتی آمریکایی از جمله کنوکوفیلیپس نیز در حال مذاکره برای عقد قرارداد در میدان‌های نفتی روسیه هستند که اکنون آینده آنها نیز مشخص نیست.

خبرگزاری اینترفکس نیز نوشت: مذاکرات روسیه و آمریکا اکنون به نقطه‌ حساسی رسیده است، اما هنوز امید برای رسیدن به توافق راهگشا وجود دارد.