پیش از این هم حملاتی به مواضع اسرائیل در کردستان عراق صورت گرفته بود. بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله پهپادی به کنسولگری آمریکا در اربیل (مرکز کردستان عراق)، گزارش‌های تکمیلی نشان داد که در این عملیات چند خودرو هدف قرار گرفته است. طبق گزارش‌های تکمیلی رسانه‌های عراقی، سه خودرو هدف این پهپاد انفجاری بود که در بزرگراه اصلی شهر اربیل با موفقیت به آنها برخورد کرد. ساعاتی بعد برخی منابع انگلیسی و عربی گزارش دادند که یک تیم از سازمان جاسوسی اسرائیل که در این خودروها حضور داشت، هدف اصلی این عملیات پهپادی بود. حساب توییتری «اینتل اسکای» نیز- که در زمینه تحلیل خطرات و ریسک‌‌های بین‌‌المللی، ردیابی پروازهای جهانی و اخبار ویژه بحران‌‌های مختلف فعالیت می‌‌کند- مدعی شد در این حمله یک مقام ارشد موساد کشته شده است. همچنین «خالد اسکیف» خبرنگار شبکه تلویزیونی «المیادین» در لبنان نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «منابع عراقی، از کشته‌‌شدن ایلاک رون، مسوول جوخه ترور رژیم صهیونیستی در این حمله سخن می‌‌گویند.» این در حالی است که آژانس ضد تروریسم منطقه کردستان عراق مدعی است در این حمله به خودروهایی در جاده «بیرمام»، فقط سه شهروند عراقی مجروح شدند.

بر اساس بیانیه ستاد مبارزه با تروریسم کردستان عراق، شامگاه چهارشنبه ۱۸خرداد یک فروند هواپیمای بدون سرنشین که یک بمب به آن متصل شده بود، در جاده‌ای در اربیل منفجر شد که بر اساس گزارش‌ها، سه نفر مجروح و چندین خودرو آسیب دیدند. رویترز هم در گزارشی نوشت که به دنبال این حمله، شورای امنیت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌‌ای این حمله را به کتائب حزب‌‌الله عراق نسبت داد و گفت این اقدام در ادامه حملات پیشین برای تحت فشار قرار دادن اقلیم کردستان است. پیش از این، دبیر کل کتائب سیدالشهدای عراق خبر داد که صهیونیست‌‌ها در منطقه کردستان عراق بیش از بیست مرکز راهبردی و تاکتیکی دارند. اما یک مقام امنیتی پیش‌تر به رویترز گفته بود هدف حمله، کنسولگری آمریکا بوده است.

رسانه‌ها در همین رابطه نوشتند: وزارت خارجه آمریکا در ساعات پایانی روز چهارشنبه اعلام کرده است که «پیش از حمله پهپادی به اربیل، گزارش‌هایی درباره احتمال انجام حمله‌‌ای پهپادی به اربیل دریافت کرده بود.» برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق روز پنج‌شنبه ۱۹خرداد این حمله را محکوم کرد و نسبت به تلاش‌‌هایی که برای ایجاد آشوب در این کشور انجام می‌‌شود، هشدار داد. او در بیانیه‌‌ای حمله پهپادی به اربیل را «یک اقدام مجرمانه» دانست و بر ضرورت تقویت عملکرد دولت و دستگاه‌های امنیتی در برابر «قانون‌‌شکنان» تاکید کرد. برهم صالح با اشاره به لزوم مقابله جدی با تلاش‌‌هایی که برای ایجاد آشوب و تضعیف امنیت و ثبات در عراق انجام می‌‌شود، تاکید کرد: «باید صفوف ملی را متحد و عملکرد دولت و دستگاه‌های امنیتی آن را در برابر قانون‌‌شکنان تقویت کنیم.»