شگفتی بزرگ این فهرست سقوط اقتصاد ایالات‌متحده به رتبه ششم و صعود سوئیس به رتبه اول است
همچنین با وجود گزارش‌های مثبتی که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از پیشرفت‌های اقتصادی ایران ارائه کرده‌اند، هنوز ایران نتوانسته استاندارد‌های لازم را برای ورود به جمع ۱۲۵ اقتصاد رقابتی جهان به دست آورد.

دنیای اقتصاد، رهام وزیری- جدیدترین فهرست مجمع جهانی اقتصاد در مورد قدرت‌های رقابتی جهان در بخش اقتصاد منتشر شد. شگفتی بزرگ این فهرست سقوط اقتصاد ایالات‌متحده به رتبه ششم است که به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان چندین سال در صدر فهرست قدرت‌های رقابتی جهان قرار داشت.امسال سوئیس توانست رتبه اول این فهرست را به دست آورد. افزایش شاخص‌هایی همچون بهداشت و آموزش، توازن در اقتصاد کلان، کارایی بازارها و بهره‌وری مهم‌ترین عوامل قرارگیری سوئیس در صدر قدرت‌های رقابتی جهان بوده است.اما در مقابل اقتصاد ایالات‌متحده اگرچه همچنان در شاخص‌‌هایی همچون بهره‌وری رتبه اول جهان را در اختیار دارد اما کاهش شاخص‌هایی همچون بهداشت و آموزش، مهارت‌های شغلی و رکود در بخشی از اقتصاد همچون مسکن، باعث تنزل رتبه این کشور و سقوط به مرتبه ششم قدرت‌های رقابتی جهان شده است. شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد یا GCI هر ساله به وسیله مجمع جهانی اقتصاد و بر مبنای تحرک بازارها، کاهش تصدی دولت در اقتصاد، کاهش بیکاری و شفافیت و مبارزه دولت با فساد محاسبه می‌شود.در این فهرست تنها 125کشور هر سال ذکر می‌شوند و کشور‌هایی که نتوانند در این فهرست 125خانه‌ای قرار بگیرند، از نظر مجمع جهانی اقتصاد دارای اقتصاد غیررقابتی با تصدیگری گسترده دولتی هستند.در میان کشور‌های منطقه خاورمیانه رقابتی‌ترین اقتصاد به امارات متحده عربی اختصاص دارد. این اقتصاد با قرار گرفتن در پله سی و دوم فهرست قدرت‌های رقابتی جهان خود را به عنوان بهترین اقتصاد منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا معرفی کرده است. حرکت به سمت اقتصاد مبتنی بر کسب‌و کار به جای اقتصاد مبتنی بر نفت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توجه به آموزش و بهداشت از مهم‌ترین عوامل قرار گرفتن امارات متحده عربی در این فهرست است. قطر و کویت با قرار گرفتن در رتبه‌های 38 و 44 فهرست جهانی، رده‌های دوم و سوم قدرت‌های رقابتی خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌اند.با وجود گزارش‌های مثبتی که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از پیشرفت‌های اقتصادی ایران ارائه کرده‌اند، هنوز ایران نتوانسته استاندارد‌های لازم را برای ورود به جمع 125 اقتصاد رقابتی جهان به دست آورد.

در جدیدترین گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد اعلام شد
سوئیس؛ رقابتی‌ترین اقتصاد جهان
رهام وزیری- سوئیس برای نخستین بار به عنوان رقابت پذیر‌ترین اقتصاد جهان معرفی شد. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سال ۲۰۰۶ خود که دیروز منتشر شد با در نظر گرفتن شاخص‌های موثر اقتصادی، اعلام کرد که طی یک سال گذشته سوئیس رقابتی‌ترین اقتصاد جهان بوده است.

اهمیت جایگاه سوئیس زمانی مشخص می‌شود که می‌بینیم این کشور این جایگاه را از آمریکا گرفته است. پارسال ایالات متحده در رده نخست فهرست رقابت‌پذیرترین اقتصادهای جهان قرار داشت. مجمع جهانی اقتصاد در تهیه این فهرست شاخص‌های گوناگون را در نظر می‌گیرد که مهم‌ترین آنها میزان احترام به حقوق مالکیت، تمایل دولت‌ها به شفاف‌سازی دارایی‌های دولت و مقابله با فساد و شفاف‌سازی و پایداری وضعیت اقتصادی نهادهای عمومی و متعلق به دولت است. همچنین میزان سرعت گردش کار در مواردی همچون تاسیس شرکت‌های خدماتی و بازرگانی و میزان موانع برای صادرکنندگان و واردکنندگان از مهم‌ترین عناصری است که در تهیه این فهرست در نظر گرفته شده است.
ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، چندین سال در صدر فهرست اقتصادهای رقابتی قرار داشت، اما اکنون این اقتصاد به جایگاه ششم سقوط کرده است. به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در سال 2005 اقتصاد ایالات متحده شرایطی رقابتی را دارا بود و مردم از کسب و کار در آن راضی بودند. اما از اول امسال رفته‌رفته شرایط تغییر کرد. اقتصاد ایالات متحده اکنون از مشکلات بزرگی در بخش اقتصاد کلان خود رنج می‌برد که این عدم توازن فضای رقابتی آن را تنگ کرده است. بخش مسکن در ایالات متحده به رکود فرو رفته و تمایل چندانی به راه‌اندازی کسب و کار جدید در افراد دیده نمی‌شود. از سوی دیگر این مساله که بازار سهام در انتظار نرخ بهره به سر می‌برد باعث شده است تا معامله‌گران بورس نیز نتوانند درست تصمیم بگیرند و با فراق بال کسب وکار خود را دنبال کنند. ایالات متحده به شدت درگیر کاهش نرخ رشد اقتصادی است و تمامی این عوامل رقابت‌پذیری اقتصاد این کشور را به خطر انداخته است.
نکته جالب گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد این است که چهار کشور نخست فهرست رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان از منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا هستند. براساس این رده‌بندی پس از سوسیس که مقام نخست را دارد، کشورهای فنلاند، سوئد و دانمارک قرار دارند. کشورهای اسکاندیناوی همگی از مازاد بودجه چشمگیری برخوردارند و کم بدهی‌ترین کشورهای جهان هستند. این مساله باعث شده است تا در فهرست اقتصادهای رقابتی به طور ویژه‌ای بالا بیایند. اتخاذ سیاست‌های محتاطانه مالیاتی در این کشورها در کنار وجود حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی باعث شده است تا فضای سرمایه‌گذاری در این کشورها به وجود آید. همچنین سرمایه‌گذاری گسترده و سنگین دولت در بخش تحقیق و آموزش و زیرساخت‌ها توانسته شرایط مطلوبی را در این کشورها ایجاد کند. اقتصادهای بزرگ اروپا همچون آلمان و انگلستان نتوانسته‌اند جایگاهی بهتر از هشتم و دهم به دست آورند. سیستم قضایی بسیار شفاف و کارآمد در کنار بازار کار انعطاف‌پذیر از مهم‌ترین دلایل جایگیری این دو کشور در فهرست رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان است.در میان کشورهای اروپایی و اقتصادهای بزرگ روسیه کشوری است که رقابت‌پذیری خود را از دست داده و در فهرست مجمع جهانی اقتصاد سقوط کرده است. این کشور از رده ۵۳ در سال ۲۰۰۵ به رده ۶۲ منتقل شده است.
براساس این گزارش اکنون بخش خصوصی در اقتصاد روسیه شرایط مطلوبی ندارد. این بخش همواره از سوی بخش دولتی و دستگاه قضایی روسیه تهدید می‌شود. همچنین راه‌اندازی کسب‌و کار جدید در روسیه نظام پیچیده‌ای دارد. در قاره آسیا وضعیت تغییر چندانی نداشته است و رده‌بندی اقتصادهای رقابتی کم و بیش همانند پارسال است. اقتصاد رقابتی در آسیا همچنان به وسیله سنگاپور رهبری می‌شود. این کشور امسال نیز همانند پارسال در مرتبه پنجم رقابت‌پذیرترین اقتصادهای جهانی قرار دارد. پس از آن ژاپن قرار دارد که به یمن اصلاحات اقتصادی جونیچیرو کویزومی توانسته جایگاه خود را سه‌پله بالا بکشد و از رده دهم فهرست به رده هفتم منتقل شود. پس از آنها هنگ‌کنگ و تایوان قرار دارند که به ترتیب در رده‌های یازده و سیزده فهرست رقابت‌پذیرترین اقتصادهای جهانی قرار دارند. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، مشخصه اصلی اقتصاد این کشورها کیفیت بالای زیرساخت‌ها، بازارهای کارآمد و انعطاف‌پذیر و نیروی کار سالم و آموزش دیده است. به موارد فوق باید برخورداری از تکنولوژی و دانش فنی بالا را نیز اضافه کرد.
در میان کشورهای آمریکای لاتین شیلی رقابتی‌ترین اقتصاد را دارد. رتبه این کشور ۲۷ است که نسبت به پارسال تغییری نکرده است. اقتصاد برزیل به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه آمریکای جنوبی رده ۶۶ را به خود اختصاص داده است. این کشور از نظر رقابتی بودن ۹پله نسبت به پارسال سقوط کرده است.
چین کشوری است که این روزها نام آن را در اقتصاد جهان بارها و بارها می‌شنویم. چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است و پرچمدار رشد اقتصادی در میان تمامی کشورها. اما گزارش‌ امسال مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که دولت چین توانایی چندانی در رقابتی کردن فضای اقتصادی این کشور نداشته است. اقتصاد چین از مرتبه چهل هشتم به پنجاه و چهارم سقوط کرده است. اصلی‌ترین عامل این سقوط شش‌پله‌ای افزایش دخالت دولت در نظام بانکی این کشور است. چین هنوز نتوانسته استانداردهای لازم را در استفاده از تکنولوژی‌هایی همچون تلفن‌همراه، اینترنت و کامپیوترهای شخصی به دست آورد. همچنین سیاست‌های حمایت‌گرایی دولت در این کشور بخش خصوصی را از ایستادن کامل بر پای خود بازداشته است.هشت کشور امسال برای نخستین بار در فهرست 125اقتصاد رقابتی جهان قرار گرفته‌اند. سورینام در صدر این کشورها قرار دارد. این کشور یک‌صدمین اقتصاد رقابتی جهان است.بروندی و آنگولا به ترتیب یک‌صد و بیست و چهار و یک‌صد و بیست و پنجمین اقتصادهای رقابتی جهان هستند و آخرین جایگاه‌های فهرست امسال مجمع جهانی اقتصاد را به خود اختصاص داده‌اند.
در میان کشورهای منطقه خاورمیانه امارات متحده عربی با رتبه ۳۲ رقابتی‌ترین اقتصاد این منطقه شناخته شده است و پس از آن قطر، بحرین و مصر قرار دارند. جایگاه امارات متحده عربی نسبت به پارسال تغییری نداشته است.
هانس‌ مرز وزیر اقتصاد و معمار اصلاحات اقتصادی سوییس