گروه بین‌الملل‌- ژاپن و استرالیا تحریم‌های مالی جدیدی را علیه کره‌شمالی اعمال می‌کنند تا این کشور را به‌دلیل آزمایش‌های موشکی تحت فشار بگذارند. به گزارش بی‌بی‌سی، این تحریم‌ها انتقال هر گونه پول و کمک مالی را که با برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی ارتباط داشته باشد محدود و ممنوع می‌کند. این اقدام که به دنبال اقدام مشابهی از سوی آمریکا انجام شد، پس از آزمایش موشکی کره شمالی در ماه ژوئیه مطرح شد. این در حالی است که کره جنوبی از کشورهای دیگر خواسته است تا از منزوی کردن کره شمالی خودداری کنند.

کره جنوبی نگران اقدامات تلافی‌جویانه کره شمالی و تکرار آزمایش‌های اتمی است که امیدهای باقیمانده در مورد از سرگیری مذاکرات و یافتن راه‌حل دیپلماتیک را بر باد می‌دهد. شین‌زو‌آبه سخنگوی دولت ژاپن درباره تحریم‌ها گفت: این تحریم‌ها در راستای قطعنامه سازمان ملل پس از آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی است. اقدامات ژاپنی کنترل نظارت بر حساب‌های ۱۵ گروه و یک فرد را دربرمی‌گیرد که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و اقدامات استرالیا درباره ۱۲ کمپانی و یک فرد اعمال می‌شود. الکساندر داونر، وزیر امورخارجه استرالیا گفت: ما این اقدامات را علیه منع و گسترش سلاح‌های کشتارجمعی انجام می‌دهیم.

تصمیم کره‌شمالی برای آزمایش موشکی و از جمله موشک دوربرد «تائه‌پودونگ» که گفته می‌شود می‌تواند آلاسکا را هدف بگیرد، جامعه بین‌المللی را خشمگین ساخت. قطعنامه سازمان ملل متحد از کره‌شمالی خواست تا برنامه موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند و از طرف دیگر کشورهای عضو سازمان ملل متحد را از ارسال مواد و کالاهایی که به تولید سلاح‌های کشتار جمعی ارتباط داشته باشد، به کره‌شمالی منع کرد.

درست بلافاصله پس از آزمایش موشکی، ژاپن اعلام کرد کره‌شمالی را تحریم خواهد کرد. براساس این تحریم‌ها، ژاپن حمل و نقل کالا به مقصد کره‌شمالی را از بنادر ژاپن ممنوع کرد و در اقدامی دیگر، نظارت دقیق بر پول‌هایی که به کره‌شمالی فرستاده می‌شود را آغاز کرد.

شین‌زو آبه در پی اعلام این تحریم‌ها، گفت ما نمی‌دانیم پاسخ کره‌شمالی چه خواهند بود اما امیدواریم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را بپذیرد.

اما تحلیلگران معتقدند شک و تردید زیادی در این باره که آیا این اقدامات تاثیر مثبتی بر رفتار کره‌شمالی خواهد داشت یا این کشور را تحریک خواهد کرد که رفتار تندتر از خود بروز دهد، وجود دارد.

در حالی که ژاپن موضع سختی در قبال کره‌شمالی در پیش گرفته است، دو کشور دیگری که نفوذ زیادی در کره‌شمالی دارند، مانند چین و کره‌جنوبی، از اتخاذ تصمیم‌های جدی و شدید مشابه اقدامات ژاپن علیه کره‌شمالی، اکراه دارند. پس از اینکه آغاز اعمال تحریم از سوی ژاپن اعلام شد، چین مخالفت خود را با تحریم‌ها ابراز داشت و طرفین را به مذاکره فراخواند.

جامعه بین‌المللی غیر از نگرانی درباره آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی از مقاصد و نیات هسته‌ای کره‌شمالی هم بیمناک است. ایالات متحده، چین، ژاپن، روسیه و کره‌جنوبی پیوسته سعی کرده‌اند تا کره‌شمالی را از انجام برنامه هسته‌ای‌اش منصرف کنند، اما مذاکرات این شش کشور از نوامبر ۲۰۰۵ قطع شده است. کره‌شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا محدودیت‌های اقتصادی کره‌شمالی را لغو نکند، به مذاکرات بازنخواهد گشت.