رکورد دما در بریتانیا

 با این حال، تا غروب در بریتانیا توفان‌‌های رعد و برق شروع به خلل در گرمای موجود کردند و دمای ملایم‌‌تری برای چهارشنبه رقم زد. اما سه‌‌شنبه جزو نقاط عطف سوزان در تاریخ بریتانیا بود؛ جایی که در صبح دماسنج در «سورری» در جنوب شرق بریتانیا دمای ۱/ ۳۹درجه سانتی‌گراد (۴/ ۱۰۲درجه فارنهایت) را ثبت کرد که بالاترین سطح ثبت‌شده در بریتانیا است. این رکورد حدود دو ساعت بعد شکسته شد، زمانی که اداره هواشناسی، سرویس ملی هواشناسی بریتانیا اعلام کرد دمای موقت فرودگاه هیترو به ۲/ ۴۰درجه سانتی‌گراد رسیده است. در صورت تایید، این اولین‌‌بار خواهد بود که دمای هوا در بریتانیا از ۴۰درجه سانتی‌گراد فراتر رفته است.

در بعد از ظهر، زمانی که کانگزبی در شرق انگلستان دمای۳/ ۴۰ را ثبت کرد، از این شاخص فراتر رفت. اداره هواشناسی گفت که حداقل ۳۴سایت از رکورد قبلی کشور یعنی ۷/ ۳۸ درجه فراتر رفته است. در فرانسه و اسپانیا، آتش‌‌نشانان در حال مبارزه با آتش‌‌سوزی‌‌هایی بوده‌‌اند که جنگل‌‌ها و درخت‌‌ها را بلعیده و در برخی مکان‌‌ها تخلیه اجباری را انجام داده‌‌اند.روز سه‌‌شنبه، بیش از ۲۰۰۰آتش‌‌نشان برای مقابله با آتش‌‌سوزی در جنوب-غربی بودند که این هفته ۳۷هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کردند. در بریتانیا، دولت از مردم خواست که از خانه به کار خود ادامه دهند -فراخوانی که خیلی‌‌ها روز سه‌‌شنبه به آن توجه کردند- اما مدارس باز ماندند؛ اما این هم درخواستی بود که برخی از مناطق روز دوشنبه آن را نادیده گرفتند و دانش‌‌آموزان را به خانه فرستادند.

گرمای بریتانیا در حدی بود که موج گرمای شدید، موجب آتش‌‌سوزی‌‌های شدید جنگلی شد. بریتانیا و اروپا که به لحاظ زیرساختی با این نوع آب و هوا سازگار نیستند، حالا باید با این نوع آب و هوا کنار بیایند؛ درحالی‌که اثرات گرما از یونان به اسکاتلند سرازیر شد، بیشترین خسارت در فرانسه رقم خورد. گرمای بی‌‌سابقه در اروپا نزدیک به ۱۴۵کیلومتر مربع از جنگل‌‌های خشک را در منطقه ژیرونده در جنوب غربی کشور سوزانده است. دمای هوا در روز دوشنبه کم شد؛ اما همچنان تلاش‌‌ها برای خاموش کردن آتش در جنگل پابرجاست. متیو جومین، سخنگوی واحد آتش‌‌نشانی منطقه‌‌ای گفت: «شرایط آب و هوایی دیوانه‌‌کننده است. این یک کوکتل انفجاری است.»

هشدار به شهروندان آمریکا

امواج گرما در سراسر قاره‌های سیاره زمین رکوردها را جابه‌‌جا و سلامت عمومی را تهدید می‌‌کنند و به گفته دانشمندان نشانه‌هایی از تاثیر بحران آب و هوا است. به گزارش سی‌‌ان‌‌ان، آمریکایی‌ها عادت دارند کولر گازی خود را در دمای نزدیک به۲۷درجه سانتی‌گراد روشن کنند. اما در بریتانیا، گرمای بی‌‌سابقه این هفته زندگی را به بن‌‌بستی فراگیر رسانده است. در ایالات متحده، یک‌سوم جمعیت در روزهای سه‌‌شنبه و چهارشنبه با هشدارهای هواشناسی مرتبط با گرما از خواب بیدار شدند و پیش‌‌بینی می‌‌شود دمای هوا در ایالت‌‌های دشت‌‌گونه به ۴۳درجه سانتی‌‌گراد برسد. با نگاهی به علت این گرمای شدید در ایالات متحده و اروپا، مشاهده می‌شود که سیستم‌‌های مختلفی در این موضوع دخالت دارند. در اروپا، یک خط‌‌الرأس قوی از فشار بالا باعث شده است که دما در چند روز گذشته در قاره افزایش یابد. روز سه‌‌شنبه، توده منطقه‌‌ای با فشار کم در سواحل در حال حرکت بود که به انتقال گرمای شدید به سمت شمال به بریتانیا کمک می‌‌کرد. در ایالات متحده، یک گنبد قوی از فشار بالا بر فراز دشت‌‌های جنوبی و دره می‌‌سی‌‌سی‌‌پی ایجاد شده است.