6هزار کیلومتر دراختیار اوکراین

«اوله سینیهوبوف» فرماندار منطقه شمال ‌شرقی خارکیف گفت: «در برخی از مناطق خط مقدم، مدافعان ما به مرز با فدراسیون روسیه رسیدند.» سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین گفت که نیروهای روسی به‌طور دسته‌جمعی تسلیم می‌شوند؛ زیرا «آنها ناامید بودن وضعیت خود را درک می‌کنند.» یکی از مشاوران رئیس‌جمهور اوکراین گفت که تعداد اسیران جنگی آن‌قدر زیاد است که فضای زیادی برای اسکان آنها نداریم. «اولکسی آرستویچ» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، تعداد اسرای روسی را مشخص نکرد؛ اما گفت که اسرای جنگی با سربازان اوکراینی در اسارت مسکو مبادله خواهند شد. «آندری یوسف» سخنگوی اطلاعات نظامی هم گفت که نیروهای اسیرشده شامل تعداد قابل توجهی از افسران روسی است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: درحالی‌که هنوز روزهای اولیه ضد حمله است، اما نیروهای اوکراینی «پیشرفت قابل توجهی» داشته‌اند. بلینکن در جریان یک کنفرانس خبری در مکزیک گفت: «کاری که آنها انجام داده‌اند به شکلی بسیار روشمند برنامه‌ریزی شده و البته از حمایت قابل توجه ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر برای اطمینان از اینکه اوکراین تجهیزات مورد نیاز برای انجام این ضد حمله را در دست دارد، بهره‌مند شده است.» همزمان با اهتزاز پرچم‌های آبی و زرد اوکراین بر فراز شهرهای تازه بازپس‌گرفته شده، ارتش اوکراین اعلام کرد که بیش از ۲۰شهرک را در ۲۴ساعت آزاد کرده است. به گفته وزارت دفاع بریتانیا، در روزهای اخیر نیروهای اوکراینی حداقل دوبرابر مساحت لندنِ بزرگ را تصرف کرده‌‌اند. این تغییرات سرزمینی یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های روسیه از زمانی بود که نیروهایش از کی‌یف در اولین روزهای حمله روسیه در ۲۴فوریه عقب رانده شدند.

پس از ماه‌ها تحرک نه چندان محسوس و ملموس در میدان نبرد، این دستاوردها روحیه اوکراینی‌ها را افزایش داده و در مقابل، انتقادات زیادی را از پوتین برانگیخته است. رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن روسیه که زیر حمایت مسکو است، علنا از وزارت دفاع روسیه به‌دلیل آنچه «اشتباهاتی» نامید که حمله برق آسای اوکراین را ممکن کرد، انتقاد کرد. «سرگئی مارکوف» مشاور سابق پوتین و مدیر موسسه مطالعات سیاسی گفت: ارتش روسیه باید استراتژی خود را تغییر دهد. مارکوف افزود: «از یک طرف، روسیه درباره این شکست اطلاعاتی نداد؛ زیرا در این کشور سه روز انتخابات منطقه‌ای داشتیم و مراکز قدرت علاقه‌ای به دادن اطلاعات منفی به شهروندان نداشتند. اما از سوی دیگر، این یک شکست آشکار است و روسیه باید استراتژی خود را تغییر دهد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که روسیه باید عملیات نظامی خود در اوکراین را تشدید کند.

فعالیت‌‌های نظامی روسیه بیش از حد مودبانه و بسیار متواضعانه بود.» «توماس گیبون-نف» هم در گزارش ۱۲سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشت: پس از اینکه حمله خیره‌کننده اوکراین در شمال شرق، نیروهای روسیه را به عقب نشینی پر هرج و مرج سوق داد و میدان نبرد را تا صدها مایل تغییر شکل داد، رهبران اوکراین روز دوشنبه در حال انجام قمارهای مهمی بودند که می‌توانست مسیر کوتاه مدت جنگ را تعیین کند. پیشروی بیش از حد نیروهای اوکراین - ارتشی که هنوز بسیار کوچک‌تر اما بسیار مجهزتر از دشمن روس خود است - می‌تواند نیروهای این کشور را در برابر حمله آسیب‌پذیر کند. حرکت خیلی آهسته یا در مکان نامناسب، می‌‌تواند باعث شود که فرصت‌ها از دست برود. انتظار بیش از حد می‌تواند باعث شود که خطوط مقدم با فرارسیدن زمستان یخ بزند و اسباب دشواری برای اوکراین شود. با بیرون راندن نیروهای روسیه از بخش بزرگی از قلمرو استراتژیک در شمال شرقی منطقه خارکیف، نیروهای اوکراینی اکنون در مسیر حرکت به سوی دونباس (منطقه صنعتی شرقی که ولادیمیر پوتین آن را محور اهداف جنگی خود قرار داده است) قرار گرفته‌اند.