پ.ک.ک مسوول است

 رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بدون متهم کردن هیچ گروه خاصی، متعهد شد که عاملان این انفجار را مجازات کند. اردوغان قبل از پرواز به اندونزی برای حضور در اجلاس گروه۲۰ به خبرنگاران گفت: «تلاش‌ها برای تسلیم شدن ترکیه و ملت ترکیه با ترور، به هدف خود نمی‌رسند، همان‌طور که در گذشته به نتیجه نرسید.» به گزارش خبرگزاری دولتی آنادولو، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه اوایل روز دوشنبه گفت فردی که بمب را در محل جاگذاری کرده بود، دستگیر شده است. او هویت این فرد را نگفت؛ اما تصریح کرد که این بمب‌گذاری به دستور شبه نظامیان کرد در شمال سوریه انجام شده است. پیش‌تر گفته شده بود که عامل حمله انتحاری بوده است. این انفجار قلب یکی از محبوب‌ترین مناطق استانبول را لرزاند. در فاصله کوتاهی از میدان تقسیم، رهگذران خونین در اطراف پیاده‌رو خونین افتاده بودند و موجب پراکنده شدن خیل عظیم افرادی شد که در گذرگاه استقلال در رفت‌وآمد بودند. مقامات ترکیه تا شامگاه یکشنبه تعداد مجروحان را ۸۱نفر اعلام کردند که حال دو نفر وخیم گزارش شده است.

این انفجار در مقابل یک فروشگاه لباس در خیابان استقلال رخ داد؛ یک خیابان عریض عابر پیاده که در دو ردیف آن ساختمان‌های تاریخی، مغازه‌ها و رستوران‌ها قرار دارد و یک تراموای قرمز و سفید از آن هر روز در حال تردد است. این منطقه روز و شب مملو از ترک‌ها و گردشگرانی از سراسر جهان است که در حال قدم زدن، خرید، تماشای نوازندگان خیابانی و خرید شاه‌بلوط بریان‌شده و بستنی ترکی هستند. بمب‌گذاری روز یکشنبه در شرایطی انجام شد که این خیابان در روز بمب‌گذاری حتی شلوغ‌تر از حد معمول بود؛ زیرا یکی از تیم‌های برتر فوتبال ترکیه قرار بود عصر در همان نزدیکی بازی کند و هواداران را به آن محل کشانده بود. این منطقه به‌عنوان منطقه بی‌اغلو شناخته می‌شود. مانند بسیاری از مناطق ترکیه که اقتصاد آن به گردشگری متکی است، منطقه اطراف استقلال در سال‌های اخیر به‌دلیل ممنوعیت سفر و ترس از ابتلا به ویروس کرونا بسیاری از گردشگران را دور از آنجا نگه داشته بود. اما در تابستان امسال با کاهش همه‌گیری و کاهش ارزش لیر ترکیه، این منطقه دوباره پر رونق شده بود.

حدود ساعت ۴:۲۰ بعدازظهر یکشنبه بر اساس ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، در میان خیل جمعیتی، یک گلوله آتشین نارنجی به آسمان رفت. درحالی‌که نیروهای امنیتی محل انفجار را محاصره کرده بودند، آمبولانس‌ها با صدای آژیر به منطقه شتافتند. یک هلی‌کوپتر پلیس هم بالای سر آن منطقه در حال چرخیدن بود.

سرهات شِن، یک کمیسونر املاک و مستغلات ۳۰ساله که در فاصله کمی بیش از نیم مایلی از محل سوار بر موتور خود بود، گفت: «ابتدا فکر کردم که گاز ترکیده است.» شن افزود: «مردم ترسیده بودند، گریه می‌کردند و ناامیدانه فرار می‌کردند. من شروع به لرزیدن کردم. اگر کمی زودتر راه افتاده بودم، احتمالا من هم جزو قربانیان بودم.» الجزیره در هم گزارشی نوشت: پلیس ترکیه ۲۲نفر را در ارتباط با بمب‌گذاری در مرکز استانبول که دست‌کم هشت‌کشته و ۸۱ زخمی برجای گذاشت، دستگیر کرد. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت که مظنونان شامل کسی است که عامل بمب‌گذاری هم بوده است. سویلو حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را مسوول انفجار روز یکشنبه در خیابان استقلال دانست و گفت: «ارزیابی ما این است که دستور حمله تروریستی مرگبار از عین العرب [کوبانی] در شمال سوریه صادر شده است.» هیچ گروهی اما هنوز به‌طور رسمی مسوولیت حمله را بر عهده نگرفته است.