گروه بین‌الملل- بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «مگر چند بار می‌توان وقایع سوریه را محکوم کرد؟»

دبیرکل سازمان ملل متحد روزپنج‌شنبه در یک نشست خبری تاکید کرد: «نمی‌توانیم وقایع سوریه را فقط محکوم کنیم. مردم صلح و آرامش می‌خواهند.» او همچنین خشونت‌های سوریه را جنایت علیه بشریت توصیف کرد. بان کی مون اضافه کرد: «جهان باید یکصدا شود و پیامی‌محکم به سوریه ارسال کند. پیامی‌حاوی این مهم که خشونت‌ها از سوی دو طرف باید متوقف شود.» همزمان کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در بحران سوریه که در کنار بان کی مون در کنفرانس خبری حضور یافته بود با دفاع از طرح صلح خود گفت: «طرح صلح سوریه در مرحله اجرا دچار ضعف بود نه در مرحله تهیه.»

دبیرکل سابق سازمان ملل متحد گفت که رعایت نکردن مفاد طرح صلح باید برای دولت سوریه عواقبی در پی داشته باشد. او برای نخستین بار به موضوع تحریم‌ها علیه دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه اشاره کرد.

عنان که سه ماه است برای بحران سوریه از سوی سازمان ملل و اتحادیه عرب مامور شده است ساعاتی پیش از این نشست خبری گفت که طرح شش ماده‌ای او به درستی اجرا نشده است و هنوز امکان مستقر کردن مفاد آن وجود دارد. کوفی عنان نیز در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد که طرح جدیدی در دست دارد که در آن یک گروه تماس متشکل از کشورهای تاثیرگذار در امور سوریه تاسیس می‌شود که برای پایان دادن به بحران در سوریه تلاش کنند. او با اعلام اینکه راه‌حل نظامی در سوریه به فاجعه در این کشور می‌انجامد گفت: «وضعیت در سوریه در حال انفجار است و همگان باید بدانند که سوریه،‌ لیبی نیست و نباید از جنگ در این کشور سخن گفت.»

عنان همچنین از ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی دولت سوریه یاد کرد و بر نقش ایران به عنوان عنصری مهم در هرگونه راه حل پیشنهادی برای حل بحران سوریه تاکید کرد.

کوفی عنان با ابراز همدردی با بازماندگان کشتار روز چهارشنبه (۱۷ خرداد) و کشتار دو هفته پیش در منطقه حوله، هشدار داد: «ما نباید بگذاریم که کشتار جمعی در سوریه تبدیل به یک واقعیت روزانه شود.» کوفی عنان بدون اشاره به اینکه چه کسی مرتکب این دو کشتار شده است، به نمایندگان کشورها در سازمان ملل گفت که «خشونت در سوریه بدتر می‌شود.» او افزود: «سوریه در حال دو قطبی شدن و افزایش افراطی‌گری است.»

از سوی دیگر و در شرایطی که کشتارهای گسترده روزهای اخیر در سوریه بحران این کشور را وارد مرحله‌ای جدید کرده است، روزپنج‌شنبه گزارش‌هایی از تیراندازی به سوی ناظران سازمان ملل مخابره شد که با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با تایید این گزارش‌ها گفت که با سلاح‌های سنگین به سوی ناظران سازمان ملل شلیک شده است. سازمان ملل متحد ۲۹۷ ناظر غیرمسلح در سوریه دارد. همزمان، ژنرال رابرت مود، فرمانده ناظران سازمان ملل در سوریه پیش از این مدعی شده بود که نیروهای شبه دولتی راه را بر نیروهای سازمان ملل بستند و اجازه ندادند تا آنها به محل کشتار در روستای قبیر در استان حماه دسترسی پیدا کنند. ژنرال مود گفته است ناظران تلاش داشتند تا از این محل بازدید کنند، محلی که فعالان ضد دولتی ادعا می‌کنند ۷۸ نفر که عمدتا زن و کودک بودند، توسط نیروهای دولتی و شبه نظامیان کشته شده‌اند. این در شرایطی است که دولت سوریه کشتارها را به نیروهای ضد دولتی و گروه‌های تروریستی نسبت می‌دهند. سخنان تند و قاطع دبیرکل سازمان ملل و کوفی عنان می‌تواند پیش درآمدی بر واکنش‌های جدید جهانی در روزهای آینده به بحران سوریه باشد.