حمله شبانه اسرائیل به غزه

یکشنبه شب نیز رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که جنگنده‌های اسرائیلی پایگاه مقاومت فلسطین در غرب خان‌یونس و دقایقی بعد یک زمین کشاورزی را در شرق شهر رفح بمباران کردند. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین اعلام کرد، پدافند هوایی رژیم اسرائیل چندین پایگاه را در نوار غزه و یک هدف را در شهر رفح در جنوب غزه هدف قرار داد و صدای انفجارهایی در شهر رفح شنیده شد. یکی از مقامات ارتش اسرائیل به خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به نیروهای حماس گفت: «حملات شبانه ادامه پیدا می‌کند تا مانع تجدید قوای این نیروها شود.» این در حالی است که هیچ گروهی مسوولیت حمله موشکی به جنوب سرزمین‌های اشغالی را تاکنون برعهده نگرفته است. طبق گزارش‌ها این اولین موشک پرتاب‌شده در یک ماه گذشته است.

 به گفته ارتش اسرائیل عصر شنبه این موشک در منطقه باز نزدیک حصار جدایی اسرائیل بدون تلفات یا خسارت مالی فرود آمد. این تبادل آتش به‌دلیل خشم فلسطینی‌ها از تیراندازی به یک مرد جوان فلسطینی به نام عمار مفلح صورت گرفته است. این جوان ۲۳ساله، روز جمعه توسط نیروهای امنیتی اسرائیل مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از این صحنه فیلم گرفته شده است. پخش این فیلم دلخراش در شبکه‌های اجتماعی خشم گسترده فلسطینی‌ها را برانگیخته و در رسانه‌های اجتماعی برای تشدید مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل فراخوان داده شده است. وزارت خارجه فلسطین تیراندازی به مفلح را محکوم کرد و فرد تیرانداز را مستحق اعدام دانست.

در همین راستا فعالان فلسطینی و کاربران شبکه‌های اجتماعی از هشتگ «اعدام» به زبان عربی استفاده می‌کنند و خواستار پاسخ به جنایات نیروهای اسرائیلی هستند. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که به‌شدت نگران افزایش سطح خشونت در کرانه باختری اشغالی است. وی افزود: «تنها در روزهای گذشته ۱۰ فلسطینی توسط نیروهای امنیتی اسرائیل جان باخته‌اند.» بورل افزود: «قتل غم‌انگیز دیروز یک مرد فلسطینی به نام عمار مفلح توسط یکی از اعضای ISF (نیروهای امنیتی اسرائیل) آخرین نمونه بوده است.» وی ادامه داد: «چنین حقایق غیرقابل قبولی باید بررسی شود و باید پاسخگویی کامل وجود داشته باشد. بر اساس قوانین بین‌المللی، نیروی کشنده فقط در شرایطی توجیه می‌شود که تهدید جدی و قریب‌الوقوع برای زندگی وجود داشته باشد.» در سال جاری تاکنون حداقل ۲۰۷فلسطینی در اراضی اشغالی نوار غزه، کرانه باختری و قدس شرقی کشته به شهادت رسیده‌اند.

علیه نتانیاهو

درحالی‌که تنش‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها افزایش یافته است، تشکیل کابینه راست‌افراطی توسط نتانیاهو به‌شدت چالش برانگیز شده است. نتانیاهو، با انتقاد از اقدامات یاییر لاپید، نخست‌وزیر کنونی رژیم اسرئیل مدعی شد که او در تلاش است افسران ارتش را متقاعد کند تا علیه کابینه او قیام کنند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر منتخب اسرائیل در توییتر مدعی شد: «من برای نخست‌وزیری اسرائیل انتخاب شدم و قصد دارم این کار را با روحیه اصول منطبق با دموکراسی که بر اساس آن در خانه پدرم بزرگ شده‌ام و در تمام زندگی‌ام هدایتم کرده است، انجام دهم.» او گفت: «من به‌شدت تلاش‌های لاپید برای ارعاب افسران، ارتش و شهرداران علیه کابینه منتخب تحت رهبری ما را محکوم می‌کنم.»

وی با بیان اینکه ارتش اسرائیل باید از هرگونه بحث سیاسی دور نگه داشته شود، افزود: «البته افسران ارشد نباید علیه کابینه اسرائیل که اعتماد مردم را به‌دست آورده است، شورش کنند.» او همچنین این اقدام را «عبور از خط قرمز» توصیف کرد و گفت: «حتی زمانی که در اپوزیسیون بودیم، هرگز علیه کابینه فعلی اسرائیل قیام نکردم. ما چنین کاری نکردیم که کابینه در حال خروج، هنجارهای دموکراتیک را در کنست و کابینه زیر پا بگذارد.»

او از اپوزیسیون خواست تا مطابق با مسوولیت‌هایی که در قبال کابینه دارند واکنش نشان دهند و ادعا کرد: «ما یک ارتش داریم. ما نمی‌توانیم به آن صدمه بزنیم. من ادعاهای دروغین علیه خود را رد می‌کنم. کابینه اسرائیل تحت رهبری من از همه اسرائیلی‌ها حمایت خواهد کرد که با ضمانت متقابل و مسوولیت بالا عمل کنیم، همان‌طور که در همه کابینه‌های تحت رهبری من انجام داده‌ایم و نکته پایانی، کسی که سیاست کابینه را رهبری می‌کند، در درجه اول نخست‌وزیر است. من کابینه اسرائیل را بر اساس اصول دموکراتیکی که در تمام زندگی‌ام هدایت کرده است هدایت خواهم کرد و از طریق آنها برای تضمین و بهبود زندگی همه اسرائیلی‌ها، بدون استثنا تلاش خواهم کرد.» انتظار می‌رود که بن‌گویر که رهبری حزب راست افراطی قدرت یهودی را بر عهده دارد، در کابینه آتی به ریاست نتانیاهو وزیر امنیت شود. نتانیاهو در حال حاضر در حال رایزنی با احزاب راست برای تشکیل کابینه است؛ زیرا ائتلاف او اکثریت پارلمانی ساده‌ای را به‌دست آورده که به او اجازه تشکیل کابینه را می‌دهد.