طبق این گزارش، همان‌طور که انتظار می‌رفت، رئیس جمهوری برزیل، مارینا سیلوا، فعال در پرونده جنگل‌های آمازون را به‌عنوان وزیر محیط زیست انتخاب و اعلام کرد که وزیر برنامه ریزی جدید «سیمون تبیت»، رقیب سابق او خواهد بود که در طول دوره تبلیغات انتخاباتی به متحد مهمی برای لولا تبدیل شد. به‌طور کلی لولا داسیلوا، ۱۱زن را در کابینه جدید خود منصوب کرد که در سال جدید میلادی کار خود را آغاز خواهند کرد؛ رکورد تعداد وزرای زن در دولت جدید بیش از هر دولت قبلی است. لولا در سخنانی در این‌باره و پس از هفته‌ها تلاش برای تکمیل ۳۷عضو کابینه اظهار کرد: پس از کار و تلاش زیاد و پس از تنش‌ها، بحث‌ها، رایزنی‌ها و اصلاحات، ما مرحله نخست انتخاب اعضای دولت را به پایان رساندیم.

این در حالی است که ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری سابق برزیل ممکن است برای اجتناب از شرکت در مراسم تحلیف لولا داسیلوا در روز یکشنبه اول ژانویه۲۰۲۳ به ایالات متحده سفر کند. بولسونارو از زمان شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری در ۳۰ کتبر۲۰۲۲ که هنوز به آن اعتراف نکرده، کاملا سکوت کرده و منزوی شده است. «آگوستو النو» یکی از مقام‌های ارشد امنیتی برزیل گفت که مجوزی برای سفر پرسنل امنیت ریاست‌جمهوری به میامی، ایالات متحده در ۲۸ و ۲۹دسامبر۲۰۲۲ صادر شده است. برخی از خبرنگاران در حال بررسی اقامت ژایر بولسونارو در عمارت مارا لاگو، متعلق به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در فلوریدا هستند؛ چون چندین سال است که این دو روابط نزدیکی داشته‌اند.

دیگر خبرنگاران نیز می‌گویند، بولسونارو شاید در خانه یکی از دوستانش در اورلاندو ساکن شود. البته هنوز مقام‌های نزدیک به بولسونارو در این‌باره اظهارنظر نکرده‌اند. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که بولسونارو کرسی ریاست‌جمهوری برزیل را تحویل نمی‌دهد. غیبت عمدی او در مراسم تحلیف اول ژانویه۲۰۲۳ داسیلوا از آن جهت چشمگیر است که این مراسم نماد قوی دموکراسی در برزیل است آن هم در کشوری که برای چندین دهه تحت سلطه دیکتاتوری نظامی بوده است.