این پیروزی پس از ۱۵ دور رای‌گیری به‌دست آمد و او در نهایت به‌طور رسمی اوایل بامداد روز شنبه بر این مسند تکیه زد. مک‌کارتی با زد و بند با تعداد قابل توجهی از قانون‌گذاران فوق محافظه‌کار، در یک جلسه پر تنش که تا بامداد شنبه ادامه یافت، توانست پیروزی را از آن خود کند. این پیروزی پس از چندین زور بازو نشان دادن راست‌گرایان به‌دست آمد. این مبارزه طولانی نشان داد که چقدر برای مک‌کارتی دشوار خواهد بود که با اکثریت بسیار محدود و یک جناح راست سرکش که برای کاهش هزینه‌ها و اخلال در تجارت در واشنگتن تلاش می‌کند، حکمرانی کند. کشمکش برای انتخاب رئیس مجلس و فلج شدن امور مجلس نمایندگان حتی پیش از افتتاح آن، نشان داد که وظایف اساسی مانند تصویب لوایح بودجه دولت یا تامین مالی بدهی فدرال باعث مبارزات در دو سال آینده خواهد شد.

با این حال، مک‌کارتی که مایل بود پس از رای تحقیرآمیز، به مبارزه ادامه دهد حالا باید به فهرست طولانی‌تر مخالفانش تن دهد؛ چراکه عدم تمکین از خواست راست‌گرایان ادامه کار را برای وی دشوار و احتمالا با اختلالات زیادی مواجه خواهد کرد. با این حال رئیس جدید مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت: «کار بزرگی بود؛ چون زمان بسیاری برد تا محقق شود؛ اما اکنون یاد گرفتیم که چگونه کار را پیش ببریم و حکمرانی کنیم.» با وجود اختلافاتی که به نمایش درآمد، مک‌کارتی در یک سخنرانی پس از به دست گرفتن چکش ریاست مجلس، بر موضوع وحدت تاکید کرد و متعهد شد که درهای گفت‌وگو بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها باز شود.

او گفت: «شما می‌توانید ببینید که در خانه مردم چه اتفاقی می‌افتد.» این دعوا در حدود یک هفته به طول انجامید و موجب ساخت طولانی‌ترین اپیزود انتخاب رئیس مجلس از سال۱۸۵۹ شد؛ به‌گونه‌ای‌که کارها در این مدت در مجلس نمایندگان فلج شده بود. در آمریکا تا زمانی که نتوان رئیس مجلس را انتخاب کرد، جلسات تشکیل نمی‌شود. پس از انتخاب است که نمایندگان سوگند یاد می‌کنند و کارها روال خود را پیدا می‌کند. همچنین اگر رئیس مجلس انتخاب نمی‌شد، از ۱۳ ژانویه دیگر مشاوران پنل‌ها نمی‌توانستند حقوق خود را دریافت کنند و این موضوع تا زمانی که رئیس مجلس انتخاب می‌شد، ادامه پیدا می‌کرد.

تا بعدازظهر جمعه، مک‌کارتی رای ۱۵نفر از ۲۱جمهوری‌خواه راست‌گرا را به‌دست آورد. درحالی‌که به نظر می‌رسید او مجددا باید شاهد یک شکست تحقیرآمیز دیگر باشد اما توانست با یک چرخش قابل توجه رای‌های جدیدی به‌دست آورد. اما این پیروزی تا چه حد خوشایند خواهد بود. پاسخ این است: ازآنجاکه رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان امتیازاتی به راست افراطی داده، او در عمل موافقت کرده است که به آنها چک سفید بدهد تا کار مجلس را مختل کنند و او به‌راستی گروگان خواسته‌هایی بعضا نامعقول آنها خواهد شد. تلاش طولانی‌مدت کوین مک‌کارتی، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا برای تبدیل شدن به رئیس مجلس، یک چیز را کاملا روشن کرده است: ایالات متحده باید خود را برای احتمال هرج و مرج دائمی کنگره در دو سال آینده آماده کند.

دستور پخت یک آشوب از قبل وجود داشت: «یک ترکیب سمی از اکثریت ضعیف و ناچیز جمهوری‌خواهان، جناح راست تسلیم‌ناپذیری که عملکرد عادی دولت را مختل می‌کند و نامزدی که برای رئیس مجلس شدن بارها در مقابل شورشیان سر خم کرد.» اما اینکه آمریکا شاهد اجرای مکرر این نوع از نمایش‌های درگیرانه در صحن مجلس نمایندگان باشد، تردیدی باقی نگذاشته است که کنگره به‌عنوان یک نهاد مهم در تصمیم‌گیری‌ها، حتی برای اجرای اساسی‌ترین وظایف خود در دو سال آینده، مانند تامین مالی دولت، از جمله ارتش، یا جلوگیری از نکول بدهی فدرال فاجعه‌بار، دچار مشکلات عظیمی خواهد شد.

چراکه رئیس مجلس تن به امتیازات عدیده‌ای داده است. برای به‌دست آوردن آرا، مک‌کارتی، جمهوری‌خواه اهل کالیفرنیا، امتیازاتی را به گروه راست افراطی وعده داده است که به‌طور قابل توجهی قدرت رئیس مجلس را تضعیف می‌کند و عملا ابزارهای جدیدی برای ایجاد اختلال در تجارت در مجلس به آنها می‌دهد و توانایی گروگان گرفتنش را به این گروه شورشی می‌دهد.

روبن گالیگو، نماینده دموکرات آریزونا می‌گوید: «او ضعیف‌ترین رئیس مجلس خواهد بود. مشکل این است که او به‌طور کلی این نهاد را تضعیف کرده است. همه به این دلیل است که او با تلاشی بیهوده قصد داشت تا این عنوان را به‌دست آورد.» پیش از اولین رای‌گیری، مک‌کارتی برخی امتیازات کلیدی، از جمله بازگشت به قاعده‌ای را ارائه کرده بود که به قانون‌گذاران درجه یک اجازه می‌دهد برای برکناری رئیس مجلس رای فوری بدهند. روز چهارشنبه، یک «کمیته بزرگ اقدام سیاسی» همسو با مک‌کارتی موافقت کرد که نقش خود را در جمهوری‌خواهان محدود کند. انتخابات مقدماتی در مناطق امن جمهوری‌خواهان، یکی دیگر از خواسته‌های محافظه‌کاران است تا تلاش‌های جریان اصلی به رهبری مک‌کارتی برای حذف کاندیداهای جریان تندرو به نتیجه نرسد.