گروه بین‌الملل- دیروز،چهارشنبه، قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۸۴ دلار رسید. زیرا سرمایه‌گذاران منتظر بودند ببینند آیا فدرال رزرو آمریکا برای تقویت رشد اقتصادی اقدامات محرک اقتصادی اتخاذ خواهد کرد یا خیر.

روز چهارشنبه در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای به ۵۸/۸۳ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با ۷۶ سنت افزایش در رقم ۰۳/۸۴ دلار بسته شده بود. دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه اوت ۰۱/۹۵ دلار معامله شد. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند فدرال رزرو آمریکا در نشست دو روزه خود برای افزایش پول در گردش و تحریک وام‌دهی اقدامات محرک اقتصادی اتخاذ می‌کند. در این نشست همچنین میزان آسیب‌پذیری اقتصاد آمریکا در برابر بحران کشورهای اروپایی بررسی می‌شود. باید دید آیا فدرال رزرو با تمدید عملیات چرخش، نرخ بهره بانکی درازمدت را پایین خواهد آورد یا خیر. عملیات چرخش به شیوه‌ای گفته می‌شود که در آن فدرال رزرو با جایگزین کردن اوراق قرضه کوتاه مدت با اوراق قرضه بلندمدت، بدون افزودن بر حجم نقدینگی میزان بازدهی سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک را کاهش می‌دهد. این در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود سیاست‌گذاران در سراسر جهان برای احیای رشد اقتصادی جهان و تقاضا برای نفت، محرک‌های پولی و مالی اجرا خواهند کرد. این مساله موجب افزایش قیمت نفت نسبت به ۸۱ دلار هفته گذشته شده است.

مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی نیز بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. روزسه‌شنبه کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از ادامه مذاکرات با ایران خبر داد و گفت این مذاکرات سوم جولای در سطح کارشناسان فنی در استانبول برگزار خواهد شد. اواخر روز سه‌شنبه گذشته موسسه نفت آمریکا گزارش داد طی هفته گذشته میزان ذخایر نفت این کشور ۵۵۰ هزار بشکه کاهش یافته است. این درشرایطی است که تحلیل‌گران شرکت‌کننده در نظرسنجی پلاتس، شاخه اطلاعات انرژی مرکز مک‌گرو‌هیل، کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند. براساس این گزارش طی هفته گذشته ذخایر بنزین ۱/۱ میلیون بشکه افزایش یافته اما ذخایر فرآورده‌های نفتی ۲۶۹ هزار بشکه کاهش یافته است. در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۵۶/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۵۹/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.