ترامپ افراطی‌تر شده است

او چیزی را ارائه می‌کرد که بی‌تردید به‌عنوان تاییدی از این جنبش بود که به دروغ و با خشونت ادعا می‌کند که دموکرات‌های پیشرو، شیطان‌پرست هستند. حتی زمانی که شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام هفته گذشته اعلام کرد که حساب کاربری ترامپ دوباره متصل خواهد شد؛ اقدامی که پس از لغو ممنوعیت او در توییتر انجام شد، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که او از رفتارهای پیشین خود عقب نشسته باشد. درواقع، دو سال پس از اینکه او از اکثر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی اصلی به‌دلیل نقشش در تحریک شورش کنگره اخراج شد، حضور آنلاین او شدیدتر شده است. ترامپ از زمان معرفی رسانه اجتماعی خود در فوریه۲۰۲۲، صدها پست از حساب‌های تبلیغاتی ایده‌های QAnon را به اشتراک گذاشته است.

او همچنان به دروغ اصرار دارد که انتخابات۲۰۲۰ به سرقت رفته و او قربانی سازمان‌های فاسد مجری قانون فدرال است. او حملات شخصی خود را علیه بسیاری از دشمنانش همچنان انجام می‌دهد و عجیب اینکه فهرست دشمنانش روزبه‌روز بیشتر نیز شده است. اکنون، بازگشت احتمالی ترامپ به پلتفرم‌های بزرگ، این احتمال را ایجاد می‌کند که او رفتار رادیکال‌تر خود را به مخاطبان بسیار گسترده‌تری در فیس‌بوک و اینستاگرام با مجموع ۵میلیارد کاربر فعال و توییتر با ۳۶۰میلیون کاربر فعال منتقل خواهد کرد. پتانسیل چنین نتیجه‌ای کارشناسان حوزه افراط‌گرایی را بسیار نگران کرده است. به همین منظور پلت‌فرم‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند تا پست‌های آتشین وی را سانسور کنند یا مجهز به حقیقت‌یابی کنند؛ درحالی‌که حتی اظهارات ترامپ در میان بخشی از جناح راست هم رد شده است اما به نظر می‌رسد که ترامپ جامعه اصلی را مد نظر خود قرار داده و این حزب نیز نشان داده است که آماده همکاری با اوست.

 این‌طور نیست که ترامپ شیوه رفتار آنلاین خود را به‌طور معناداری تغییر داده است. جارد هولت، محقق موسسه گفت‌وگوی استراتژیک که به مطالعه فناوری و افراط‌گرایی در ایالات متحده می‌پردازد، معتقد است که در واقع، او افراطی‌تر شده است. او تصریح می‌کند: «فکر نمی‌کنم اگر به فیس‌بوک و توییتر بازگردد، هیچ‌کس نباید به‌طور منطقی انتظار داشته باشد که او متفاوت رفتار کند. وقتی صحبت از انتشار تئوری‌های توطئه می‌شود، ترامپ بزرگ‌ترین حامی آن است.» ماه گذشته، زمانی که شرکت متا تردید داشت که آیا ترامپ را بازگرداند یا نه، او در تروث‌سوشال نوشت که حتی قانون اساسی نباید مانع از بازگشت او به قدرت شود. او گفت: «یک تقلب گسترده و بزرگ از این نوع این امکان را می‌دهد که همه قوانین، مقررات و مواد، حتی آنهایی که در قانون اساسی وجود دارد، تغییر بدهیم.»

استیون چونگ، سخنگوی ترامپ روز پنج‌شنبه گفت: «تروث سوشال موفقیت‌آمیز بوده است؛ زیرا رئیس‌جمهور ترامپ برخلاف الیگارش‌های فناوری بزرگ که محافظه‌کاران را سانسور می‌کنند، یک پلتفرم واقعی برای آزادی بیان ایجاد کرده است.» وی افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ هرگز نباید در این پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ممنوع می‌شد و همه می‌دانند که تصمیمات آنها ناعادلانه بوده و در نهایت یکپارچگی دموکراسی ما را از بین برده است.» در نامه‌ای که این ماه به سه مقام ارشد متا، از جمله مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی شرکت ارسال شد، وکیل ترامپ استدلال کرد که این ممنوعیت «به‌طور چشمگیری گفتمان عمومی را تحریف کرده و از انتشار حقیقت جلوگیری کرده است.» زمان درخواست بازگرداندن وی همزمان شد با دومین سالگرد این تصمیم که حضور وی را در فیس‌بوک و اینستاگرام ممنوع می‌کرد.

این درست یک روز پس از حمله مرگبار حامیان ترامپ به ساختمان کنگره انجام شد. در آن زمان، این شرکت گفت که حضور او در پلتفرم‌های خود را خطری برای امنیت عمومی می‌داند. دموکرات‌ها گفته‌اند که او هنوز خطرناک است. ماه گذشته، چهار تن از اعضای کنگره این حزب از متا خواستند که ترامپ را برنگرداند و در نامه‌ای نوشتند که او همچنان «دموکراسی ما را تضعیف می‌کند.» اما روز چهارشنبه نیک کلگ، رئیس متا در امور جهانی، در یک پست وبلاگی نوشت که «تصمیم ما این است که خطر به اندازه کافی کاهش یافته است.»

وی افزود که این تعلیق «تصمیم فوق‌العاده‌ای بوده که در شرایط فوق‌العاده گرفته شده است» و به‌طور معمول، «مردم باید بتوانند سخنان یک رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و فردی را که دوباره برای این سمت نامزد شده است، در تریبون‌های ما بشنوند.» متا گفت که تلاش برای جلوگیری از تحریک ناآرامی‌های آینده از سوی ترامپ توسط این شرکت از این قرار خواهد بود که از اشتراک‌گذاری پست‌هایی که از جمله مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برد یا محتوای QAnon را تبلیغ می‌کند، جلوگیری به عمل آورد. متا گفت که نقض خط‌مشی‌های شرکت همچنین می‌تواند منجر به مسدود شدن مجدد وی از سایت شود. محافظه‌کاران این تصمیم را ستودند و سناتور برنی سندرز از این اقدام دفاع کرد.

در حال حاضر هیچ محدودیتی برای ترامپ در توییتر وجود ندارد. او بلافاصله پس از شورش در کنگره از حضور در توییتر منع شده بود؛ اما در نوامبر پس از اینکه ایلان ماسک، مالک جدید شرکت، نظرسنجی عمومی درباره بازگشت احتمالی انجام داد، اجازه حضور او را داده است. ترامپ همچنین برخلاف اکانت فیس‌بوک خود اغلب مستقیما حساب توییتر خود را مدیریت می‌کرد. او در دوران ریاست‌جمهوری خود از این پلتفرم به‌عنوان ابراز عقاید خود استفاده کرد و جریانی پیوسته از افکار، توهین‌ها و اعلامیه‌های سیاسی را در جریان حضورش در این پلتفرم منتشر کرد.