او افزود که نیروهای اوکراینی واحدهای روسی در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را هدف قرار نخواهند داد. او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که در ماه فوریه جاری، روسیه احتمالا به مناسبت اولین سالگرد حمله‌اش به خاک اوکراین، دست به حمله‌ای گسترده به این کشور خواهد زد. با این حال، در منابع مسکو سخنی در این رابطه شنیده نمی‌شود. از سوی دیگر، «یوگنی پریگوژین» رویس گروه واگنر، اعلام کرد که نبرد سختی در شهر شرقی باخموت در جریان است. او گزارش رسانه‌های روسی درباره عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی را رد کرد. در این گزارش که همواره به‌روزرسانی می‌شد، آمده است که رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین تغییر کرد. تاکنون دلیل روشنی از سوی طرف اوکراینی برای برکناری وی ارائه نشده است. با این حال، گزارشگران الجزیره به نقل از رئیس جناح پارلمانی زلنسکی نوشت که او زیر فشار «رسوایی فساد» «جایش عوض شده است». «دیوید آراخامیا» رئیس جناح «خادم ملت» در پارلمان می‌گوید «کیریلو بودانف» به جای رزنیکوف به سمت وزیر دفاع تعیین شده است.

«مارک سانتورا»، «شاشانگ بنگالی» و «کاساندرا وینوگراد» در گزارش ۵فوریه در نیویورک تایمز نوشتند، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که با شدت گرفتن درگیری‌ها در شرق اوکراین- در بحبوحه آنچه اوکراین آغاز تهاجم جدید روسیه می‌نامد- مبادرت به جایگزین کردن وزیر دفاع کرده است. این گزارشگران هم بر این باورند که برکناری وزیر دفاع به‌دلیل رسوایی فساد در وزارتخانه مزبور و تحقیقات مربوطه درباره فساد بوده است. گفته می‌شود رزنیکوف یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقام‌ها در دولت زلنسکی است که از زمان حمله روسیه به این کشور برکنار شده است. رزنیکوف در واکنش به برکناری خود گفت: «هیچ مقامی تا ابد بر سر یک پست باقی نمی‌ماند. هیچ کس. من کاری را انجام می‌دهم که رئیس دولت از من خواسته است.»

به نوشته «سانتورا- بنگالی- وینوگراد»، این «تکان» قابل انتظار در تشکیلات نظامی کی‌یف در حالی رخ می‌دهد که نیروهای اوکراینی زیر فشار سختی در شرق قرار گرفته‌اند. یکی از فرماندهان واحدهای شبه‌نظامی اوکراینی می‌گوید: «نیروهای اوکراینی خیابان به خیابان، خانه به خانه، حتی راه پله به راه پله در حال از دست دادن و عقب‌نشینی هستند.» او می‌گوید آنها در موقعیتی هستند که نمی‌توانند اولین موفقیت عمده نظامی مسکو در چند ماه اخیر را تکذیب کنند. از سوی دیگر، پریگوژین که نیروهایش (واگنر) به حمایت ارتش پوتین رفته است، اعلام کرد که نیروهای اوکراینی «تا آخرین نفس در حال نبرد هستند». او گزارش‌های رسانه‌ها درباره عقب‌نشینی نیروهای کی‌یف را رد کرد. وی در بیانیه‌ای در تلگرام افزود: «نیروهای مسلح اوکراین در حال عقب‌نشینی نیستند.»

درحالی‌که روسیه مشغول تزریق نیروهای بیشتری به میدان جنگ در شرق اوکراین است، وزیر دفاع روسیه دیروز یکشنبه مدعی شد که «عملیات تهاجمی» کمک کرده که نیروهایش «مواضع و خطوط مهمی» را در حوالی دونتسک به‌دست بیاورند. اما نشانه‌های روزافزونی وجود دارد که این نبرد تلخ و سخت در حال وارد آوردن تلفات سخت به هر دو طرف است. رزنیکوف در کنفرانس خبری خود گفت که ۵۰۰سرباز روسی در اقدام برای تسخیر باخموت کشته و زخمی شده‌اند. او افزود که تلفات اوکراینی‌ها (البته بدون ارائه جزئیات) بسیار کمتر است. گزارشگران نیویورک‌تایمز بر این باورند که راستی‌آزمایی مستقل ادعاهای هر یک از طرفین غیرممکن است. اما آمارهای رزنیکوف با برآوردهای مقام‌های آمریکایی می‌خواند که بر این باورند صدها نفر از سربازان روسی هر روز کشته یا زخمی می‌شوند. البته مقام‌های آمریکایی افزودند که نیروهای اوکراینی هم گاهی متحمل خسارت‌هایی مشابه شده‌اند. با تمام این تفاصیل، رزنیکوف پنهان نکرد که کشورش با «چالشی بسیار جدی» مواجه است: «مردم شبانه روز زیر فشارهای طاقت فرسایی هستند.»

الجزیره هم در گزارش دیگری در تاریخ ۵فوریه نوشت که نخست‌وزیر پیشین اسرائیل «نفتالی بنت» اعلام کرد که از پوتین «قول» گرفته که وی رئیس‌جمهور اوکراین را نخواهد کشت. بنت اولین مقام اسرائیلی بود که در روزهای اول جنگ ۱۱ماهه روسیه علیه اوکراین به مسکو رفت (مارس گذشته). درحالی‌که میانجی‌گری بنت نتوانست کاری از پیش ببرد و مانع جنگ شود، اما اظهارات او در مصاحبه‌ای در روز شنبه پرتوی افکند بر دالان‌های تاریک دیپلماسی و تلاش‌های فوری که در جریان بود تا این درگیری در همان روزهای اول پایان یابد. با این حال، بنت در دیدارهای خود با پوتین از او پرسیده آیا به دنبال ترور زلنسکی است یا خیر؟ که پوتین در پاسخ گفت: «من زلنسکی را نمی‌کشم.» سپس به او گفتم: «باید به من قول بدهی که زلنسکی را نخواهی کشت» که پوتین دوباره پاسخ داد: «نمی‌خواهم او را بکشم.»

بنت سپس افزود که در تماس با زلنسکی «قول» پوتین را به اطلاع وی رساند. بنت خطاب به زلنسکی گفت: «گوش کن. من از جلسه‌ای با پوتین می‌آیم. او تو را نمی‌کشد.» زلنسکی می‌گوید: «تو مطمئنی؟» که من گفتم: «صد در صد مطمئنم که او تو را نخواهد کشت.» بنت گفت که در جریان میانجی‌گری‌اش، پوتین از درخواست خود برای خلع سلاح اوکراین صرف‌نظر کرد و زلنسکی هم وعده داد که به ناتو ملحق نشود. با این حال، هیچ واکنشی از سوی کرملین درباره مساله ترور زلنسکی نشان داده نشده است. اما یک مقام اوکراینی نسبت به این اظهارات اما و اگرهایی را مطرح کرد.

میخاییلو پودولیاک گفت: «ادعاهای مقام‌های سابق مبنی بر میانجی‌گری در این مورد که پوتین وعده نکشتن زلنسکی را داده و غرب در مذاکرات اخلال ایجاد کرد، همگی افسانه است.» این مقام اوکراینی گفت که حمله روسیه نه به ناتو و گسترش ناتو ربط دارد نه تضمین‌های امنیتی نه تحریم بلکه «مسکو تمایل دارد اوکراین را نابود کند و اوکراینی‌ها را بکشد.» دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین هم پوتین را یک «دروغگوی متخصص» خواند. اسرائیل روابط خود را با کرملین در مواجهه با برخی تهدیدات «استراتژیک» می‌داند؛ اما در عین حال، اسرائیل همپای غرب حرکت می‌کند و به هر شکلی حمایت خود را از اوکراین نشان داده است.