استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای

کیسینجر آن لحظه را برای مطرح کردن بحث تحریم نفت انتخاب کرد و جزئیات آسیب‌هایی را که به اقتصاد ایالات‌متحده وارد شده و خطری را که با شروع زمستان ممکن است مجبور به جیره‌بندی گاز و محدود شدن گرمایش در خانه‌ی آمریکایی‌ها شود، به‌تفصیل توضیح داد. او ابراز تاسف کرد که چنین دوست قدیمی‌ای راضی می‌شود چنین سختی‌ای را بر ایالات‌متحده تحمیل کند؛ فیصل در پاسخ گفت که خودش حتی بیشتر از این رنج‌کشیده و مدعی شد که این تصمیم او را چنان «مضطرب» کرده بود که تقریبا دچار حمله‌ عصبی شده بود. به همین دلیل بود که او می‌خواست کیسینجر به سرعت تکانی به خود دهد «تا ما نه‌تنها بتوانیم این ممنوعیت را لغو کنیم، بلکه تولید خود را افزایش دهیم.» افزایش تولید نفت عربستان، کلید کاهش فشار بر قیمت‌ها بود که در واقع برای اقتصاد ایالات‌متحده مهم‌تر از قطع موقت عرضه بود.

اما کیسینجر بر رفع تحریم متمرکز بود. او پیشنهاد کرد که پادشاه کاربرد آن را [تحریم نفتی] محدود کند و اظهار کرد که اگر چنین کند، سادات از این حرکت حمایت خواهد کرد. فیصل اصرار داشت که پاسخ ایالات‌متحده باید واداشتن اسرائیل به عقب‌نشینی باشد. کیسینجر سعی کرد برای او استدلال کند: این فقط باعث یک آشوب داخلی می‌شود. کیسینجربا اطمینان کامل به فیصل گفت که طی روزهای آینده پرواز و حمل‌ونقل به اسرائیل پایان خواهد یافت. فیصل با تحقیر گفت: «این چیزی است که باید رخ دهد.» این امر تلاش کیسینجر را برای مرتبط ساختن پایان ترابری هوایی به کاهش تحریم نفت خنثی کرد. در عوض،کیسینجربه زیرکی فیصل متوسل شد. کیسینجر توضیح داد که اگر پادشاه راضی نشد، می‌تواند دوباره تحریم را تحمیل کند. فیصل در پاسخ گفت که تحریم یک تصمیم مشترک عربی است و بنابراین او [فیصل] یک کارگزار آزاد نیست.فیصل نیاز داشت چیزی در دست داشته باشد تا برادران عرب خود را متقاعد کند.

به همین دلیل، فیصل گفت: «اول اینکه، به سرعت نیاز دارم و دوم اینکه [به شما نیاز دارم تا] موضع خود را به نفع عقب‌نشینی اسرائیل اعلام کنید.» کیسینجر توضیح داد که قبل از شروع مذاکرات نمی‌تواند این کار را انجام دهد و درعوض، از فیصل خواست تا کاری را در نظر بگیرد که ایالات‌متحده پیش‌تر با نجات ارتش سوم مصر انجام داده بود و همچنین آن قولی را در نظر بگیرد که کیسینجر وعده‌اش را داده بود که به‌زودی برای پایان دادن به حمل‌ونقل هوایی به اسرائیل انجام خواهد داد که البته برای توجیه کاهش تحریم کافی نبود.