تبریک پوتین به روس‌ها

درحالی‌که اوکراین هنوز تصرف کامل شهر باخموت را نپذیرفته است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به نیروهای خود و گروه مزدور واگنر برای تصرف این شهرِ عمدتا تخریب‌شده شرقی اوکراین تبریک گفت. به گزارش الجزیره اعلامیه روسیه در روز شنبه ساعاتی پس از آن منتشر شد که کی‌یف اعلام کرد که نبرد همچنان ادامه دارد درحالی‌که اعتراف کرد که «وضعیت بحرانی» است. باخموت، یک شهر معدن نمک که زمانی ۷۰هزار نفر جمعیت داشت، صحنه طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد در جنگ ۱۵ماهه روسیه در اوکراین بوده است. سقوط باخموت، جایی که گمان می‌رود روسیه و اوکراین متحمل خسارات هنگفتی شده‌اند، اولین پیروزی بزرگ مسکو در این درگیری در بیش از ۱۰ماه گذشته است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه اقدامات تهاجمی واحدهای تهاجمی واگنر، با پشتیبانی توپخانه و هوانوردی واحد «جنوب»، آزادسازی شهر آرتموفسک به پایان رسید. نام پیشین شهر این شهر در دوران شوروی آرتموفسک بوده است. به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، ولادیمیر پوتین پایان عملیات آزادسازی این شهر را به واحدهای تهاجمی واگنر و همچنین به تمامی یگان‌های نیروهای مسلح روسیه که پشتیبانی و پوشش جانبی لازم را به آنها ارائه کردند، تبریک گفت. این خبرگزاری افزود: رئیس‌جمهور روسیه قول داده است که پاداش برای سربازان روس در نظر خواهد گرفت. یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، پیش‌تر در ویدئویی که در تلگرام منتشر شد، مدعی شد که شهر به دست مزدورانش افتاده است که در آن جنگجویان پرچم‌های روسیه را در پس‌زمینه خرابه‌ها بر افراشته بودند.

جواب مبهم زلنسکی

ناتاچا باتلر، خبرنگار الجزیره می‌گوید: پاسخ زلنسکی به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا باخموت تحت کنترل روسیه افتاده است، مبهم است. به گفته خبرنگار الجزیره وی درخصوص شکست کامل اوکراین در این شهر چیزی نگفت. اظهارات او یک روز پس از آن بیان می‌شود که مقامات نظامی و دولتی اوکراین در کی‌یف گزارش‌های رئیس واگنر را تکذیب کردند که گفته بود واگنر و نیروهای روسی کنترل شهر را در دست دارند. با این حال رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «اگر چنین باشد، این یک باخت وحشتناک خواهد بود، یک روز بسیار غم‌انگیز برای اوکراین. این شهر برای مردم نماد بسیاری از چیزها بوده است. این شهر به نماد مقاومت اوکراین تبدیل شده است.» او در پایان تصریح کرد که امروز باخموت در قلب ما است. در این راستا جو بایدن قول داد که کمک‌ها به اوکراین تسریع یابد. قرار است آمریکا ۳۷۵میلیون دلار دیگر کمک کند. این کمک‌ها شامل آموزش، نفربرها و تسلیحات مورد نیاز اوکراین است.

حمله موشکی کی‌یف به روس‌ها

یک مقام مستقر در روسیه در منطقه زاپوریژیا گفت که کی‌یف شهر بندری بردیانسک تحت کنترل روسیه را با موشک‌های کروز موسوم به توفان سایه که توسط بریتانیا تهیه شده، هدف قرار داده است. به گزارش الجزیره، ولادیمیر روگوف در بیانیه‌ای در تلگرام گفت که هفت موشک به این شهر شلیک شده که چهار فروند آن موشک‌های توفان سایه بوده است. وی گفت: «شش فروند از این موشک‌ها رهگیری شده و یکی از آنها در حاشیه شهر سقوط کرده؛ اما تلفات جانی در پی نداشته است. » در اوایل این ماه، بریتانیا اولین کشوری بود که اعلام کرد موشک های کروز دوربرد را به اوکراین عرضه کرده است. مقامات روسی می‌گویند که این موشک‌ها قبلا برای حمله به شهر لوهانسک تحت کنترل روسیه استفاده شده است.

خونی تازه در رگ‌های کی‌یف

اوکراین وارث ناوگان قابل توجه اما پیری از جت‌ها و هلی‌کوپترهای جنگنده طراحی شده توسط شوروی است که میراثی از تاریخ آن به‌عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق است. سرهنگ یوری ایحنات، سخنگوی این نیرو روز شنبه در مصاحبه‌ای گفت: «ناوگان نیروی هوایی اوکراین شامل جت‌های جنگنده مانند میگ-۲۹، بمب افکن‌ها و هواپیماهای ترابری و آموزشی است.»تحلیلگران نظامی غربی تخمین می‌زنند که ناوگان ترکیبی اوکراین، متعلق به نیروهای هوایی و زمینی این کشور، از زمان آغاز حمله روسیه به بیش از یک‌سوم کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات ارتش ایالات متحده که از جمله مطالب محرمانه افشاشده در پلتفرم رسانه اجتماعی دیسکورد در ماه‌های اخیر بود، اوکراین حداقل ۶۰هواپیما از ۱۴۵هواپیمای بال ثابت و ۳۲ فروند از ۱۳۹هلی‌کوپتر خود را از دست داده است. این سند فاقد تاریخ بوده است. نیروی هوایی اوکراین به ندرت اعدادی را درباره ناوگان خود یا جزئیات دیگر، از جمله حوادث سرنگونی یا نابودی هواپیماها، فاش می‌کند.

با این حال مقامات کی‌یف به برخی تلفات در جریان جنگ و همچنین مشکلات تعمیر و جایگزینی هواپیماهای آسیب دیده اذعان کرده‌اند. سرهنگ ایحنات گفت: «جدیدترین هواپیما متعلق به سال۱۹۹۱ است و همه اینها باید سرویس، تعمیر و قطعات یدکی تهیه شود. تهیه قطعات یدکی به یک مشکل تبدیل شده است؛ زیرا روسیه تنها تولید کننده بسیاری از این قطعات است. حتی قبل از تهاجم گسترده، تجارت چنین اقلامی پس از سال ۲۰۱۴، زمانی که نیروهای تحت حمایت روسیه کنترل بخش‌هایی از شرق اوکراین و شبه‌جزیره کریمه را به دست گرفتند، تا حد زیادی متوقف شده بود.