دو بایدن در کاخ سفید

 «پیتر بیکر»، «مایکل دی.شی یر»، «کیتی راجرز» و زولان کانو یانگز» در گزارش ۴ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، دو تا «جو بایدن» در یک رئیس‌جمهور هشت‌ساله همزیستی می‌کنند: تیزبین و عاقل در لحظات حساس، محصول دهه‌ها عقلانیت، توان دستیابی به موقعیتی حتی در تاریکی شب برای مقابله با دنیایی خطرناک. با این حال، کمی کندتر، کمی نرم‌تر، شنوایی کمی سخت‌تر، در راه رفتن کمی محتاط‌تر و کمی بیشتر در معرض کاستی‌های گاه به گاه حافظه است؛ به‌گونه‌ای‌که برای هر کسی که به دهه نهم عمر خود رسیده یا پدر و مادری در این سن و سال دارد، مواردی آشنا به نظر می‌رسند.

واقعیت پیچیده «پیرترین» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه زمانی که کنگره توافق دو حزبی را برای جلوگیری از «نکول ملی» به میانجی‌گری او تصویب کرد، تجلی یافت. حتی «کوین مک کارتی»، رئیس مجلس نیز شهادت داد که بایدن در طول گفت‌وگوهایشان «بسیار حرفه‌ای، بسیار باهوش و بسیار سخت‌گیر» بوده است. با این حال، درست قبل از شروع رای‌گیری، بایدن در محل آکادمی نیروی هوایی روی کیسه‌ای شن افتاد و زمین خورد. این ویدئو در فضای مجازی منتشر شد؛ حامیانش به‌شدت به هم ریختند و منتقدانش به‌شدت او را مورد هجمه قرار دادند.

هر کسی در هر سنی می‌تواند سفر کند؛ اما برای یک رئیس‌جمهور ۸۰ ساله، ناگزیر پرسش‌های ناخواسته‌ای را به‌وجود می‌آورد. اگر شخص دیگری بود، ممکن بود علائم سن قابل توجه نباشد. اما بایدن مدیر اجرایی قدرتمندترین کشور جهان است و به تازگی کمپینی را آغاز کرده است که از رای‌دهندگان می‌خواهد او را تا سن ۸۶سالگی در کاخ سفید نگه دارند. این امر توجهات را بیشتر به موضوعی جلب می‌کند که بر اساس برآوردهای نظرسنجی‌ها، اکثر آمریکایی‌ها را دچار مشکل می‌کند و منبع نگرانی شدید رهبران دو حزب است. پرتره‌ای که از ماه‌ها مصاحبه با ده‌ها مقام فعلی و سابق و دیگرانی که با او وقت گذرانده‌اند، به‌دست می‌آید بایدن را چنین به تصویر می‌کشد: چیزی بین کاریکاتور حزبی که به راحتی قابل دستکاری است؛ امری که توسط جمهوری‌خواهان تبلیغ می‌شود و تصویری که کارکنان او از یک رئیس‌جمهور ارائه می دهند که تصویر مردی است که در صحنه جهانی حضور دارد و با قدرت فرمان می‌دهد و حکومت می‌کند.

بایدن یکی از مردانی است که با افزایش سن، پیری او همراه با سفید شدن موهایش عیان‌تر شده است. بایدن به‌دلیل سیخ راه رفتن و صدای نازک خود، پیرتر از گذشته به نظر می‌رسد و گاهی کلمات را قاطی می‌کند. با این حال، افرادی که به‌طور منظم با او سروکار دارند، از جمله برخی از مخالفانش می‌گویند که او در جلسات خصوصی تیزبین و دقیق است. دیپلمات‌ها داستان‌هایی از سفر به مکان‌هایی مانند اوکراین، ژاپن، مصر، کامبوج و اندونزی را به اشتراک می‌گذارند که در آنها او اغلب از همکاران جوان‌ترش بیشتر دوام می‌آورد. قانون‌گذاران دموکرات به فهرست بلندبالایی از دستاوردها اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد او هنوز کار می‌کند. دوستان خاطرنشان می‌کنند که اشتباهات کلامی او چیز جدیدی نیست.

او در طول زندگی‌اش با لکنت دست و پنجه نرم کرده است و مدت‌ها قبل از اینکه وارد سال‌های تامین اجتماعی شود، به اصطلاح خودش یک «ماشین گاف» بوده است. مشاوران گفتند که قضاوت او مثل همیشه خوب است. بسیاری از آنها از عبارت «تیز مانند پونز» برای توصیف او استفاده می‌کنند.بایدن می‌گوید سن یک مساله قانونی است؛ اما بر این باور است که طول عمر او یک دارایی است، نه یک بدهی. او در ضیافت شام انجمن خبرنگاران کاخ سفید در ماه آوریل گفت: «شما می‌گویید من پیر هستم؟ نه. اما خودم می‌گویم عاقل هستم.» با این حال، تعداد کمی از مردم هستند که متوجه تغییرات در یکی از عیان‌ترین افراد کشور نشوند. دوازده سال پیش، بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، هر تابستان با فرزندان دستیاران و خبرنگاران وارد بازی با تفنگ آب‌پاش می‌شد.

بیش از یک دهه بعد، او به سختی از پل «ادموند پتوس» در «سلما آلا»، به مناسبت سالگرد «یکشنبه خونین» عبور کرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سن رئیس‌جمهور یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکایی‌ها از جمله دموکرات‌ها است. در جریان یکی از بررسی‌های نیویورک‌تایمز، چندین رای‌دهنده که از بایدن در سال۲۰۲۰ حمایت کردند، ابراز نگرانی کردند و یکی از آنها گفت: «من در مواقعی که او یا در حال سخنرانی است، شاهد نگاه مبهوت او هستم. به نظر می‌رسد او رشته افکار خود را از دست داده است.»

ناراحتی درباره سن بایدن محافل دموکرات را فراگرفته است. یکی از دموکرات‌های برجسته وال استریت که مانند دیگران به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، خاطرنشان کرد که در میان اهداکنندگان حزبی، این مساله (سن بایدن) تنها چیزی است که همه درباره آن صحبت می‌کنند. در یک شام کوچک در اوایل سال جاری با حضور سناتورها و فرمانداران سابق دموکرات که همگی از نسل بایدن بودند، همه حاضران در میز پذیرفتند که او برای نامزدی مجدد خیلی پیر است. رهبران محلی اغلب با کاخ سفید تماس می‌گیرند تا جویای سلامتی او شوند. در خلوت، برخی از مقام‌ها اذعان می‌کنند که برای اینکه به او فشار جسمی وارد نشود، برخی کارها را دیگران به جای او انجام می‌دهند. کارکنان او اکثر برنامه‌های عمومی‌اش را بین ظهر تا ۴بعدازظهر برنامه‌ریزی می‌کنند و او را تا حد امکان در آخر هفته‌ها تنها می‌گذارند. «جنیفر اومالی دیلون»، معاون رئیس کارکنان کاخ سفید اصرار داشت که سن بایدن تغییری در برنامه‌اش ایجاد نکرده است.

پنس هم آمد

درحالی‌که همه در درون حزب دموکرات نگران سن بایدن هستند؛ آن سوی میدان و در حزب جمهوری‌خواهان هر روز یک نفر خود را نامزد انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری می‌کند. آخرین آن معاون ترامپ است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق روز دوشنبه (۱۵خردادماه) با ثبت نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، یک کارزار طولانی را علیه رئیس‌ سابق خود (دونالد جی.ترامپ) آغاز کرد. پنس که مدارک لازم را برای نامزدی به «کمیسیون انتخابات فدرال» ارائه کرد، در نظرسنجی‌های عمومی که تا کنون انجام شده، یک رقمی بوده و بسیار عقب‌تر از ترامپ است که طی هفت سال گذشته حزب جمهوری‌خواه را از نو شکل داده است.

«مگی هابرمن» در گزارش ۵ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، انتظار می‌رود این معاون سابقِ رئیس‌جمهور سابق به‌طور رسمی کارزار انتخاباتی خود را در تجمعی در خارج از «دی موین» در روز چهارشنبه (امروز ۱۷ خردادماه) اعلام کند؛ یک روز پس از آنکه «کریس کریستی» فرماندار سابق، وارد رقابت‌ها شد و در همان روز هم «داگ بورگوم»، فرماندار داکوتای شمالی به آنها پیوست. پنس در حال برنامه‌ریزی برای مبارزات انتخاباتی گسترده‌ای در آیووا است؛ اولین ایالت نامزدپرور و مکانی که در آن مواضع تندروی محافظه‌کارانه‌اش درباره مسائلی مانند سقط جنین می‌تواند برای رای‌دهندگان انجیلی جذاب باشد.

مشاوران پنس، فرماندار سابق ایندیانا، آیووا را از نظر جغرافیایی ‌میهمان‌نوازتر از برند محافظه‌کاری‌ای می‌داند که قبل از دوره ترامپ به آن عمل می‌کرد. او شرط می‌بندد که بقایای کافی از حزب قدیمی جمهوری‌خواه باقی می‌ماند تا به پیام او جذابیت گسترده‌ای بدهد. پنس- که ترامپِ شیفته سلبریتی‌ها از او به‌عنوان «فردی خارج از نقش آفرینی مرکزی» یاد می‌کرد- در نیمه دوم مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ به‌عنوان معاون ترامپ، حامی و مدافع سرسخت او بود؛ آن هم زمانی که پنس با تلاشی دشوار برای انتخاب مجدد در ایندیانا مواجه بود. او وفادارترین مدافع ترامپ در تمام دوران ریاست‌جمهوری وی بود.

اما ترامپ یک کمپین فشار بر پنس را آغاز کرد تا (پس از شکست ترامپ در انتخابات۲۰۲۰) مانع از این شود که بایدن تایید صلاحیت شود. پنس از استفاده از نقش تشریفاتی خود در نظارت بر صدور گواهی‌ای در کنگره در ۶ژانویه۲۰۲۱ برای پیشبرد اهداف ترامپ خودداری کرد. در آن روز، گروهی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند و برخی از حامیان ترامپ شعار می‌دادند: «مایک پنس را اعدام کن!» از آن زمان، شکاف بین این دو بیشتر شد.