بلینکن همچنین تاکید کرد که روابط دوجانبه بین واشنگتن و ریاض «با پیشرفت در زمینه حقوق بشر» تقویت شده است و از عربستان سعودی به خاطر حمایتش در جریان تخلیه اخیر شهروندان آمریکایی از سودان جنگ‌زده و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف درگیری در این کشور تشکر کرد. در دومین سفر اخیر مقامات واشنگتن به پادشاهی، بلینکن قرار است در سفر سه‌روزه خود با سایر مقامات ارشد سعودی دیدار کند. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ۷مه به عربستان سعودی سفر کرد. سفر بلینکن تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که عربستان سعودی متعهد به کاهش بیشتر تولید نفت شد؛ اقدامی که احتمالا به تنش در روابط واشنگتن و ریاض می‌افزاید.

ریاض بارها با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بر سر عرضه نفت‌خام خود به بازارهای جهانی، تمایلش برای شراکت با روسیه در اوپک پلاس و دستیابی به تنش‌زدایی با ایران با میانجی‌گری چین درگیر شده است. تحلیلگران می‌گویند که اهداف سفر بلینکن شامل بازسازی نفوذ ریاض بر قیمت نفت{در جهت منافع غرب} جلوگیری از نفوذ چین و روسیه در منطقه و پرورش امیدها برای عادی‌سازی نهایی روابط عربستان سعودی و اسرائیل است. ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد در اندیشکده مستقر در واشنگتن، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت که سرد کردن روابط نزدیک‌تر عربستان سعودی و چین احتمالا مهم‌ترین عامل دیدار بلینکن از ریاض است. گلدبرگ گفت: «بلینکن باید توضیح دهد که چرا منافع چین با عربستان سعودی همسو نیست و چرا روابط نزدیک‌تر به روشی استراتژیک مانع روابط نزدیک‌تر با واشنگتن می‌شود.»

روابط سرد ایالات متحده با عربستان سعودی، از زمانی شروع شد که بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری خود گفت که در صورت انتخاب شدن با ریاض آن‌گونه که شایسته هستند، رفتار خواهد کرد. بلافاصله پس از روی کار آمدن در سال۲۰۲۱، بایدن ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده را منتشر کرد. این ارزیابی نشان می‌داد که ولیعهد عربستان سعودی عملیات دستگیری و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و ستون‌نویس واشنگتن‌پست در سال ۲۰۱۸ را پیش برده است. سفر بایدن به پادشاهی در ژوئیه ۲۰۲۲ کمک چندانی به کاهش تنش‌ها نکرد و ریاض علاقه کمتری به همسویی با اولویت‌های ایالات متحده در منطقه نشان داد. اما حسین ایبیش، محقق ارشد مقیم در موسسه کشورهای عربی خلیج‌فارس در واشنگتن دی‌سی می‌گوید که روابط بین واشنگتن و ریاض در حال بهبود است. ایبیش گفت: «به‌نظر می‌رسد رابطه در حال حاضر سخت‌ بوده، اما از برخی جهات بهترو قوی‌تر شده است.» در مسائل مهم، به‌ویژه وقتی صحبت از امنیت و چند مورد دیگر از این قبیل باشد، این رابطه قوی‌تر از یک سال پیش است.

هدف اصلی از سفر بلینکن

خبرگزاری عربستان (واس) بامداد چهارشنبه گزارش داد که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره روابط دوجانبه میان دو کشور گفت‌وگو کرد. یک مقام مسوول که خواست نامش فاش نشود، گفت: وزیر خارجه و ولیعهد عربستان در این دیدار «امکان عادی‌سازی روابط با اسرائیل» را بررسی و با ادامه گفت‌وگو در این زمینه موافقت کردند. در این گفت‌وگوها همچنین جنگ جاری در سودان مورد بحث قرار گرفت؛ جایی که آمریکا و عربستان که میانجی‌گری مشترک را رهبری می‌کنند، نتوانسته‌اند هر دو طرف درگیری را مجبور کنند آتش‌بس‌هایی را که توافق کرده‌اند، نقض نکنند و به آن پایبند باشند.