ورود جهان به خطرناک‌ترین دوره تاریخ بشر

این گزارش می افزاید، بسته به اینکه چین چگونه تصمیم به ساختاربندی نیروهای خود گرفته است، این کشور به‌طور بالقوه می تواند تا سال۲۰۳۰ حداقل به اندازه ایالات متحده یا روسیه موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) داشته باشد. «هانس کریستنسن»، همکار ارشد برنامه تسلیحات کشتار جمعی SIPRI و مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی (FAS) در بیانیه‌ای گفت: «چین گسترش قابل توجه زرادخانه هسته‌ای خود را آغاز کرده است.» وی افزود: «تطبیق این روند با هدف اعلام‌شده چین مبنی بر داشتن حداقل نیروهای هسته‌ای مورد نیاز برای حفظ امنیت ملی به‌طور فزاینده‌ای دشوار است.» ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) بزرگ‌ترین نیروی رزمی جهان است؛ اما چین نیز در تلاش برای مدرن کردن تجهیزات نظامی و تسلیحات خود است.

در سطح جهانی SIPRI تخمین زد که در ژانویه۲۰۲۳ حدود۱۲۵۱۲ کلاهک هسته‌ای وجود داشت که از این تعداد حدود ۹۵۷۶کلاهک در انبارهای نظامی برای استفاده بالقوه وجود داشت که ۸۶کلاهک بیشتر از ژانویه۲۰۲۲ بود. از این تعداد، حدود ۳۸۴۴کلاهک قابل استفاده در موشک و هواپیما هستند و حدود ۲هزار کلاهک - تقریبا همه آنها از روسیه یا ایالات متحده هستند- در حالت آماده‌باش عملیاتی بالا نگهداری می‌شدند؛ به این معنی که روی موشک نصب شده بودند یا در پایگاه‌های هوایی روی بمب‌افکن‌ها سوار شده بودند. اندیشکده SIPRI همچنین خاطرنشان کرد که با وجود افزایش ذخایر هسته‌ای چین، ایالات متحده و روسیه روی هم تقریبا ۹۰درصد از تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

درحالی‌که به نظر می‌رسید زرادخانه آنها در سال۲۰۲۲ با وجود افزایش تنش‌ها پس از تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین، ثابت بماند، اما SIPRI خاطرنشان کرد که شفافیت درباره نیروهای هسته‌ای در هر دو کشور در نتیجه ادامه جنگ کاهش یافته است. در ماه فوریه، روسیه اعلام کرد که مشارکت خود در پیمان «استارت جدید» را که یکی از ستون‌های اصلی کنترل تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه است، به حالت تعلیق درمی‌آورد. در اوایل ماه جاری، واشنگتن اعلام کرد که ارائه به‌روزرسانی‌ها به مسکو درباره موضوعاتی از جمله مکان‌های موشکی و پرتاب‌کننده‌ها را متوقف می‌کند؛ چیزی که واشنگتن آن را «اقدام متقابل» به‌دلیل «نقض» مسکو از توافق‌نامه توصیف می‌کند. این کشور پیش از این گفت‌وگوهای دوجانبه ثبات استراتژیک خود با روسیه را بلافاصله پس از حمله به اوکراین در ۲۴فوریه۲۰۲۲ به حالت تعلیق درآورده بود.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حال برنامه‌ریزی برای مستقر کردن سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس در ماه ژوئیه است و از زمان شروع جنگ در اوکراین مرتبا تهدید به تلافی‌جویی هسته‌ای کرده است و در مقابل، متحدان غربی اوکراین، از جمله ایالات‌متحده، نیز برای کمک به اوکراین به‌منظور دفاع از خود کمک هایی ارائه کرده‌اند.  «دن اسمیت»، مدیر SIPRI در بیانیه‌ای گفت: «ما در حال حرکت به یکی از خطرناک‌ترین دوره‌های تاریخ بشر هستیم. ضروری است که دولت‌های جهان راه‌هایی برای همکاری به‌منظور آرام‌کردن تنش‌های ژئوپلیتیک، کند کردن مسابقات تسلیحاتی و مقابله با پیامدهای بدتر خرابی محیط‌زیست و افزایش گرسنگی جهان بیابند.»

در میان دیگر کشورهای هسته‌ای جهان، SIPRI همچنین خاطرنشان کرد که هند و پاکستان نیز به نظر می‌رسد در حال گسترش زرادخانه‌های هسته‌ای خود هستند و انواع جدیدی از سیستم‌های ارسال هسته‌ای را توسعه می‌دهند. در این گزارش آمده است: «درحالی‌که پاکستان کانون اصلی بازدارندگی هسته‌ای هند است، به نظر می‌رسد هند تاکید فزاینده‌ای بر تسلیحات دوربردتر، از جمله سلاح‌هایی که قادر به رسیدن به اهداف در سراسر چین هستند، دارد.»سیپری همچنین اعلام کرد که کره‌شمالی نیز در سال۲۰۲۲ اولویت برنامه هسته‌ای خود را تعیین کرد. این اندیشکده تخمین می‌زند که پیونگ‌یانگ‌ که آخرین‌بار در سال۲۰۱۷ یک سلاح هسته‌ای را آزمایش کرده، حدود ۳۰کلاهک مونتاژ کرده است و مواد شکافت‌پذیر کافی برای ۵۰ تا ۷۰ کلاهک دارد که هر دو به‌طور قابل توجهی بالاتر از تخمین های ژانویه۲۰۲۲ است.