اعلام عفو عمومی توسط بشار اسد

عکس: AFP گزارش

بشار اسد عفو عمومی اعلام کرد

گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری سوریه در راستای ادامه تلاش‌ها برای برقراری صلح و آرامش در کشورش، عفو عمومی و کاهش مجازات اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، تلویزیون سوریه در خبری اعلام کرد: بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه با صدور حکمی، در این کشور عفو عمومی اعلام کرده است که به موجب این حکم تمامی مجرمانی که تا پیش از تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۲ مرتکب جرم شده باشند، مشمول بخشیدگی و تخفیف مجازات شدند.

بر اساس این دستور در احکام صادر شده از سوی دستگاه قضایی سوریه تخفیف داده شد و تمامی احکام اعدام به حبس ابد تبدیل شد.

این اقدام بشار اسد در واقع تلاشی برای برقراری صلح در سوریه و متقاعد کردن مخالفان به پایان دادن به خشونت‌های خونین در این کشور است.

اعزام نیروهای حافظ صلح به سوریه در دستور کار سازمان ملل

به دنبال تلاش‌های اخضر الابراهیمی برای ایجاد آتش‌بس میان گروه‌های درگیر در سوریه سازمان ملل اعلام کرد که برنامه‌هایی در دست دارد که بر اساس آن بعد از توقف خشونت‌ها در سوریه نیروهای حافظ صلح این سازمان در این کشور مستقر شوند.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، هرو لادسوس، مسوول عملیات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان برنامه‌هایی در دست دارد که بر اساس آن بعد از اجرای آتش‌بس در سوریه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به این کشور اعزام شوند تا بر ادامه روند آتش‌بس نظارت کنند.

لادسوس در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما به همگان این اطمینان را می‌دهیم که برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه تلاش می‌کنیم و هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای پس از آتش‌بس در سوریه هستیم و اینکه چه اقداماتی می‌توانیم برای حمایت از غیرنظامیان در این کشور انجام دهیم.

وی گفت: در صورتی که از سوی شورای امنیت قطعنامه‌ای در خصوص اعزام نیرو به سوریه صادر شود نیروهای حافظ صلح سازمان ملل آمادگی کامل دارند تا در سوریه مستقر شوند.

لادسوس در عین حال به تعداد نیروهایی که امکان اعزام به سوریه را دارند، اشاره‌ای نکرد و گفت: این اقدام نیاز به چراغ سبز شورای امنیت دارد و هنوز زود است که در مورد تعداد نیروهای اعزامی صحبت کنیم.

اظهارات لادسوس در شرایطی ایراد می‌شود که اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه همچنان به تلاش‌های خود برای برقراری آتش‌بس در روزهای عید قربان ادامه می‌دهد.

وی با برخی از مسوولان سوریه برای اجرایی کردن طرح خود مبنی بر برقراری آتش‌بس در روزهای عید دیدار و در خصوص چگونگی برقراری آتش‌بس در این کشور رایزنی کرد. در همین شرایط کاترین آشتون، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که برای بازدید از اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی به اردن سفر کرده است تاکید کرد که اولویت در ماموریت الابراهیمی توقف خشونت‌ها در سوریه است.

وی گفت: الابراهیمی باید آنچه را که مناسب می‌داند برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه انجام دهد و جامعه جهانی نیز باید از وی حمایت کند تا ماموریت وی موفق شود.

این در شرایطی است که احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب با ضعیف خواندن احتمال برقراری آتش‌بس در روزهای عید قربان گفت: امید چندانی به برقراری آتش‌بس در سوریه نیست، اما همچنان تلاش‌ها در همه عرصه‌ها برای برقراری آتش‌بس ادامه دارد.

وی گفت: برقراری آتش‌بس و پایان دادن به خشونت‌ها مهمترین مساله‌ای است که در سوریه باید محقق شود و در صورت شکست تلاش‌ها برای ایجاد آتش‌بس در روزهای عید قربان اتحادیه عرب و جامعه جهانی همچنان به مسوولیت‌های خود در قبال سوریه و متوقف کردن خشونت‌ها در این کشور ادامه می‌دهند.

الابراهیمی پیشتر در دیدار با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه از وی و مخالفان سوری خواسته بود تا در روزهای عید قربان آتش‌بس برقرار کنند و به خشونت‌ها پایان دهند.