عقب‌نشینی اسرائیل از «جنین» عکس: رویترز

خبرنگار الجزیره اما می‌گوید صدای پهپادها در آسمان غزه به گوش می‌رسد. به گزارش مرام حمید از الجزیره که از نوار محاصره‌شده گزارش می‌دهد، هنوز پهپادهای اسرائیلی در بالای غزه در حال پرواز هستند. اسرائیل بامداد چهارشنبه در پاسخ به راکت‌هایی که شب گذشته از آنجا به سمت جنوب اسرائیل شلیک شد، به نوار غزه حمله کرد. هواپیماهای جنگی اسرائیل چندین سایت مقاومت فلسطینی در نوار غزه از جمله شهر بیت‌لاهیه در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند. حمید گفت سایت البیدر در جنوب غربی شهر غزه مورد هدف قرار گرفت. وی افزود که این حملات بدون تلفات جانی به مکان‌های مورد هدف خساراتی وارد کرد.

جشن در جنین

گروه‌های فلسطینی جبهه مقاومت در جنین و پایان عقب‌نشینی اسرائیل را جشن گرفتند. گردان جنین از گردان‌های قدس گفت: «پیروزی حاصل شد.» جهاد اسلامی همچنین از رزمندگان تجلیل کرد و گفت: «گردان جنین و رزمندگانش شجاعانه پیروزی را در جنین رهبری کردند.» دبیر کل این گروه افزود: «به مبارزان جنین و پسرانش برای پیروزی درود می‌فرستم و من برای افزایش بقای اردوگاه همبستگی را فرا می‌خوانم.» در همین حال، گردان‌های قسام گفتند که مقاومت کرانه باختری اشغالی به «منبع درد دشمن» تبدیل خواهد شد.

تشییع شهدا

با بازگشت آوارگان اردوگاه جنین، آنها برای مراسم تشییع شهدای خود برنامه‌ریزی کردند. به گفته سمیر ابوشمله از الجزیره که از جنین گزارش می‌دهد، این راهپیمایی‌ها که به‌عنوان «شهدا و قهرمانان» توصیف شدند، روز سه‌شنبه برگزار و مراسم اصلی آنها روز چهارشنبه برگزار شد. ابوشمله گفت که اجساد شهدا از بیمارستان دولتی جنین به سردخانه قباطیه در جنوب جنین منتقل شدند که علت آن نقص در سردخانه بیمارستان بوده است.

نسل زد پرچمدار مبارزه

احمد ابوهویله، ۵۶ ساله یکی از ساکنان اردوگاه آوارگان جنین می‌گوید که نسل پس از آخرین حمله گسترده اسرائیل به این اردوگاه در سال۲۰۰۲ و جوانان به مبارزه علیه اشغالگری اسرائیل ادامه می‌دهند. ابوهویله به الجزیره گفت: «این نسل‌زاده پس از تهاجم سال۲۰۰۲ هستند که به نبرد ادامه می‌دهند.» او گفت: «ما در سال۲۰۰۲ در این شرایط زندگی کردیم. مهم‌ترین چیز این است که مردان جوان در امنیت هستند.» ابوهویله با اظهار تاسف گفت: «آنها گفتند که به دنبال مردان مسلح آمده‌اند، اما در عوض مردم را مجازات کردند.» او گفت که با وجود تخریب خیابان‌ها و زیرساخت‌های اردوگاه، فلسطینی‌ها به مبارزه برای آزادی خود ادامه خواهند داد. او تصریح کرد: «پیام ما به جهان و اشغال‌گران این است که این اردوگاه به‌کار خود ادامه خواهد داد. آنها سعی کردند آن را نابود کنند؛ اما سربلند بیرون آمد.»

حمله به تل‌آویو

درحالی‌که اسرائیل حملات خود را علیه غزه آغاز کرده بود، در جای دیگر از سرزمین اشغالی یک خودرو با کوبیدن خود به چند نفر و یک حمله دیگر با چاقو در تل‌آویو، هفت نفر را زخمی کرد. مظنون نیز با گلوله ارتش اسرائیل به شهادت رسید. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد در جریان این عملیات، یک سرباز اسرائیلی نیز در اواخر روز سه‌شنبه بر اثر شلیک مستقیم کشته شد. در اوایل روز چهارشنبه، ارتش اعلام کرد که پس از رهگیری پنج موشک شلیک‌شده به خاک اسرائیل، حملات هوایی به نوار غزه انجام داده است. همچنین ارتش صهیونیستی درخصوص حمله به جنین مدعی شد که مخفیگاه‌های شبه‌نظامیان، انبارهای اسلحه و یک چاه زیرزمینی مورد استفاده برای نگهداری مواد منفجره را کشف کرده و از بین برده است. قاسم بنی‌قادر، پرستار سردخانه بیمارستان می‌گوید: «در پنج سال گذشته، این بدترین حمله بوده است.» ارتش گفت که نیروهایش شش تاسیسات تولید مواد منفجره و سه اتاق وضعیت عملیاتی را در جنین منهدم کرده و مقادیر زیادی سلاح را مصادره کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «سلاح‌ها در مخفیگاه‌ها، مسجد، گودال‌های پنهان در مناطق غیرنظامی، اتاق‌های موقعیت عملیاتی و خودروها قرار داشتند.» در مقابل وزارت خارجه فلسطین تشدید تنش را «جنگ آشکار علیه مردم جنین» توصیف کرد.

سازمان خیریه پزشکی پزشکان بدون مرز نیز نیروهای اسرائیلی را به‌دلیل پرتاب گاز اشک‌آور در داخل بیمارستان خلیل سلیمان در جنین محکوم کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند. «می الکیله» وزیر بهداشت فلسطین حتی ارتش را به تیراندازی به فلسطینیان در حیاط بیمارستان عمومی جنین متهم کرد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه نیروها به بیمارستان ابن‌سینا نیز یورش بردند، گفت: «تجاوزات اسرائیل بعدازظهر امروز به اوج خود رسید که شهروندان در حیاط بیمارستان جنین مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و حال سه نفر از آنها وخیم بودند.» ارتش اسرائیل اعلام کرد در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی مبنی بر تیراندازی سربازان به سمت یک بیمارستان منتشر شده است. اما مدعی شد که ارتش هنوز نمی‌تواند صحت این اطلاعات را تایید کند.

جنین در سکوت غمبار

مغازه‌ها در جنین در میان اعتصاب عمومی بسته شدند و خیابان‌های تقریبا خالی، پر از آوار و موانع سوخته شده بودند. نیدال ابوصالح، شهردار جنین، به خبرگزاری فرانسه گفت: «خطرناک‌ترین اتفاقاتی که می‌توانست در داخل کمپ رخ داد، اتفاق افتاد؛ در جایی که افراد باید به بیمارستان بروند، برق، آب و خیابان وجود ندارد.» کمال ابوالروب، معاون فرماندار جنین، گفت که حدود ۳۰۰۰نفر از زمان شروع حمله، خانه‌های خود را در اردوگاه پناهندگان ترک کرده‌اند. عماد جبارین، یکی از کسانی که اردوگاه را ترک کرده است، می‌گوید: «همه زندگی‌مان ویران شده است، برق و ارتباطات وجود ندارد...ارتباط ما تا حدود زیاد با دنیا قطع شده است.»

استفاده اسرائیل از هلی‌کوپتر

اسرائیل می‌گوید پس از دو روز به محاصره کمپ آوارگان جنین در دو دهه اخیر پایان داده است. از روز دوشنبه تا اعلام بیانیه صبح چهارشنبه اسرائیل، نیروهای اسرائیلی حمله زمینی و هوایی به این اردوگاه را آغاز کردند که محل اسکان حدود ۱۴هزار پناه‌جوی فلسطینی بوده و در سال‌های اخیر به پایگاهی برای مبارزان فلسطینی تبدیل شده است. اما این حمله با دفعات پیشین یک تفاوت برجسته داشت. محمد کمانجی، وکیل کمیسیون مستقل حقوق بشر و یکی از ساکنان این کمپ، به الجزیره گفت که استفاده از هلی‌کوپترهای مسلح نشان‌دهنده «افزایش سطح حمله و جنایات علیه غیرنظامیان» است. وی گفت: «این بسیار مهم است؛ چراکه برای مبارزه با چند فرد مسلح که از سلاح‌های ساده استفاده می‌کنند، دست به خشونت بیش از حد زده و با بی‌توجهی کامل به جان انسان‌های غیرنظامی، از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند و زیرساخت‌ها را عمدا هدف قرار می‌دهند.» آخرین حمله بزرگ به اردوگاه پناهندگان در آوریل۲۰۰۲ رخ داد که در آن ۵۲فلسطینی طی ۱۰روز کشته شدند. اما تنها در ۶ماه گذشته سال جاری، ارتش اسرائیل پنج حمله بزرگ به این اردوگاه انجام داده است و در ماه ژوئن، جنگنده‌های فلسطینی برای اولین‌بار از بمب‌های دست‌ساز محلی استفاده کردند. در اواخر ژوئن، سه فلسطینی دیگر پس از شلیک موشک توسط نیروهای اسرائیلی به سمت اردوگاه با استفاده از هلی‌کوپتر به شهادت رسیدند. اولین‌باری که چنین تاکتیکی مورد استفاده قرار گرفت به سال۲۰۰۶ باز می‌گردد که فولکر تُرک، رئیس حقوق بشر سازمان ملل را بر آن داشت تا استفاده اسرائیل از «سلاح نظامی پیشرفته» را محکوم کند. به گفته کارشناسان، اما در آخرین عملیات، رگبار حملات هوایی از هواپیماهای بدون سرنشین و هلی‌کوپترها نشان از تغییر تاکتیک اسرائیل در مقابله با ظهور مبارزان مقاومت فلسطینی در دو سال گذشته دارد.

Untitled-1 copy