فلسطین امروز کشور می‌شود

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین / عکس آرشیو: AFP

گروه بین‌الملل- امروز، نهم آذر‌ماه، همزمان با شصت و پنجمین سالگرد رای سازمان ملل متحد به تقسیم سرزمین فلسطین میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان، رییس تشکیلات خود‌گردان، درخواست تبدیل شدن فلسطین به «کشور ناظر غیرعضو» را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد. این درخواست تنها چند روز پس از فروکش کردن آتش جنگ میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان ارائه می‌شود و دو طرف را وارد یک نبرد دیگر کرده‌ است، نبردی دیپلماتیک که شاید هزینه‌ آن برای صهیونیست‌ها بیشتر از هزینه جنگ غزه باشد و پیروزی طرف فلسطینی قطعی به نظر می‌رسد.

سازمان آزادی بخش فلسطین، به رهبری محمود عباس از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد خواست که جایگاه فلسطین را از یک «نهاد ‌ناظر» به یک «کشور ناظر غیرعضو» ارتقا دهد. در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۷ زمانی که طرح تقسیم این سرزمین به تصویب رسید، صهیونیست‌هایی که این اراضی را به اشغال خود در آورده‌بودند، این مصوبه را پذیرفتند و از آن استقبال کردند. بهار سال بعد، در ماه مه ۱۹۴۸، اسرائیل بر اساس مصوبه سازمان ملل، استقلال خود را اعلام کرد.

بخشی از فلسطینی‌ها امیدوار بودند که استقلال کشورشان از طریق سازمان ملل اعلام شود و سالها در سراب موفقیت گفت وگوی سیاسی با صهیونیست‌ها بودند، گفت‌و‌گو‌هایی که مشخص بود هیچگاه به نتیجه نخواهد رسید. زمانی که همه تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکرات به اصطلاح صلح سال‌های اخیر نیز نتیجه بخش نشد و مذاکرات بر سر تصمیم دولت نتانیاهو به ادامه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطینی قطع شد، محمود عباس عزم خود را جزم کرد تا امسال درخواست سیاسی را برای ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل به ناظر غیر عضو ارائه کند.

انتظار می‌رود که بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کشور با وجود مخالفت‌ شدید رژیم صهیونیستی و آمریکا به این درخواست رای مثبت بدهند.

به این ترتیب، ‌برای اولین بار رتبه فلسطین در سازمان ملل متحد با جایگاه واتیکان برابر خواهد شد. این ترفیع به ظاهر کوچک می‌تواند پیامد‌هایی جدی داشته باشد.

این همه در شرایطی است که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا چند روز پس از پیروزی در انتخابات مجدد ریاست جمهوری ایالات‌متحده، در تماس تلفنی با محمود عباس یا همان ابومازن، از او خواست که از این اقدام، صرفنظر کند و به ازسرگیری مذاکرات سیاسی با صهیونیست‌ها، بخت موفقیت بدهد. اما عباس دو هفته پیش به اوباما گفت که درخواست او را رد می‌کند و بر مسیری که در نظرگرفته است، پافشاری می نماید. مقامات فلسطینی می‌گویند در نتیجه تماس‌هایی که با کشورهای جهانی داشته‌اند، ارزیابی می‌کنند که در نشست تاریخی روزهای آینده مجمع عمومی سازمان ملل، بیش از ۱۵۰ کشور به درخواست آنها رای موافق بدهند. فلسطینی‌ها ابراز اطمینان می‌کنند که شمار زیادتری از کشورهای اروپایی این بار حامی آنها خواهند بود؛ فرانسه و انگلیس، جدید‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که روز دوشنبه اعلام کردند که به درخواست فلسطینی‌ها رای موافق خواهند داد.

در این میان، در شرایطی که خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس در خارج، با تغییر آشکار روش خود، از این اقدام ابومازن حمایت کرد و در تماس تلفنی چند روز پیش به او گفت که از تلاش‌هایش قدردانی می‌کند، اما سران حماس که مقیم غزه هستند، همچنان به انتقاد شدید از ابومازن ادامه می‌دهند. محمود الزهار عضو دفترسیاسی حماس در غزه روز سه شنبه گفت «ابومازن را باید دستگیر کرد؛ او خیانتکار و موجب شرم است». شمار دیگری از مبارزان فلسطینی می‌گویند که مفهوم عملی این خواسته عباس این است که فلسطینی‌ها با کشوری در سرزمینی بسیار محدودتر از خط سال ۱۹۶۷ و عدول از «حق بازگشت» برای چند نسل از پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان صرفنظر کرده‌اند. روزنامه «اسرائیل هایوم» چند روز پیش به نقل از یووال اشتاینیتز، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، نوشته بود که او ابتکار دیپلماتیک محمود عباس را خطرناک‌تر از راکت‌های حماس و متحدانش می‌داند.

زیاد ابو‌زیاد، از مقام‌های سابق تشکیلات خودگردان در همین‌باره گفت: «ما به عنوان یک کشور غیرعضو خواهیم توانست به سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد مراجعه کنیم و از آن‌ها بخواهیم جلوی فجایع این اشغال نظامی را بگیرند.»

دنی روبینشتاین، نویسنده و روزنامه‌نگار صهیونیست پیش‌بینی می‌کند که دولت بنیامین نتانیاهو موفقیت فلسطینی‌ها را کم اهمیت جلوه دهد، اما به گفته او تصمیم مجمع عمومی فقط یک پیروزی نمادین نخواهد بود.

او می‌گوید: «‌بیم آن می‌رود که محمود عباس در آینده از اسرائیل به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کند. به طور مثال، شهرک نشینان، افسران ارشد یا رهبران سیاسی اسرائیل را به عنوان جنایتکار جنگی به دادگاه بکشد.»

دیوید هورویتس، سردبیر سایت خبری «تایمز-آو-اسرائیل» نیز گفت که رژیم صهیونیستی اقدام عباس را نوعی خیانت می‌داند.

او می‌گوید: «اسرائیل وارد روند صلح خاورمیانه شد و موافقت کرد که یاسر عرفات از تونس به کرانه غربی رود اردن برگردد به شرط اینکه طرفین با مذاکره مناقشه را حل و فصل کنند اما فلسطینی‌ها با این کار می‌خواهند که راه حل یک جانبه پیدا بکنند. ما باید از طریق مذاکره در مورد مسائلی مانند مرز‌ها، شهرک‌ها یا سرنوشت پناهندگان به راه حلی دست پیدا کنیم، نمی‌توان به طور یکجانبه این مسائل را در سازمان ملل متحد حل و فصل کرد.»

این احتمال وجود دارد که دولت باراک اوباما دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین را در واشنگتن تعطیل کند و کمک سالانه نیم میلیارد دلاری به تشکیلات خودگردان را به حالت تعلیق درآورد.

چنین تحریمی می‌تواند به اقتصاد ضعیف فلسطینی‌ها که به شدت به کمک‌های خارجی وابسته‌ است ضربه بزرگی وارد کند.