گروه بین‌الملل- رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های ارشد کشورهای آسیای مرکزی در پایتخت قرقیزستان گرد هم آمدند تا درخصوص همکاری‌های امنیتی و منطقه‌ای با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، در این نشست همچنین در خصوص مسائل و موضوعاتی چون انرژی، محیط زیست، منابع آبی، آموزش، اجرای قانون، حقوق بشر و مسائل پایه جامعه مدنی، مقام‌های ارشد کشورهای آسیای مرکزی و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بحث پرداختند.

«ارلان عبدالطیف»، وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز گفت: کشورش به دنبال ارتقا و پیشرفت همکاری‌های موثر با اتحادیه اروپا درخصوص چالش‌های مشترک است که دو طرف با آنها مواجه هستند.

پس از این نشست در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: منافع رو به رشد اروپا در آسیای مرکزی بر مبنای چالش‌های امنیتی مشترک است.

آشتون افزود: ما در منطقه آسیای مرکزی با رشد چالش‌های جدید روبه‌رو هستیم. ما در خصوص توسعه در افغانستان و اهمیت آینده این کشور به بحث پرداختیم.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که وی خواستار تقویت روابط در بخش انرژی و تجارت میان اروپا و کشورهای منطقه است.

آشتون قرار است در هفته آتی به ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان هم سفر کند.

در سفر آشتون به قرقیزستان، آلمازبک آتمبایف، رییس‌جمهور این کشور با وی دیدار کرد.