زلنسکی در سخنرانی خود در این کشور گفت: «همه ما باید به وضوح درک کنیم که نیروهای روسیه در سرزمین‌های جنوبی و شرقی ما هر آنچه در توان دارند برای متوقف کردن جنگجویان ما سرمایه‌گذاری خواهند کرد.» وی گفت: «هر هزار متر که پیشروی می‌کنیم، هر موفقیت هر یک از تیپ‌های رزمی ما جای قدردانی دارد.» زلنسکی همچنین گفت که «گزارش مهمی» درباره وضعیت امنیتی در همسایه بلاروس دریافت کرده است که از نزدیک آن را زیر نظر دارد؛ هرچند در حال حاضر «هیچ تهدیدی در مقیاس بزرگ» وجود ندارد. وی گفت: «تمرکز کامل ما روی خط مقدم است.» اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین درباره بلاروس در حالی منتشر شد که اخباری مبنی بر اینکه گروه مزدور واگنر روسیه برای آموزش نیروهای بلاروس به توافق رسیده، منتشر شده است.

وزارت دفاع بلاروس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافقی با واگنر برای تهیه نقشه راه در جهت «آموزش و انتقال تجربیات بین واحدهای شاخه‌های مختلف نیروهای مسلح» حاصل شده است. وزارت دفاع همچنین ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد جنگنده‌های واگنر به سربازان بلاروس در یک زمین آموزشی در نزدیکی شهر آسیپوویچی، در حدود ۹۰کیلومتری (۵۶مایلی) جنوب شرقی مینسک، پایتخت آموزش می‌دهند. بلاروس به‌عنوان نزدیکترین متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جنگ او با اوکراین ظاهر شده است. این وزارتخانه مشخص نکرد که جنگنده‌های واگنر چگونه در آموزش نظامی در بلاروس شرکت کرده‌اند؛ جایی که به نیروهای مزدور شورشی پس از پایان شورش خود علیه رهبری نظامی روسیه در ماه گذشته وعده پناهگاه داده شده بود.

پیشرفت نه چندان سریع

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین آخرین مقامی بود که روز جمعه اذعان کرد که نبرد برای نیروهای اوکراینی دشوار بوده است و حمله با سرعت مطلوب پیش نمی‌رود. یرماک که به‌عنوان دست راست زلنسکی مطرح است، گفت که متحدان غربی که میلیاردها دلار تسلیحات به کی‌یف داد‌ه‌اند، برای پیشروی سریع‌تر آن را تحت فشار قرار نداده‌اند. او گفت: «هیچ فشاری وجود ندارد، فقط یک سوال: چگونه می‌توانیم بیشتر به شما کمک کنیم؟» ژنرال الکساندر تارنافسکی، فرمانده نیروهای اوکراینی در جنوب، پس از دیدار با زلنسکی در روز جمعه گفت که نیروهای وی «به‌طور سیستماتیک دشمن را از مواضع خود بیرون می‌کنند.» وی در تلگرام نوشت: «تلفات دشمن در ۲۴ساعت گذشته حداقل معادل ۲۰۰ نفر بوده است.»

وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود در روز جمعه اعلام کرد که نیروهای این کشور ۱۶حمله اوکراینی را در جبهه شرقی از جمله در نزدیکی شهر مورد مناقشه مرینکا و روستای استراتژیک کلیشچیوکا در حاشیه جنوبی باخموت دفع کردند. سرهی هرابسکی، تحلیلگر نظامی به رادیو ان‌وی اوکراین با اشاره به بندری در دریای آزوف گفت که در جنوب این کشور «وضعیت برای پیشروی به سمت بردیانسک بسیار دشوار است.» وی افزود: «دشمن برای جلوگیری از پیشروی ما به سمت جنوب مقاومت می‌کند.» گزارش‌ها حاکی از آن است که ضد حمله چند هفته‌ای اوکراین بر تصرف روستاها در جنوب شرقی این کشور در حرکت به سمت دریای آزوف و مناطق نزدیک شهر باخموت در شرق این کشور متمرکز شده است که پس از ماه‌ها نبرد خونین به رهبری نیروهای روسیه در ماه مه توسط نیروهای واگنر تصرف شد.

کمک‌های بیشتر در راه است

وزیران دارایی اتحادیه اروپا از اعتبارات کمکی جدید این اتحادیه برای اوکراین در چارچوب بودجه‌ای بلندمدت حمایت کردند؛ اما اختلافات آنها بر سر بخش‌های دیگر ممکن است جلوی این کمک‌های پیشنهادی به اوکراین را گرفته یا تحویل آن را به تاخیر بیندازد. به گزارش رویترز، نادیا کالوینو، وزیر دارایی اسپانیا در کنفرانس خبری بیان کرد، وزرای دارایی اتحادیه اروپا در نشست خود در روز جمعه از ادامه پشتیبانی مالی اتحادیه از اوکراین حمایت کردند. او اظهار کرد: «اسپانیا متعهد به پیشبرد این روند با هدف رسیدن به یک چارچوب با ثبات تا ژانویه۲۰۲۴ است.»

کالوینو اضافه کرد: در راستای پشتیبانی از اوکراینی که اقتصادش به‌دلیل حمله روسیه آسیب‌دیده، کارهای فنی بیشتری لازم است. کمیسیون اروپا پیشنهاد افزایش بودجه اتحادیه اروپا به میزان ۶۶میلیارد یورو (۱۱/ ۷۴میلیارد دلار) تا سال۲۰۲۷ را داده است. بخش کمک‌های اوکراین در این بودجه ۱۷میلیارد یورو به همراه ۳۳میلیارد یوروی دیگر در قالب وام‌ها است. دیگر قسمت‌ها به پوشش پرداخت بهره بالاتر، سیاستگذاری مهاجرتی و تحریک سرمایه‌گذاری بیشتر در فناوری‌های حیاتی اختصاص دارند. کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان گفت: «از کمک‌های بیشتر اختصاص یافته به اوکراین حمایت می‌کند؛ اما حامی افزایش بودجه در بخش‌های دیگر نیست.»