مقامات اوکراینی روسیه را مسوول حمله به مرکز خون در شهر کوپیانسک در شرق در اواخر روز شنبه دانستند؛ درحالی‌که مقامات مستقر در مسکو کی‌یف را به استفاده از مهمات خوشه‌ای برای آسیب رساندن به دانشگاهی در منطقه دونتسک تحت کنترل روسیه متهم کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین حمله به کوپیانسک در منطقه خارکیف را «جنایت جنگی» توصیف کرد و گفت: « تعدادی کشته و زخمی وجود دارد.» وی به تعداد کشته و زخمی‌ها اشاره نکرد. وی گفت که نیروهای روسی در این حمله از «بمب هوایی هدایت‌شونده» استفاده کردند و افزود که نیروهای امدادی در حال خاموش کردن آتش در محل هستند.

وی افزود: «این جنایت جنگی همه چیز را درباره حمله روسیه می‌گوید.» ساعاتی پس از گزارش زلنسکی، فرماندار دونتسک در شرق اوکراین که در مسکو منصوب شده است، گفت که ساختمان دانشگاه در این منطقه به‌دلیل گلوله‌باران اوکراینی‌ها در آتش سوخت. وی گفت: «اطلاعات اولیه حاکی از آن است که علت آتش‌سوزی بمب‌های خوشه‌ای بحث‌برانگیز بوده است.» الجزیره نتوانست این ادعا را تایید کند. این حملات جدیدترین حمله در یک روز بود که نیروهای مسکو به یک تاسیسات هوانوردی اوکراینی حمله کردند و نیروهای کی‌یف به یک نفتکش روسی در دریای سیاه آسیب رساندند. تاسیسات هوانوردی متعلق به «موتور سیچ»، سازنده موتورهای هواپیما و هلی‌کوپتر و همچنین سایر قطعات بود.

این سایت در نزدیکی شهر خمیلنیتسکی در غرب اوکراین، حدود ۳۰۰کیلومتری (۱۹۰ مایل) جنوب غربی کی‌یف واقع شده است. به گفته مقامات مسکو که «حمله تروریستی» کی‌یف را محکوم کردند و متعهد به مقابله به مثل شدند، نفتکش روسیِ آسیب‌دیده یک کشتی «غیرنظامی» بود. با این حال مقامات اوکراینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که تانکر نفت‌کش در حال انتقال سوخت به نیروهای روسی در حال جنگ در کشورشان بود.

اوکراین روز جمعه بندر نووروسیسک روسیه را مورد حمله قرار داده بود. در جده عربستان سعودی، نشست دو روزه برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای جنگ بدون مشارکت روسیه آغاز شد؛ هرچند کرملین گفته است که این مذاکرات را زیر نظر خواهد داشت. این نشست بخشی از فشار دیپلماتیک اوکراین برای ایجاد حمایت فراتر از حامیان اصلی غربی خود از طریق ارتباط با کشورهای بخش جنوبی جهان است که تمایلی به جانبداری در جنگی که به اقتصاد جهانی ضربه زده است، ندارند. این حمله برای مدت کوتاهی ترافیک پل کِرچ را که شبه‌جزیره کریمه را به روسیه وصل می‌کند و همچنین حمل و نقل کشتی را متوقف کرد. این دومین حمله از این دست در ۲۴ ساعت بود. زلنسکی امیدوار است سران جهانی در اواخر سال، بر سر اصول اجلاس به توافق برسند.

او گفت که برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه در حاشیه نشست جده مهم است. او روز شنبه در سخنرانی خود اذعان کرد که بین کشورهای شرکت‌کننده اختلافاتی وجود دارد؛ اما گفت که نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین باید احیا شود. وی گفت: «این بسیار مهم است؛ زیرا در موضوعاتی مانند امنیت غذایی، سرنوشت میلیون‌ها نفر در آفریقا، آسیا و سایر نقاط جهان به‌طور مستقیم به سرعت عمل جهان در اجرای فرمول صلح بستگی دارد.» او تصریح کرد: «من از عربستان سعودی برای این پلتفرم و برگزاری مذاکرات سپاسگزارم.» یک مقام اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت که پس از این نشست بیانیه مشترکی ارائه نخواهد شد؛ اما گفت که سعودی‌ها طرحی برای گفت‌وگوهای بیشتر ارائه خواهند کرد. اینها شامل تشکیل گروه‌های کاری برای بحث درباره موضوعاتی مانند امنیت غذایی جهانی، ایمنی هسته‌ای و آزادی زندانیان است.

این مقام، مذاکرات را مثبت توصیف کرد و گفت: «توافق وجود دارد که احترام به تمامیت ارضی و [حاکمیت] اوکراین باید در قلب هر راه‌حل صلح باشد.» چین که در دور قبلی مذاکرات در کپنهاگ شرکت نکرده بود، نماینده ویژه در امور اوراسیا، لی هوی را به این نشست فرستاد؛ درحالی‌که هند، شری آجیت دوال، مشاور امنیت ملی را فرستاد. چین و هند از زمان آغاز درگیری‌ها روابط اقتصادی نزدیکی با روسیه داشته‌اند و درخواست‌ها برای محکوم کردن مسکو به‌دلیل جنگ را رد کرده‌اند. هر دو کشور همچنین واردات نفت روسیه را افزایش داده‌اند. از دیگر کشورهای گروه بریکس با روسیه، چین و هند، آفریقای جنوبی سیدنی مفامادی، مشاور امنیتی سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری این کشور را فرستاد؛ درحالی‌که سلسو آموریم، مشاور ارشد سیاست خارجی برزیل نیز از طریق لینک ویدئویی به این گروه پیوست.