آغاز سفر تاریخی مشعل به غزه

خالد مشعل(چپ) رییس دفتر سیاسی حماس در کنار اسماعیل هنیه نخست‌وزیردولت حماس در غزه/ عکس: AFP

سفر این رهبر بلندپایه حماس به نوار غزه پس از ۴۵ سال انجام می‌شود

گروه بین‌الملل- خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس پس از ۴۵ سال، برای نخستین بار به نوار غزه سفر کرده است. به گزارش بی.‌بی.‌سی، دیروز، جمعه، خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش اسلامگرای حماس، در نخستین دیدار خود از سرزمین‌های فلسطینی ظرف چهل و پنج سال گذشته، به نوار غزه سفر کرد و انتظار می‌رود امروز در مراسم سالگرد تاسیس این گروه شرکت کند.

خالد مشعل برای اولین بار، در میان استقبال پر شور مردمی و با حضور مسوولان فلسطینی از جمله اسماعیل هنیه برای اولین بار وارد نوار غزه شد و سجده شکر به جای آورد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، خالد مشعل، از طریق گذرگاه رفح وارد غزه شد و از سوی اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس مورد استقبال قرار گرفت.

او هنگام ورود به غزه در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: «امروز یک روز تاریخی در زندگی من است و امیدوارم خداوند شهادت را در خاک فلسطین و غزه نصیب من کند.»

مشعل در جمع صدها تن از ساکنان غزه گفت: «خاک غزه که با خون آغشته شده و ساکنان و رهبران آن گویا‌تر از هر سخنی هستند که زبان در برابر عظمت آن قاصر است.»

او ادامه داد: «پس از تولدم در سال ۱۹۵۶ و ترور نافرجام صهیونیست‌ها، ورودم به غزه روز تولد سوم من است و امیدوارم که تولد چهارم من آزادی کامل فلسطین باشد.»

در مراسم استقبال از مشعل، علاوه بر هنیه جمع زیادی از مردم غزه و تعدادی از دیگر مسوولان حماس نیز حضور داشتند.

سفر به غزه چند ماه پس از آن انجام می‌شود که خالد مشعل مقر دفتر سیاسی حماس در دمشق، پایتخت سوریه را همراه با سایر اعضای اصلی این گروه در سوریه ترک کرد و به قطر رفت. در حال حاضر، اکثر اعضای دفتر سیاسی حماس از سوریه به قاهره، پایتخت مصر رفته‌اند.

خالد مشعل با عبور از گذرگاه مرزی مصر و غزه وارد این بخش از سرزمین‌های فلسطینی شده و قرار است طی دیدار سه روزه از غزه، روزشنبه - امروز- در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس حماس سخنرانی کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مراسم در یکی از میدان‌های اصلی غزه برگزار خواهد شد و برای این منظور، در این محل، جایگاهی برای سخنرانان ساخته و با ماکت عظیمی از یک موشک مورد استفاده حماس در عملیات علیه رژیم صهیونیستی، تزئین شده‌است که بر آن عبارت «ساخت غزه» دیده می‌شود. این نخستین سفر مشعل به سرزمین‌های فلسطینی از زمان جنگ سال ١٩۶٧ اعراب و اسرائیل است که همراه با والدین خود، کرانه باختری رود اردن را ترک کرد و به خارج رفت.

مقامات رژیم صهیونیستی در واکنش به سفر خالد مشعل به غزه گفته‌اند که اسرائیل نمی‌تواند در مورد کسانی که از طریق مرز مصر وارد غزه می‌شوند نظارتی اعمال دارد هر چند به گفته برخی تحلیلگران، بعید است دولت مصر بدون مشورت با اسرائیل با این سفر موافقت کرده‌باشد.

به گزارش آسوشتید‌پرس، یک عضو گروه اسلامگرای جهاد اسلامی، از گروه‌های مبارز فلسطینی مستقر در غزه، به این خبرگزاری گفته است که رژیم صهیونیستی به اطلاع مصر رسانده است که با دیدار رهبران جهاد اسلامی از غزه موافقت نخواهد کرد و به همین دلیل هم سفر چند تن از آنان به غزه انجام نشده است.

خالد مشعل از سال ١٩٩۶ به سمت رییس دفتر سیاسی حماس، که نهاد تصمیم گیرنده این جنبش است، انتخاب شده و تا کنون این موقعیت را حفظ کرده است.

چندی پیش، او گفت که در نظر ندارد بار دیگر نامزد این سمت شود اما برخی ناظران گفته‌اند که ممکن است سفر او به غزه به منظور جلب حمایت اعضای حماس از انتخاب دوباره به ریاست دفتر سیاسی انجام شود.

مبارز معتدل

سفر خالد مشعل، که برخی رسانه‌ها از او با عنوان «رهبر ارشد حماس» نام برده‌اند، دو هفته پس از اعلام آتش بس بین این گروه و رژیم صهیونیستی آغاز می‌شود که با وساطت دولت مصر برقرار شد.

گروه حماس از سال ٢٠٠٧ ، اداره امور سرزمین‌های فلسطین واقع در نوار غزه را در دست دارد و در شرایطی که شماری از کشورهای غربی جهان، تشکیلات خودگردان را نماینده فلسطینیان می‌دانند، به گفته برخی ناظران، دستیابی به نوعی توافق با رژیم صهیونیستی در جریان برقراری آتش‌بس باعث افزایش اهمیت این گروه در جهان عرب شده‌است.

از خالد مشعل به عنوان رهبر «جناح عملگرا و معتدل» در حماس نام برده می‌شود که ظاهرا چندان مورد قبول اعضا و جناح‌های تندرو‌تر این جنبش نیست. موضع‌گیری خالد مشعل علیه برخورد حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، با معترضان باعث تقویت حمایت کشورهایی مانند قطر، مصر و ترکیه از او شده است.

به همین دلیل هم این نظر مطرح شده که ممکن است این کشورها به منظور تعدیل موضع حماس نه تنها در مورد رویکرد نسبت به روند صلح بلکه در برابر تحولات سوریه، از مشعل خواسته باشند همچنان نقشی عمده را در رهبری حماس برای خود حفظ کند.

تعدیل مواضع حماس همچنین به نفع دولت‌های ترکیه و مصر است که می‌کوشند وجهه جهانی اسلامگرایان را بهبود بخشند و این ذهنیت غلط اسلام‌ستیز رایج در غرب که اسلامگرایی به معنی توسل به خشونت و سرکوب آزادی است، مقابله کنند.

خالد مشعل در سال ١٩۵۶ در نزدیکی شهر رام الله، واقع در کرانه باختری رود اردن که در آن زمان تحت حاکمیت دولت اردن بود، متولد شد. پس از شکست اعراب در جنگ با اسرائیل در ژوئن سال ١٩۶٧، کرانه باختری به اشغال نیروهای رژیم صهیونیستی در آمد و خانواده مشعل به کویت مهاجرت کردند.

خالد مشعل در کویت تحصیل کرد و در رشته فیزیک از دانشگاه کویت فارغ التحصیل شد. او فعالیت سیاسی خود را با پیوستن به اخوان‌المسلمین آغاز کرد.

اقامت مشعل در کویت تا جنگ عراق و کویت در سال ١٩٩١ ادامه یافت اما او در آن سال به اردن رفت و همکاری خود را با حماس گسترش داد و از زمان تشکیل دفتر سیاسی حماس در سال ١٩٩۶، عضو آن بوده‌است.

در سال ١٩٩٧، رژیم صهیونیستی به تلافی بمب‌گذاری انتحاری در آن کشور، دستور ترور خالد مشعل را صادر کرد و چند مامور اسرائیلی موفق شدند در یکی از خیابان‌های پایتخت اردن، به او مواد سمی تزریق کنند اما ماموران اردنی آنان را دستگیر کردند.

رژیم صهیونیستی ناچار شد در ازای آزادی ماموران خود پادزهر مورد نیاز را به اردن بفرستد و شیخ احمد یاسین، رهبر وقت حماس را نیز آزاد کند.

محکومیت رژیم صهیونیستی

در خبری دیگر درباره منطقه، یک گروه مدافع حقوق بشر، رژیم صهیونیستی را به دلیل کشته شدن اعضای یک خانواده فلسطینی در جریان درگیری ماه گذشته با حماس محکوم کرده‌است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرده‌‌است که رژیم صهیونیستی با حمله هوایی به یک ساختمان غیرنظامی در غزه که در جریان آن، دست کم دوازده نفر از جمله ده عضو خانواده الدلو کشته شدند، قوانین جنگی را نقض کرده است.

مقامات اسرائیلی گفته بودند که ساختمانی که بمباران شد مخفیگاه یکی از رهبران «گروه‌های تروریستی» بود اما دیده‌بان حقوق بشر گفته است که فرد مورد نظر، یک مامور عادی پلیس حماس بود.

در واکنش به این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که هرگز غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و مبارزان فلسطینی را متهم کرد که در میان غیرنظامیان مخفی می‌شوند و از آنان به عنوان سپر انسانی سوء استفاده می کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه ادعا‌های خود اضافه کرده است که بر دستور العمل‌های ارتش بر اجتناب از تلفات غیرنظامی در جریان عملیات جنگی تاکید دارد.