بلومبرگ گزارش داد که این خبر پس از بازدید مقامات چینی از محل احتمالی این نیروگاه در نزدیکی مرز یونان و بلغارستان منتشر شده است. انرژی هسته‌ای، بخش مهمی از برنامه‌ریزی انرژی ترکیه است. غول انرژی روسیه «روس‌اتم» در حال حاضر در حال ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور به نام «آک‌کویو» در استان جنوبی مرسین است. پروژه با چین احتمالا سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه خواهد بود. به گزارش بلومبرگ، بایراکتار گفت: شرکت‌های کره‌جنوبی و روس‌اتم برای ساختن دومین مورد، واقع در دریای سیاه ابراز علاقه کرده‌اند. در ماه ژوئیه، بایراکتار گفته بود که آنکارا در حال مذاکره با چین، روسیه و کره‌جنوبی برای ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه است. ترکیه برق خود را از منابع مختلف دریافت می‌کند. بر اساس گزارش اندیشکده انرژی «امبر» مستقر در لندن، گاز ۳۳درصد از کل تولید برق در سال۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است، پس از آن زغال‌سنگ با ۳۲درصد، انرژی آبی با ۱۷درصد و انرژی‌های تجدیدپذیر غیر آبی با ۱۸درصد قرار دارند. اتکای ترکیه به زغال سنگ بحث‌برانگیز است.

آسوشیتدپرس در آن زمان گزارش داد که در ماه ژوئیه، معترضان در جنگل «آک‌بلن» در بخش جنوب غربی کشور در اعتراض به تخریب درختان برای ایجاد راه برای معدن زغال سنگ و همچنین آلودگی هوای تولیدشده توسط زغال‌سنگ تجمع کردند. در ژانویه، ترکیه طرح ملی انرژی را منتشر کرد که در آن تلاش‌های خود برای افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تشریح شد. اظهارات بایراکتار در روز پنج‌شنبه در بحبوحه بهبود روابط بین چین و ترکیه بیان شد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در اواخر ژوئیه از آنکارا بازدید کرد و با رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، درباره روابط اقتصادی، از جمله موضوعات دیگر، گفت‌وگو کرد. همچنین مخالفت ترکیه با کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه- اروپا قابل توجه است.

این کریدور یک پروژه ریلی و کشتیرانی برنامه‌ریزی‌شده است که هدف آن پیوند آسیا، خلیج‌فارس و اروپا برای یکپارچگی اقتصادی بیشتر است. روز شنبه، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی یادداشت تفاهمی درباره این کریدور در حاشیه اجلاس سران گروه۲۰ امضا کردند. کریدورهای اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا به‌طور گسترده به‌عنوان مقابله با ابتکار کمربند و جاده چین تلقی می‌شود. اردوغان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران از این کریدور که ترکیه را دور می‌زند، انتقاد کرد و گفت: «ما می‌گوییم بدون ترکیه کریدوری وجود ندارد.»

از سوی دیگر، جمهوری خلق چین به‌دلیل آزار و شکنجه اویغورها در استان سین‌کیانگ به‌طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته و روابط ترکیه و چین به دلیل حمایت ترکیه از جمعیت مسلمان آنجا از لحاظ تاریخی تا حدودی سرد بوده است. عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه در قبال این موضوع سکوت کرده‌اند و ترکیه را به‌عنوان تنها حامی عمومی اویغورهای مسلمان در خاورمیانه تبدیل کرده است. چندین کشور در خاورمیانه به‌طور فعال در حال پیگیری یا استفاده از انرژی هسته‌ای هستند. ایران به توسعه قابلیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و عربستان سعودی نیز در حال بررسی پیشنهاد چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای است.