او گفت که این ادعا بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط دولت کانادا است. ترودو به قانون‌گذاران گفت: «هرگونه دخالت یک دولت خارجی در قتل یک شهروند کانادایی در خاک کانادا، نقض غیرقابل قبول حاکمیت ما است.» او گفت که کانادا به هند فشار خواهد آورد تا در تحقیقات مربوط به قتل نیجار که از جدایی‌طلبی سیک‌ها حمایت می‌کرد، همکاری کند. ملانی جولی، وزیر امور خارجه، سپس اعلام کرد که کانادا یک دیپلمات هندی را که وی «رئیس سازمان اطلاعات هند» در کانادا توصیف کرده بود، اخراج کرده است. وزارت خارجه هند صبح روز سه‌شنبه اتهامات کانادا را «پوچ» و با انگیزه سیاسی دانست و گفت که کانادا از مدت‌ها پیش به «تروریست‌ها و افراط‌گرایان خالستانی» که امنیت هند را تهدید می‌کنند، پناه داده است. خالستان همان چیزی است که جدایی‌طلبان سیک به آن کشور مستقلی می‌گویند که به دنبال ایجاد آن هستند.

این ادعا که دولت هند در یک قتل سیاسی در کانادا دست داشته است، احتمالا روابط بین دو کشور را بیشتر مخدوش می‌کند. در اوایل ماه جاری، کانادا مذاکرات درباره یک قرارداد تجاری با هند را که قرار بود در سال جاری به نتیجه برسد -اکنون به نظر می‌رسد به دلیل اتهامات ترور- به حالت تعلیق درآورد. در جریان گروه۲۰، مودی، همتای کانادایی خود را از فهرست رهبرانی که با آنها دیدارهای رسمی دوجانبه داشت، کنار گذاشت. ترودو گفت که بسیاری از کانادایی‌های هندی‌الاصل -آنها حدود ۴ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند- از این قتل خشمگین شده‌اند و در برخی موارد نگران امنیت شخصی خود هستند. حدود ۴/ ۱میلیون کانادایی دارای تبار هندی هستند که بسیاری از آنها سیک هستند. نیجار، ۴۵ ساله، در نزدیکی معبد سیک‌ها در سوری، بریتیش کلمبیا، مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

در یک کنفرانس خبری در ماه ژوئن، بازرسان پلیس سواره سلطنتی کانادا گفتند که او توسط کمین افراد نقابدار هدف گرفته شده است؛ نیجار به‌دلیل حمایت از ایجاد یک ملت مستقل سیک به نام خالستان که شامل بخش‌هایی از ایالت پنجاب هند می‌شود، شهرت داشت و هند او را تروریست تحت تعقیب اعلام کرده بود.الجزیره نیز در گزارش ۱۹سپتامبر نوشت که ساعاتی پس از آنکه اتاوا یک دیپلمات هندی را به‌دلیل قتل یک جدایی‌طلب سیک در اوایل سال جاری اخراج کرد، وزارت خارجه هند اعلام کرد که به یک دیپلمات ارشد کانادایی دستور داده شده تا ظرف پنج روز هند را ترک کند. این وزارتخانه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دهلی نو منعکس‌کننده «نگرانی فزاینده این کشور از مداخله دیپلمات‌های کانادایی در امور داخلی ما و دخالت آنها در فعالیت‌های ضد هند است.»

بنا بر گزارش‌ها، نیجار در زمان این مرگ یک همه‌پرسی غیر رسمی در هند برای یک کشور مستقل سیک ترتیب داده بود. جنبش استقلال سیک‌ها که معمولا به آن جنبش خالستان می‌گویند، در هند ممنوع است. هندی‌ها این گروه و گروه‌های وابسته به آن را تهدیدی برای امنیت ملی می‌دانند. هارتوش بال، سردبیر مجله کاروان در هند به الجزیره گفت که جنبش جدایی‌طلب سیک برای دهه‌ها وجود نداشته است؛ اما دولت مودی به‌طور پیوسته تهدید خالستانی برای هند را مطرح کرده است. اما توجه به این گروه از زمان روی کار آمدن دولت مودی در سال۲۰۱۴ به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. بال گفت که مساله خالستان برای حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری مودی در داخل کشور مناسب است تا درباره تهدیدات امنیتی برای ملت صحبت کند.