نسیم صلح از یمن

عربستان بر اساس «ابتکار اعلام‌شده ریاض در مارس۲۰۲۱» که شامل بحث درباره آتش‌بس است، هیاتی از صنعا را برای تکمیل جلسات و گفت‌وگوها به ریاض دعوت کرد. به این ترتیب عربستان میزبان یک هیات از حوثی‌ها (انصارالله) برای گفت‌وگو درباره روند صلح در یمن، ۹سال پس از آغاز جنگ در این کشور فقیر، در اولین سفر علنی انصارالله به عربستان از زمان مداخله در راس یک ائتلاف نظامی عربی بود. «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله پیش از آغاز مذاکرات اعلام کرد هنوز خوش‌بینی نسبت به موفقیت میانجی‌گری و تلاش‌های عمان برای برقراری صلح در یمن وجود دارد و در رأس موضوعاتی که با تلاش‌ها و میانجی‌گری‌های عمان با طرف عربستانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هیات خروج نیروهای بیگانه و بازسازی‌ها را برای دستیابی به راه‌حل سیاسی فراگیر بررسی خواهد کرد.

عبدالکریم سالم الساعدی، یکی از اعضای رهبری عالی جنبش صلح‌آمیز جنوب یمن درباره اهمیت این نشست معتقد است این سفر به‌نظر من نشان‌دهنده ایستگاه نهایی یا حداقل یک ایستگاه مهم در جنگ یمن است که به یک نقشه راه روشن منتهی می‌شود. مذاکره‌کنندگان به‌دنبال توافقات نهایی درباره موضوعاتی با محوریت مسائل بشری مانند بازگشایی فرودگاه‌ها، بنادر و همچنین پرداخت حقوق به‌ویژه پس از پذیرش درخواست «انصارالله» توسط عربستان درباره لزوم پرداخت حقوق، آزادی تمام اسرا و بازداشت‌شدگان و خروج نیروهای خارجی و بازسازی تا دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع بودند.

درخواست انصارالله این است که حقوق کارمندان از بند اول متکی بر درآمدهای مالی ملی پرداخت شود و به بند چهارم که متکی بر کمک‌های مالی و کمک‌های منطقه‌ای به‌عنوان منابع درآمدی است، الحاق نشود. این موضوعی است که بر اساس اطلاعات ما در رابطه با حقوق کارکنان مناطق آزادشده، به‌رغم احتیاط‌هایی که درباره آن وجود دارد، توسط شورای مشورتی ریاض پذیرفته شد.» محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن که توسط گروه انصارالله تشکیل شده است، تاکید کرد: «گفت‌وگوها با عربستان به این دلیل که این کشور رهبر ائتلاف عربی است و تصمیم توقف عملیات نظامی در دستان آن است، ادامه دارد. امیدواریم بحث جدی به‌نفع دو ملت صورت گیرد و بر چالش‌ها فائق آید. همان‌طور که در چشم‌انداز راه‌حل جامع گفتیم، گفت‌وگو فقط با ائتلاف متجاوز (ائتلاف عربی) با توجه به اینکه تصمیم تجاوز و محاصره و توقف آن در دست این ائتلاف است، ممکن می‌شود.»

محمد عبدالسلام، رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در مذاکرات، اعتقاد دارد دور کنونی مذاکرات در چارچوب مذاکراتی است که هیات مذاکره‌کننده با هیات سعودی در بسیاری از دیدارها در مسقط و جلسات مکرر در صنعا انجام گرفته است؛ یکی از پرونده‌هایی که روی آن کار خواهیم کرد. خروج نیروهای اجنبی و بازسازی یمن و رسیدن به یک راه‌حل سیاسی فراگیراز جمله پرونده‌هایی که روی آن کار و درباره آن مذاکره بود. وزیر دفاع عربستان در پایان مذاکرات اعلام کرد در ریاض با هیات مذاکره‌کننده انصارالله برای تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن به ریاض سفر کرده است، دیدار کردم. در جریان دیدارم با هیات مذکور، تاکید کردم که عربستان در کنار یمن و مردم برادرش می‌ایستد و مشتاق است طرف‌های یمنی را به نشستن بر سر میز گفت‌وگو برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع و پایدار در یمن نظارت سازمان ملل متحد کند.

مقامات دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» یمن تاکید دارد مذاکرات هیات یمنی با عربستان آخرین دوری خواهد بود که در ریاض برگزار می‌شود. مذاکرات با میانجی‌گری عمان در حال انجام است و سازمان ملل هیچ نقشی در این مذاکرات ندارد. نقش سازمان ملل در این مساله منفی باقی مانده است؛ زیرا در طول ۸سال تجاوز و محاصره یمن به جنگ دامن زده است. محمد عبدالسلام، سخنگوی گروه انصارالله یمن اعلام کرد: «در چارچوب حمایت از صلح و پایان دادن به بحران انسانی، هیات ما پس از ورود به ریاض، جلسات گسترده‌ای با طرف سعودی برگزار کرد و در آن برخی گزینه‌ها در راستای حل اختلافات پیش‌آمده مورد بررسی قرار گرفت. تسریع در پرداخت حقوق و رسیدگی به وضعیت انسانی که مردم یمن از آن رنج می‌برند، به‌گونه‌ای‌که منجر به راه‌حلی عادلانه، جامع و پایدار شود، از جمله مسائل مورد بررسی بود. هیات ما به محض ورود به ریاض دیدارهای فشرده‌ای را با طرف عربستانی و با میانجی‌گری عمان انجام داد. در این دیدارها برخی موضوعات برای پشت سرگذاشتن مسائل اختلافی که در دور هفتم مذاکرات وجود داشت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نتیجه این دیدارها برای رایزنی به رهبران یمن انتقال خواهد یافت.

جاسم البدیوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس با استقبال از حضور هیات انصارالله در ریاض، از تلاش‌های عربستان و عمان که با هدف یافتن راهکار مسالمت‌آمیز و فراگیر بحران یمن صورت می‌گیرد، قدردانی کرد و آن «گام مهمی برای برقراری صلح در یمن است و امیدوارم این دور از مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد و نتایج مثبتی در پی داشته باشد. امارات نیز از مذاکراتی که میان ریاض و انصارالله یمن برای دستیابی به آتش‌بس دائم و راهکار سیاسی برای حل بحران یمن در جریان است استقبال می‌کند. حل بحران یمن در نهایت به تقویت صلح و ثبات در این کشور و منطقه منجر می‌شود. حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف دستیابی به راهکار سیاسی در یمن و تحقق خواسته‌های مردم این کشور مورد تاکید است. دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، از مذاکرات هیات‌های یمنی با عربستان قدردانی و ابراز امیدواری کرد مذاکراتی که اکنون در ریاض در حال انجام است، نتایج مثبتی داشته باشد و به راه‌حلی دائمی و جامع برای کمک به بحران یمن منتهی شود تا مردم یمن بتوانند از ثبات، امنیت، توسعه و رفاه برخوردار شوند.