این اظهارات ولادیمیر پوتین پس از آن مطرح می‌شوند که «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در شورای امنیت این سازمان روز شنبه بیان کرد: «چند روزی است که نیروهای روسی عملا در سرتاسر خط مقدم به عملیات رزمی روی آورده‌اند. بنابراین ما می‌توانیم به اصطلاح ضدحمله اوکراین را به‌طور رسمی پایان یافته تلقی کنیم.» طبق گزارش راشا تودی، طی فصل تابستان (اوایل ماه ژوئن) نیروهای کی‌یف همزمان با اینکه در تلاش بودند تا دفاع روسیه را در هم بشکنند، خودشان در نهایت شکست خوردند و متحمل خسارات سنگینی شدند. طبق اطلاعیه وزارت دفاع روسیه، تعداد نظامیان اوکراینی که از آغاز ضدحمله این کشور کشته‌ شده‌اند، تقریبا به ۹۰هزار می‌رسد. کمیسیون کنگره ایالات متحده در رابطه با وضعیت استراتژیک این کشور هفته گذشته در بیانیه‌ای عنوان کرد: «ایالات متحده آمریکا باید مدرن‌سازی نظامی خود را افزایش دهد و نیروهای هسته‌ای و متعارف خود را بهبود ببخشد تا اطمینان حاصل کند که برای احتمال جنگ همزمان با چین و روسیه آماده است.»

ولادیمیر پوتین در ادامه مصاحبه‌اش با اشاره به این بیانیه گفت: فکر نمی‌کنم مردم با ذهن سالم بتوانند چنین فکری کنند؛ اما اگر این‌طور فکر می‌کنند، صرفا ما را هوشیار و محتاط می‌سازند. جنگ با روسیه یا چین یاوه‌گویی است! البته فکر می‌کنم این مساله جدی نباشد. آنها فقط یکدیگر را می‌ترسانند.همچنین رئیس‌جمهور روسیه ابتکار کمربند و جاده چین را به‌عنوان تمایل این کشور برای همکاری در عرصه جهانی می‌بیند. ولادیمیر پوتین گفت: «ما شاهد هستیم که برخی ابتکار کمربند و جاده چین را به‌عنوان تلاش پکن برای له کردن برخی کشورها زیر پای خود تلقی می‌کنند؛ اما ما چنین برداشتی از این بتکارعمل نداریم. به نظر ما این ابتکارعمل در واقع تمایل چین برای همکاری را نشان می‌دهد.»

پوتین همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه دولتی «صدای چین» گفت: «به نظر من، اصلی‌ترین مزیت ابتکارعمل کمربند و جاده چین این است که در چارچوب همکاری هیچ‌کسی هیچ‌چیزی بر دیگری اعمال نمی‌کند. وی افزود: امروز، ویژگی منحصر به فرد چین در ایجاد رابطه با دیگر کشوره این است که هیچ‌کسی هیچ‌چیزی بر دیگری اعمال نمی‌کند یا دیگری را مجبور به انجام هیچ کاری نمی‌کند. این ابتکارعمل تنها یک سری فرصت‌ برای کشورها ایجاد می‌کند. رئیس جمهور روسیه قرار است در سومین نشست کمربند و جاده که ۱۷ و ۱۸ اکتبر (۲۵ و ۲۶ مهر) در پکن برگزار می‌شود، شرکت کند. وی در دو دور قبلی این اجلاس که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ میلادی برگزار شده بود، شرکت داشت.