«جولیان ای.بارنز» در گزارش ۵نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، ایالات متحده همچنین به دنبال گسترش اشتراک اطلاعاتی خود با اسرائیل است و اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند درباره مکان‌های گروگان‌گیری یا هرگونه حمله بعدی از سوی حماس برای اسرائیل مفید باشد. یک مقام آمریکایی در جریان سفر برنز گفت که او قصد دارد تعهد آمریکا به همکاری اطلاعاتی با شرکای خود در منطقه را تقویت کند. این مقام آمریکایی گفت که برنز برای گفت‌وگو درباره وضعیت غزه، مذاکرات جاری بر سر گروگان‌ها و اهمیت بازدارندگی و جلوگیری از گسترش جنگ به چندین کشور خاورمیانه سفر کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه روز جمعه وارد شد تا به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و مقامات کلیدی امنیت ملی بگوید که راه‌های موثرتری برای فلج کردن حماس نسبت به حملات هوایی شدید وجود دارد. با این حال، سخنگوی سیا گفت که این نهاد درباره سفر برنز اظهارنظر نمی‌کند.

برنز که تجربه زیادی در منطقه دارد در حالی از اسرائیل دیدار کرد که رهبران کلیدی اطلاعاتی اسرائیل به‌دلیل ناتوانی در شناسایی حمله و تهدید حماس به‌طور گسترده‌ مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته‌اند. برنز به‌عنوان یکی از قابل اعتمادترین صداهای دولت بایدن درباره مسائل خاورمیانه، به یک دیپلمات عیب‌یاب برای کاخ سفید تبدیل شده است. دیدار مقام‌های آمریکایی به‌ویژه رئیس‌جمهور بایدن، تاثیری بر اسرائیلی‌ها گذاشته است؛ به‌گونه‌ای‌که بسیاری از آنها از مدیریت بحران توسط نتانیاهو ناامید شده‌اند. با این حال، تنش‌هایی بین مقام‌های اسرائیلی و همتایان آمریکایی آنها وجود دارد؛ زیرا ایالات متحده همواره اسرائیل را وادار می‌کند تا به یک کمپین نظامی که در آن تلفات غیرنظامی به حداقل می‌رسد، روی آورد.مقام‌های آمریکایی می‌گویند که به اسرائیلی‌ها نمی گویند چه کاری انجام دهند، اما آنها را درباره تجربیات خود از جنگ عراق و اهمیت تقلید نکردن از گام‌های اشتباه آمریکا پس از حملات ۱۱سپتامبر۲۰۰۱ راهنمایی می‌کنند.

سفر برنز به کشورهای عربی ممکن است به اندازه دیدارهای او در اسرائیل مهم باشد. برنامه سفر دقیق او مشخص نیست؛ اما انتظار می‌رود که برنز به اردن هم سفر کند. ملک عبدالله دوم پس از انفجار در بیمارستانی در غزه که منجر به تلفات زیادی شد، دیدار با بایدن را لغو کرد. درحالی‌که ایالات متحده و اسرائیل حماس را مسوول این انفجار می‌دانند، حماس می‌گوید اسرائیل مسوول این انفجار است. بیشتر جمعیت اردن از نظر قومیتی فلسطینی هستند و این کشور، متحد نزدیک ایالات متحده که با اسرائیل دارای معاهده صلح است، در موقعیت دشواری قرار دارد و پیامدهای جنگ تاثیر مستقیمی بر این کشور دارد. برنز رابطه نزدیکی با ملک عبدالله دارد. زمانی که ملک حسین درگذشت و عبدالله به سلطنت رسید، او سفیر آمریکا در اردن بود. ملک عبدالله اخیرا در نامه‌ای به مناسبت بزرگداشت برنز، مهارت‌های دیپلماتیک وی را ستود.