حزب آزادی گیرت ویلدرز که از ممنوعیت قرآن، تعطیلی مدارس اسلامی و توقف کامل پذیرش پناهجویان حمایت می‌کند، ۳۷کرسی از ۱۵۰کرسی مجلس نمایندگان را به‌دست آورد که آن را تا حد زیادی به بزرگ‌ترین حزب تشکیلات سیاسی این کشور تبدیل کرد. نتایجی که یک‌شبه پس از رای‌گیری روز چهارشنبه به‌دست آمد، به ویلدرز این امکان را می‌دهد که برای تشکیل دولت ائتلافی شانس داشته باشند. احزاب میانه‌رو و راست میانه که مدت‌ها نسبت به این حزب محتاط بوده‌اند، درها را برای مشارکت احتمالی باز گذاشته‌اند و به ویلدرز این فرصت را می‌دهند تا اولین نخست‌وزیر راست افراطی هلند شود. درحالی‌که مردم در سراسر طیف سیاسی از نتیجه انتخابات ابراز تعجب کردند و شهرت هلندیِ لیبرالیسم زیر سول رفته است، کارشناسان می‌گویند که ویلدرز با استفاده از نارضایتی از دولت که حداقل به دو دهه قبل برمی‌گردد، موفق به کسب این نتیجه شد.

یانکا استوکر، استاد رهبری و تغییرات سازمانی در دانشگاه گرونینگن می‌گوید: «این به‌طور ناگهانی رخ نداده است.» ویلدرز در آن سال‌ها حضور سیاسی مستمری در هلند داشته و اکنون به نظر می‌رسد زمان او فرا رسیده است. ویلدرز که یک سیاستمدار حرفه‌ای است، از سال۱۹۹۸ به‌عنوان یکی از اعضای مجلس نمایندگان هلند خدمت کرده است. در سال۲۰۰۴، او از حزب به رهبری نخست‌وزیر، مارک روته جدا شد و دو سال بعد حزب آزادی را تشکیل داد. به‌طور استثنایی، حزب ویلدرز مبتنی بر ساختار و نظر اعضا نیست و او را تنها تصمیم‌گیرنده و مترادف با خود حزب می‌دانند. او از نظر ایدئولوژیک به مارین لوپن فرانسه، رهبر راست افراطی اجتماع ملی نزدیک است و از ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که به نماد دیگری از راست افراطی تبدیل شده است، تبریک‌های صمیمانه دریافت کرد. در برخی مواقع ویلدرز را به‌دلیل تمایلش به بیان مطالب به مستقیم‌ترین و تفرقه‌افکنانه‌ترین شکل با دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مقایسه می‌کنند.

بسیاری از حامیان ویلدرز می‌گویند از اینکه او به‌راحتی می‌تواند آنچه را آنها نمی‌توانند به زبان بیاورند، به زبان بیاورد، احساس شادی و آرامش می‌کنند. با این حال، سخنان تحریک‌آمیز ویلدرز او را ملزم به زندگی در شرایط امنیتی کرده و حتی او گفته است که روزهایی در زندگی‌اش وجود دارند که در طی روز او نور خورشید را نمی‌بیند. به‌دلیل نیاز به امنیت درباره تهدیدهای آشکار علیه او، اطلاعات زیادی درباره زندگی خصوصی انزواجویانه ویلدرز در دست نیست.

او از سال۱۹۹۲ با یک دیپلمات مجارستانی به نام کریستینا ازدواج کرده است. حضورهای نادر او در اماکن عمومی موجب شده است، هر بار که به بیرون می‌رود، به یک سیرک رسانه‌ای جذاب تبدیل شود. ویلدرز در ماه مارس به مجله هلندی پانوراما گفته بود که به‌عنوان بخشی از امنیت او، پنجره‌های اتاق کارش سیاه شده است و دیدن بیرون را غیرممکن می‌کند. او همچنین به مجله گفت که از سال۲۰۰۴ نتوانسته است با ماشین شخصی خود رانندگی کند و گفت که این «نماد آزادی است که آرزوی آن را دارم که در حال حاضر آن را ندارم.»