به گزارش المانیتور، در بیانیه طرف انگلیسی آمده است: «این چارچوبی را برای همکاری نزدیک‌تر برای انجام فعالیت‌های بیشتر فراهم می‌کند که به امنیت و رفاه هر دو کشور و از این طریق، امنیت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش پیدا می‌کند.» در سایت دولتی بریتانیا آمده است: «پس از امضا، اقدامات در راستای همکاری نزدیک‌تر بین صنایع دفاعی دو کشور، برگزاری تمرین‌های آموزشی مشترک احتمالی در دریای مدیترانه و برنامه‌های امنیتی در شمال آفریقا و خاورمیانه خواهد بود.» وزیر دفاع بریتانیا علاوه بر بحث درباره نیاز به کاهش تنش در خاورمیانه، از همتای خود به‌دلیل استفاده از نفوذ ترکیه به‌عنوان دروازه دریای سیاه برای امکان صادرات میلیون‌ها تن غلات اوکراین به کشورهایی که به آن نیاز دارند، تشکر کرد. بریتانیا در این دیدار از همتای ترک خود خواست تا به حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه ادامه دهد.

یک اتحاد دیرینه

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا گفت که مشارکت مداوم با آنکارا بخشی از تعهد بریتانیا به افزایش همکاری‌ها در بخش دفاعی است. وی گفت: ترکیه در تقاطع سه قاره قرار دارد و در زمان چنین بی‌ثباتی جهانی، نمی‌توان نفوذ آنها را دست‌کم گرفت. او افزود: «توافقی که ما امضا کردیم، روابط ما را از نقطه قوت به قدرت تبدیل خواهد دید و همکاری دفاعی و امنیتی ملت‌هایمان را تقویت خواهد کرد.» در ماه ژوئیه، نشست‌های وزیران بین دو کشور در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی در استانبول برگزار شد که در آن تجهیزات، صادرات و فرصت‌های مشارکت در حوزه مشترک مورد بحث قرار گرفت. یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه مدتی پیش گفته بود که به دنبال خرید جنگنده یورو فایتر تایفون از اروپاست و با انگلیس در این زمینه در حال مذاکره است.

بر این اساس قرار است که ۴۰فروند جنگنده یوروفایتر تایفون از انگلیس طی ۲مرحله خریداری شود. گفته می‌شود که آلمان با فروش این جنگنده به ترکیه مخالفت کرده است. با این وجود انگلیس اعلام کرده که به رفع مخالفت آلمان در این زمینه کمک خواهد کرد. منابع ترکیه اعلام کرده‌اند که به دنبال هواپیماهای دست دوم نیستند، بلکه درخواست خرید مدل بالا و جدید آن را داده‌اند. ترکیه مدت‌هاست به دنبال خرید جنگنده اف۱۶ آمریکایی است اما با مخالفت کنگره، این کشور تصمیم به خرید از کشورهای دیگر گرفته است. مقامات آنکارا اعلام کرده‌اند که موضوع خرید جنگنده اف۱۶ و نیز نوسازی ناوگان اف۱۶ خود را از طریق آمریکا ادامه خواهند داد.