دلدادگی شیخ‌نشینان به اژدهای زرد

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در نزد عموم، این شرکت، رشد خیره‌کننده خود را با انتشار اخبار، به‌طور پیوسته اعلام کرده است. فعالیت‌های این شرکت شامل قراردادهایی با غول‌های دارویی اروپایی مانند آسترازنکا و شرکت‌های «سیلیکون ولی» است که این مورد اخیر یک قرارداد ۱۰۰میلیون دلاری را شامل می‌شود و امارات به‌شدت به این قرارداد می‌بالد؛ چراکه قرار است با همکاری این شرکت بزرگ‌ترین «ابر کامپیوتر» دنیا را بسازند. همچنین ماه گذشته این شرکت اماراتی از همکاری با «OpenAI» خبر داد که خالق چت «جی‌پی‌تی» است. اما در کانال‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده آمریکا، گزارش‌های نگران‌کننده‌تری درباره این شرکت منتشر شده است. سی‌آی‌ای و دیگر آژانس‌های جاسوسی آمریکا هشدارهایی درباره همکاری G۴۲ با شرکت‌های بزرگ چینی صادر کرده‌اند که مقامات آمریکایی آنها را تهدیدی امنیتی می‌دانند، از جمله هوآوی، غول مخابراتی که تحت تحریم‌های ایالات متحده است.

مقامات ایالات متحده نگرانند که G۴۲ بتواند مجرای انتقال فناوری پیشرفته آمریکایی به شرکت‌های چینی یا دولت پکن باشد. به گفته دو مقام مطلع، گزارش‌های اطلاعاتی همچنین هشدار داده‌اند که معاملات G۴۲ با شرکت‌های چینی می‌تواند خط لوله‌ای برای رساندن داده‌های ژنتیکی میلیون‌ها آمریکایی و دیگران به دست دولت چین باشد. مقامات می‌گویند که سی‌آی‌ای حتی مشخصات طبقه‌بندی‌شده‌ای از پنگ شیائو، مدیر اجرایی G۴۲ که در ایالات متحده تحصیل کرده و تابعیت آمریکایی خود را برای حضور در یک شرکت اماراتی لغو کرده، تهیه کرده است. البته نتیجه‌گیری سی‌آی‌ای درباره شیائو نامشخص است. به گفته ۱۲نفر از افراد آشنا، در جریان نشست کاخ سفید در ژوئن با شیخ طحنون و در دیگر گفت‌وگوهای سال گذشته، دولت بایدن نگرانی‌هایی را درباره مدیریت این شرکت مطرح کرد و بر G۴۲ فشار آورد تا روابط خود را با شرکت‌های چینی و هر آژانس دیگری که مرتبط با چین است، قطع کند.

آمریکایی‌ها حتی به چشم‌انداز تحریم‌ها علیه این شرکت اماراتی اشاره کرده‌اند. نگرانی‌های دولت بایدن درباره G۴۲ و کمپین فشار آن با امارات برای اولین‌بار در روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش می‌شود. مقامات آمریکایی به همتایان اماراتی خود گفته‌اند که درباره فناوری‌های نوظهور حساس، امارات باید بین ایالات متحده و چین یکی را انتخاب کند. با این حال، امروز مرز جدیدی درخصوص این تلاش‌ها ترسیم شده است: «کمرنگ کردن جاه‌طلبی‌های چین برای کسب برتری در فناوری‌های پیشرفته جهان، از جمله هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، محاسبات کوانتومی، رایانش ابری، زیرساخت‌های نظارتی و تحقیقات ژنومی.» شرکت اماراتی G۴۲در مرکز این جنگ‌ها قرار گرفته است. مقامات آمریکایی به دنبال نشانه‌هایی از پیشرفت هستند؛ اما از گفت‌وگو درباره جزئیات این مذاکرات که کاخ سفید و آژانس‌های مختلف را درگیر کرده است، خودداری می‌کنند. آنها طی ماه‌های گذشته جلساتی را در واشنگتن و ابوظبی، پایتخت امارات، جایی که ویلیام جی برنز، رئیس سی‌آی‌ای، حضور داشت، برگزار کرده‌اند.

جینا ریموندو نیز در طی این ماه‌ها سفرهایی به امارات داشته و در این رابطه با مقامات این کشور صحبت کرده است. تارون چابرا، مدیر ارشد فناوری شورای امنیت ملی نیز نگرانی‌های خود را با مقامات ابوظبی مطرح کرده است. این مقاله بر اساس مصاحبه با مقامات دولت آمریکا، تحلیلگران فناوری و مدیران تجاری آمریکایی و خارجی نوشته شده است و برخی از آنها به دلیل دیپلماسی حساس درباره G۴۲، تنها به شرط ناشناس ماندن موافقت کردند تا صحبت کنند. این شرکت جواهری برای امارات متحده عربی است که در حال ساختن صنعت هوش مصنوعی به‌عنوان جایگزینی برای درآمد نفت است. این کشور کوچک اما قدرتمند خاورمیانه، به رهبری رئیسش، شیخ محمد بن‌زاید، همچنین در حال ایجاد روابط نزدیک‌تر با چین و روسیه است تا به این طریق وابستگی خود را به ایالات متحده که شریک اصلی نظامی و تامین کننده تسلیحات امارات است، کاهش دهد. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا مقامات ایالات متحده نگرانی‌های خود را درباره G۴۲ با شرکت‌های آمریکایی که با آن شراکت دارند، در میان گذاشته‌اند یا خیر؟

تلاش‌های آمریکا برای بررسی دقیق و محدود کردن فعالیت‌های G۴۲ نماد دنیای تیره‌ای است که در آن آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده به جنگ جاسوسی گسترده‌تر با چین وارد شده‌اند. با تشدید رقابت ابرقدرت‌ها، سیاستگذاران ایالات متحده به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی می‌پردازند که به جلوگیری از تلاش‌های چین برای دستیابی به پیشرفت‌های فناوری که مزیت نظامی آمریکا را از بین می‌برد، کمک می‌کند.شرکت‌ها تقریبا در هر بخش در سراسر جهان با چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، پیوند دارند. تلاش‌های ایالات متحده برای زیر ذره‌بین قرار دادن G۴۲ نشان می‌دهد که تشخیص اینکه آیا یک شرکت خارجی وارد روابط تجاری با یک شرکت دیگر چینی شده یا اینکه ارتش یا دولت چین پشت آن شرکت بوده، چقدر دشوار است و همین کار نیروهای اطلاعاتی آمریکا را دوچندان می‌کند. در برخی موارد، مشارکت بین یک شرکت خارجی و یک شرکت چینی که مورد علاقه دولت یا حزب کمونیست است -برای مثال هوآوی- برای به صدا درآوردن زنگ هشدار در واشنگتن کافی است.

این روابط زمانی که شرکت‌هایی را درگیر می‌کند که در فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی که کاربردهای غیرنظامی و نظامی دارند، کار می‌کنند، اغلب مبهم هستند. درباره G۴۲، سی‌آی‌ای و دپارتمان‌های دولتی روابط بین G۴۲ و شرکت‌ها و مقامات چینی را بررسی کرده‌اند. آنها برخی از زمینه‌های خاص نگران‌کننده را علامت‌گذاری کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال، اشاره کردند که «پُشته» G۴۲ یا زیرساخت‌های فناوری زیربنایی آن، با کمک شرکت‌های چینی از جمله هواوی ساخته شده است. مقامات آمریکایی می‌گویند که آژانس‌های اطلاعاتی یک شرکت تابعه G۴۲ به نام Presight AI را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این شرکت فناوری‌های نظارتی را به نیروهای پلیس در سراسر جهان می‌فروشد، از جمله نرم‌افزارهایی که تقریبا مشابه محصولات محبوب پلیس چین است. کاتلین واترز، معاون سخنگوی شورای امنیت ملی، از پرداختن به مسائل خاص درباره G۴۲ خودداری کرد. او امارات را یک «شریک مهم» خواند؛ اما گفت که مقامات کاخ سفید «نگرانی‌های شدید دولت درباره همکاری با چین را برای اماراتی‌ها و سایرین روشن کرده‌اند. جمهوری خلق چین به دنبال مزایای نظامی و اطلاعاتی از طریق دستیابی به فناوری‌ها و داده‌های حساس ایالات متحده است که دولت بایدن مصمم به محافظت از آنها است.»