پدرکشی در واشنگتن

طبق کیفرخواست ۵۶صفحه‌ای، پسر رئیس‌جمهور و خود بایدن هر کدام با سه اتهام فرار از ارزیابی مالیات، عدم ارائه و پرداخت مالیات و تسلیم اظهارنامه مالیاتی جعلی یا تقلبی مواجه هستند. این اتهامات می‌تواند با هزینه‌های سیاسی همراه شود. این اتهامات که در کالیفرنیا مطرح شد، پنج ماه پس از آن مطرح شد که به نظر می‌رسید او در آستانه یک قرارداد صلح و اعتراف قرار دارد که می‌تواند از زندان اجتناب کند و در این صورت به‌طور بالقوه این امر می‌توانست مصونیت گسترده‌ای را از پیگرد قانونی آینده ناشی از معاملات تجاری‌اش به او اعطا کند. اما این توافق شکست خورد و در سپتامبر، او در دله‌ور به سه اتهام ناشی از خرید غیرقانونی اسلحه دستی در سال۲۰۱۸ متهم شد، دوره‌ای که او به‌شدت از مواد مخدر استفاده می‌کرد و از داشتن سلاح گرم منع بود.

اتهامات مالیاتی همواره عنصر جدی‌تری در تحقیقات بازپرس ویژه، دیوید سی.وِیس است که پنج سال پیش از سوی ترامپ به‌عنوان نماینده دادگستری ایالات متحده برای دله‌ور منصوب شد. ویس ‌همزمان با روی کار آمدن جو بایدن در سال۲۰۲۱ در این سمت ابقا شد. ویس نوشت: هانتر بایدن «در یک طرح چهارساله شرکت کرد تا حداقل ۱.۴ میلیون دلار بابت «مالیات فدرالِ خود ارزیابی‌شده» بپردازد که مربوط به فعالیت‌های مالی او بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ بوده، اما از پرداخت آن خودداری کرده است.» او اضافه کرد: «بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰، متهم این پول را صرف مواد مخدر، اسکورت و دوستان غیر همجنسش، هتل‌های مجلل و املاک اجاره‌ای، اتومبیل‌های عجیب و غریب، لباس‌ها و سایر اقلام شخصی کرده است، به‌طور خلاصه همه چیز به جز مالیات‌هایش.» مقامات وزارت دادگستری می‌گویند که در صورت محکومیت، ممکن است حداکثر ۱۷سال زندان نصیب او شود. پسر رئیس‌جمهور متهم به ۹مورد از جمله به فرار مالیات فدرالی که شامل میلیون‌ها دلار می‌شود، شده است.

او این مالیات را باید بابت کار در شرکت‌های خارجی پرداخت کند. این اتهامات، اگرچه جدی است، اما بسیار کمتر از اتهامات مطرح‌شده علیه رئیس‌جمهور سابق، دونالد جی.ترامپ و جمهوری‌خواهان کنگره است که از دست وزارتخانه به‌دلیل ناتوانی در یافتن تخلفات کیفری گسترده‌تر از سوی پسر و خانواده رئیس‌جمهور فعلی عصبانی هستند. اما ناکامی وکلای بایدن در دستیابی به یک توافق جدید پس از شکست مذاکرات با ویس، اکنون هانتر را در معرض خطرات دو دادرسی کیفری در دو حوزه قضایی قرار داده است که نتایج غیرقابل پیش‌بینی دارد. بسیاری از حقایق و مدارک ارائه‌شده در کیفرخواست روز پنج‌شنبه شناخته شده است و انبوه اتهامات کیفری مطرح‌شده علیه او، همان‌هایی هستند که قرار بود با دادستان‌ها بر سر آنها به توافق برسد؛ اما در تابستان گذشته از سوی یک قاضی در دله‌ور رد شد.

دادستان‌ها می‌گویند که او به جای ارائه حقوق کارمندان شرکت خود و پرداخت مالیات، با برداشت میلیون‌ها دلار پول از خزانه شرکتش، آنها را خرج زندگی اشرافی و اسراف‌آمیز خود کرده است. آنها همچنین او را متهم به دروغ گفتن درخصوص کسورات مالیاتی تجاری‌اش کرده‌اند. ویس از بایدن به‌دلیل ناتوانی در پرداخت نفقه فرزند نیز انتقاد کرد. دادستان‌ها با ردیابی پرداخت‌های عابربانکی و پرداخت‌های شرکت او متوجه شده‌اند که ۱.۶میلیون دلار برداشت شده خرج زنان و لباس و رستوران‌ها شده است. مثلا مشخص شده است که او ۶۸۳هزار دلار به زنان مختلف پول داده است یا ۴۰۰هزار دلار خرج لباس کرده یا صدها هزار دلار خرج رستوران و سایر کارهایش کرده است. در اسناد ارائه‌شده از سوی ویس، تصویر بسیار ناخوشایندی از هانتر بایدن توصیف شده یعنی گویا وی میلیون‌ها دلار خرج هدایای دوستانش کرده است.