غزه؛ منجی السیسی

برای شرکای غربی و حامیان خلیج‌فارسی‌اش، این بحران همچنین نقش حیاتی مصر را به‌عنوان مجرای کمک‌های بشردوستانه به غزه و میانجی بین اسرائیل و حماس برجسته کرده است. السیسی، ژنرال سابق به نظر می‌رسد که در بحوبحه بحران‌های اقتصادی کشورش، وقفه‌ای دیگر را تجربه می‌کند؛ چیزی که به او این امکان را می‌دهد تا خود را به‌عنوان یک قهرمان آرمان فلسطین در داخل و یک رهبر منطقه‌ای ضروری در خارج از کشور قرار دهد. این روزها در قاهره، تحریم گسترده شرکت‌های غربی مرتبط با حمایت از اسرائیل، موجب شده است حتی خرید پپسی در داخل مصر، تبدیل به یک گناه نابخشودنی شود. مصری‌هایی که پس از نزدیک به دو سال تورم بی‌سابقه در تلاش برای پوشش نیازهای اولیه هستند، کیف پول خود را برای کمک به قربانیان جنگ غزه باز کرده‌اند.

در کشوری که سال‌ها تظاهرات در آن ممنوع بوده است، صدها نفر شجاعانه دستگیر شده اما در همبستگی با فلسطینیان راهپیمایی کردند. انتظار می‌رود که رای‌گیری سه روزه ریاست‌جمهوری که از روز یکشنبه آغاز شد، قدرت السیسی را برای یک دوره شش ساله دیگر تضمین کند: «هیچ‌یک از سه رقیب او شانس برکناری‌‌اش را ندارند.» در روزهایی که باید شور و شوق انتخاباتی باشد، به جز چند تابلوی محدود در خیابان‌ها که تصاویر السیسی روی آنها بود، دیگر تصویری از سایر نامزدها مشاهده نمی‌شود. حتی مصاحبه با ۲۰نفری که واجد رای‌دهی بود، هیچ‌کدام با سایر نامزدها آشنایی نداشتند. با این حال خبری که از سوی رسانه‌های دولتی منتشر می‌شد، مدعی بود که مردم حضوری بی‌سابقه دارند.

در این ارتباط گفته می‌شود که اتوبوس‌هایی از سوی احزاب طرفدار السیسی اجاره شده بود که مردم را به پای صندوق‌های رای می‌برد. همچنین شرکت‌های خصوصی به کارمندان مرخصی داده بودند تا در انتخابات شرکت کنند. به گفته تحلیلگران و دیپلمات‌ها، رئیس‌جمهوری از این پس باید بسیار محتاط باشد. بحران اقتصادی که به هاله آسیب‌ناپذیری السیسی خدشه وارد کرده است، هنوز هم گریبانگیر خانواده‌های مصری است و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها تورم دست از سر مردمان این کشور باستانی برندارد. غزه یا بدون غزه، انتظار می‌رود که مصر پس از انتخابات همچنان با کاهش ارزش پول ملی دست و پنجه نرم کند و این نویدبخش درد بیشتر برای مردم آنجا است.

احمد حسن، ۴۳ ساله، یک نگهبان امنیتی از محله کارگری ایمبابا می‌گوید: «بیشترِ ما متاهل هستیم و بچه داریم و اکنون ۲۰۰پوندی که در دست دارم، ۲۰پوند است.» مانند بسیاری دیگر که روز یکشنبه مصاحبه کردند، او گفت که رای دادن بی‌فایده خواهد بود. او افزود: «من تغییر می‌خواهم. با من یا بدون من، او به هر حال برنده خواهد شد.»