کار، کار غربی‌هاست

دو ملت مسیحی اسلاو و ارتدوکس هستند.  اعتراضات خیابانی مسالمت‌آمیز قبلی در بلگراد به این دلیل بود که مخالفان مدعی هستند که انتخابات سراسری در ۱۷دسامبر با تقلب همراه بوده است و روز یکشنبه پس از آنکه معترضان تلاش کردند به ساختمان شورای شهر پایتخت حمله کنند، با گاز اشک‌آور افسران پلیس ضدشورش مواجه شدند، و صحنه‌های زشتی خلق شد.  سفیر روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «شواهد غیرقابل انکاری وجود دارد که شورش توسط غرب تحریک شده است.»  این ادعای الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور و رهبر قدرتمند صربستان را منعکس می‌کند که دولت او مورد حمله نیروهای خارجی قرار گرفته است و تاکید می‌کند که معترضان به‌دنبال «انقلاب رنگی» هستند؛ اصطلاحی که روسیه برای توصیف شورش‌های شرق اروپا ابداع کرده است و همواره آنها را نتیجه توطئه غرب می‌خواند. ووچیچ به پینک تی‌وی، یک ایستگاه تلویزیونی حامی دولت گفت: «این یک تلاش خشونت‌آمیز برای تصرف نهادهای دولتی جمهوری صربستان بود.» هیچ مدرکی مبنی بر تحریک دولت‌های غربی در اعتراضات خیابانی این هفته علیه ووچیچ و آنچه مخالفان او معتقدند انتخابات بلگراد دزدیده شده است، وجود ندارد.  

در گزارشی که دوشنبه گذشته توسط ناظران انتخابات سازمان امنیت و همکاری اروپا منتشر شد، آمده بود که رای‌دهندگان صرب حق انتخاب گسترده‌ای از نامزدها داشته‌اند و «آزادی بیان و تجمع عموما رعایت می‌شود.» اما به گفته این سازمان، حزب حاکم از «مزیت‌هایی» برخوردار بوده که اپوزیسون فاقد آنها بوده است. همچنین گفته شده است: «فشار بر رای‌دهندگان و همچنین دخالت قاطع رئیس‌جمهور و مزیت‌های سیستمی حزب حاکم، روند انتخابات را به‌طور کلی تضعیف کرد.» حزب پیشروی حاکم صرب به رهبری ووچیچ در رای‌گیری پارلمانی در این ماه، مخالفان را شکست داد؛ اما در انتخابات شورای شهر بلگراد موفقیت کمتری کسب کرد و به پیروزی محدودی دست یافت. مخالفان این پیروزی را به رای‌دهندگانی نسبت می‌دهند که به گفته آنها به‌طور غیرقانونی از مناطق دیگر کشور و کوزوو و بوسنی به پایتخت منتقل شده‌اند.

اپوزیسیون درحالی‌که شکست در رای‌گیری برای پارلمان جدید را پذیرفت، متعهد شد، آنچه را که به‌عنوان یک نتیجه تقلبی در انتخابات شهرداری بلگراد می‌داند، لغو کند و در هفته گذشته اعتراضات خیابانی را هر روز برپا کرده است. کشورهای غربی که نگران این هستند که پل‌ها بین دو طرف شکسته شود، در انتقاد از انتخابات سکوت کرده‌اند. کریستوفر آر هیل، سفیر ایالات متحده در صربستان، هفته گذشته از این کشور خواست تا به «نقص» در سیستم انتخاباتی رسیدگی کند؛ اما تاکید کرد که «دولت ایالات متحده مشتاق ادامه کار با دولت صربستان است و آن را به سایر کشورهای غربی نیز توصیه می‌کند.» صربستان در سال۲۰۰۹ درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را داد؛ اما درخواست آن سال‌ها متوقف شده بود. از زمان آغاز حمله گسترده روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، فشار فزاینده‌ای از سوی غرب بر ووچیچ وارد شده است که زودتر اعلام موضع کند.