60b32703-47c3-4448-b801-277c6968 copy

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از 90درصد فلسطینی‌های ساکن غزه در این سرزمین می‌گویند که به‌طور منظم برای یک روز کامل بدون غذا بوده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، چهار فرزند «ولاء زعیتر» هفته‌هاست که گرسنه هستند؛ اما او به سختی می‌تواند برایشان غذا پیدا کند. آنها درخواست ساندویچ، آب‌میوه و غذاهای خانگی فلسطینی می‌کنند که او قبل از شروع جنگ می‌پخت. او گفت، در موردی نادر که اینترنت وصل شد، یک‌بار بچه‌ها را دور گوشی جمع کرده بودند تا ویدئویی را در یوتیوب تماشا کنند که فردی در حال خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده است.

او در یک مصاحبه تلفنی اخیر گفت بیشترین امیدی که در این روزها دارند، یک قوطی نخود، مقداری پنیر و اندکی مغزهای آجیل است که هفته‌ای یک‌بار در رفح، شهری در جنوب غزه، به‌عنوان جیره غذایی خانواده‌ها توسط سازمان ملل توزیع می‌شود. آنها در اوایل دسامبر به آنجا گریختند تا از بمباران اسرائیل فرار کنند. این اما برای تغذیه خانواده هفت‌نفره او اصلا کافی نیست. زعیتر ِ37 ساله که فرزندانش از 9 ماه تا 13سال سن دارند، گفت: «این یک تقلای روزانه است. شما احساس می‌کنید تحت فشار و ناامید هستید و نمی‌توانید چیزی ارائه دهید.» سازمان ملل در گزارش اخیر خود اعلام کرد که جنگ اسرائیل در غزه یک فاجعه انسانی را ایجاد کرده است؛ به‌طوری‌که نیمی از جمعیت حدود 2.2میلیون نفری در معرض خطر گرسنگی هستند و 90درصد گفته‌اند که در بعضی روزها یک روز کامل بدون غذا مانده‌اند.

عارف حسین، اقتصاددان ارشد برنامه جهانی غذا گفت که فاجعه انسانی در غزه یکی از بدترین فاجعه‌هایی است که تا به حال دیده است. او گفت که به نظر می‌رسد این قلمرو در شکل حداقلی خود معیارهای قحطی را دارد و 20درصد از جمعیت با کمبود شدید غذا مواجه هستند. حسین تصریح کرد: «من حدود 20سال است که این کار را انجام می‌دهم. من تقریبا در هر درگیری بوده‌ام، خواه یمن، سودان جنوبی، شمال شرقیِ نیجریه، اتیوپی و من هرگز چنین چیزی را ندیده‌ام، هم از نظر مقیاس، هم از نظر بزرگی و هم با سرعتی که این اتفاق رخ داده است.» ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل ادعا کرد که اسرائیل مانعی برای کمک‌های بشردوستانه نمی‌تراشد و حماس، گروه فلسطینی حاکم بر غزه را مسوول هرگونه کمبود دانست. اسرائیل برای این ادعای خود هیچ مدرکی ارائه نکرد.

پس از حمله حماس به اسرائیل، این رژیم بمباران هوایی ویرانگر منطقه کوچک و فقیرنشین غزه را آغاز کرد و به دنبال آن یک تهاجم زمینی انجام داد که تقریبا 85درصد از جمعیت را آواره کرده است. به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از 20هزارفلسطینی در این جنگ شهید شده‌اند و بسیاری از زیرساخت‌های غیرنظامی و اقتصاد این سرزمین را ویران کرده است. اسرائیل نیز ماه‌هاست که غزه را محاصره کرده و آب، غذا، سوخت و دارو را قطع کرده است. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل متحد که به فلسطینی‌ها کمک می‌کند، گفت که اخیرا گرسنگانی را در غزه دیده است که کامیون‌های کمک‌رسانی این سازمان را در رفح متوقف و به مواد غذایی آنها حمله کرده‌اند و در همان محل غذا را خورده‌اند. او دو روز پس از بازدید از رفح در انتهای جنوبی غزه در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «من از نزدیک شاهد این موضوع بودم. هر جا که می‌روی، مردم گرسنه، مستاصل و وحشت‌زده هستند.»

دیده‌بان حقوق بشر، اسرائیل را به مجازات دسته‌جمعی غیرنظامیان غزه و استفاده از گرسنگی دادن به غیرنظامیان به‌عنوان روشی برای جنگ متهم کرده است. هر دو جزو جنایات جنگی هستند. عمر شاکر، مدیر اسرائیل و فلسطین در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «بیش از دو ماه است که اسرائیل جمعیت غزه را از غذا و آب محروم کرده است؛ سیاستی که توسط مقامات بلندپایه اسرائیل تحریک شده یا مورد تایید قرار گرفته و نشان‌دهنده آن است که عامدانه به فلسطینی‌ها ساکن غزه گرسنگی می‌دهند و از آن به‌عنوان یک روش جنگی استفاده می‌کنند.»