گسست عمیق میان اروپا و اسرائیل

 این نشست نشان می‌دهد که گسست عمیقی بین اسرائیل و بیشتر جهان ایجاد شده است. یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، طرحی را به اروپایی‌‌‌ها ارائه کرد که شامل جزیره‌‌‌ای مصنوعی در سواحل غزه می‌‌‌شد - به گفته مقامات در این نشست، طرحی که به حاکمیت آینده این سرزمین توجهی نداشت.  در حالی که دیپلمات‌‌‌ها در کنار یکدیگر صحبت می‌‌‌کردند، درگیری‌‌‌ها در روز دوشنبه در جنوب غزه شدت گرفت و پرسنل پزشکی غزه از تبادل آتش‌‌‌‌‌‌بارهای سنگین و افزایش تانک‌‌‌ها و نیروهای اسرائیلی در مناطق اطراف بیمارستان‌‌‌ها گزارش دادند.

جمعیت هلال احمر فلسطین و وزارت بهداشت غزه بدون ارائه آمار دقیق اعلام کردند روز دوشنبه تعداد زیادی از مردم در خان یونس، بزرگ‌ترین شهر جنوبی غزه شهید یا زخمی شدند. ناهد ابوطائمه، مدیر جراحی بیمارستان ناصر، بزرگ‌ترین بیمارستان منطقه، در یک مصاحبه تلویزیونی به الجزیره گفت که ۱۰۰ زخمی و ۵۰ پیکر شهدا را دریافت کرده است. نبال فرسخ، سخنگوی هلال احمر در مصاحبه‌ای گفت: «خان یونس اکنون بسیار خطرناک است. کل منطقه خان یونس اساسا محاصره شده است.»

به‌‌‌رغم فشارهای بین‌المللی، از جمله تاکید جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهوری ایالات متحده، بنیامین نتانیاهو تاکید کرده است که اسرائیل باید بر سرزمین‌‌‌های فلسطینی، هم کرانه باختری و هم غزه، قدرت نظامی‌اش را حفظ کند. وی روز شنبه گفت که او در مورد کنترل کامل امنیتی اسرائیل بر کل منطقه غرب رود اردن سازش نمی‌‌‌کند و این با یک کشور فلسطینی آشتی‌ناپذیر است.

جوزپ بورل: دو‌دولتی تنها راهکار است

قبل از دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، بورل به نمایندگی از این بلوک از مخالفت اسرائیل با تشکیل کشور فلسطین ابراز ناامیدی کرد: «راه‌‌‌حل‌‌‌های دیگری که آنها در ذهن دارند کدامند؟» او با سوال از خبرنگاران این‌گونه ادامه داد: «همه فلسطینی‌‌‌ها آنجا را ترک کنند؟ یا همه آنها کشته شوند؟!»

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست وزرای امور خارجه این نهاد اروپایی با انتقاد از رویکرد اسرائیل در جنگ غزه و مساله فلسطین، بر ضرورت به کار گرفتن راهکار تشکیل «دو دولت» به منظور حل‌‌‌وفصل مناقشه فلسطین-رژیم اسرائیل تاکید کرد. به نوشته روزنامه گاردین، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل که با دیدار جداگانه آنها با وزرای امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی همراه بود، در جمع خبرنگاران گفت که وضعیت انسانی در نوار غزه، «بدتر از این نمی‌تواند باشد».

او گفت: «شرایط انسانی در غزه بسیار وخیم است. کلمات قادر به تشریح اوضاع نیستند. صدها‌هزار نفر به سرپناه، غذا و دارو دسترسی ندارند و زیر بمباران زندگی می‌کنند.» وی با اشاره به اینکه آمار بالایی از غیرنظامیان به طور روزانه کشته می‌‌‌شوند هشدار داد که این وضع نمی‌تواند ادامه یابد و این مساله در نشست شورای وزیران بحث خواهد شد.  مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «من سپس یک راه‌حل جامع ارائه خواهم داد. اما این راه‌حل درباره روند سازش نیست. به نظرم باید صحبت در این باره را متوقف کنیم و به طور جدی درباره روند راه‌‌‌حل دو‌دولتی بحث کنیم.» وی با بیان اینکه صلح می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد افزود: «ما باید درمورد راه‌‌‌حل دو‌دولتی بحث کنیم. از این پس من درباره روند سازش صحبت نخواهم کرد و روی راه‌‌‌حل دو‌دولتی متمرکز خواهم بود.»  بورل با اشاره به حضور وزرای امور خارجه تعدادی از کشورهای عربی و همچنین اسرائیل در نشست شورای وزیران، تصریح کرد که موانع تحقق راه‌حل دو‌دولتی باید از طریق گفت‌‌‌وگو رفع شود.