دومین حمله گسترده به یمن

«اریک اشمیت» و «هلن کوپر» در گزارش ۳فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند، در این بیانیه آمده است که هواپیماهای جنگی آمریکایی و بریتانیایی و همچنین موشک‌های کروز تاماهاوک نیروی دریایی، انبار تسلیحات کاملا پنهان‌شده را مورد اصابت قرار دادند. همچنین سیستم‌های موشکی و پرتابگرها، سامانه‌های پدافند هوایی و رادارها در یمن هم از دیگر اهداف بودند. استرالیا، بحرین، دانمارک، کانادا، هلند و نیوزیلند حمایت‌هایی را ارائه کردند که به گفته مقامات، شامل کمک‌های اطلاعاتی و لجستیکی بود.

در این بیانیه با اشاره به حملات بزرگ آمریکا و انگلیس در ماه گذشته آمده است: «این حملات دقیق با هدف مختل کردن و تضعیف توانایی‌هایی است که حوثی‌ها برای تهدید تجارت جهانی استفاده می‌کنند و در پاسخ به یکسری اقدامات خطرناک و بی‌ثبات‌کننده حوثی‌ها از زمان حملات قبلی ائتلاف است.» این حملات دومین حمله بزرگ از زمانی بود که متحدان برای اولین بار به اهداف حوثی‌ها در ۱۱ژانویه حمله کردند. این حملات پس از یک هفته انجام شد که حوثی‌ها به اقدامات خود ادامه دادند و چندین پهپاد تهاجمی و موشک‌های کروز و بالستیک را به کشتی‌های تجاری و کشتی‌های جنگی نیروی دریایی ایالات متحده در دریای سرخ و خلیج عدن پرتاب کردند.

حملات هوایی و دریایی به رهبری آمریکا ماه گذشته در پاسخ به ده‌ها حمله پهپادی و موشکی حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از نوامبر آغاز شد. حوثی‌ها می‌گویند حملاتشان در اعتراض به عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس در غزه است. ایالات متحده و چندین متحد دیگر به‌طور مکرر به حوثی‌ها درباره عواقب جدی حملات (در صورت عدم توقف آنها) هشدار داده بودند. اما حملات تحت رهبری ایالات متحده تاکنون نتوانسته حوثی‌ها را از حمله به خطوط کشتیرانی به و از کانال سوئز که برای تجارت جهانی حیاتی هستند، بازدارد. صدها کشتی مجبور به انحراف طولانی در مسیر جنوب آفریقا شده‌اند که هزینه‌ها را بالا برده است.

یک مقام ارشد حوثی در واکنش به حملات اخیر گفت: «عملیات نظامی ما علیه رژیم صهیونیستی تا پایان تجاوز به غزه ادامه خواهد داشت؛ صرف نظر از اینکه غزه چه فداکاری‌ای از ما بخواهد. ما با تشدید تنش مواجه خواهیم شد.» درحالی‌که دولت بایدن معتقد است به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیست، حملات دو روز گذشته نشان‌دهنده تشدید آن است. به گفته مقامات، حملات در یمن تقریبا به اندازه حملات ایالات متحده و انگلیس در ۲۲ژانویه بود؛ اما کوچک‌تر از حملات ۱۱ژانویه بود. حملات روز شنبه پس از تبادل پیاپی حملات محدودتر بین حوثی‌ها و نیروهای آمریکایی در دریای سرخ و آب‌های مجاور انجام شد. حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز جمعه به وقت محلی، ناوشکن کارنی یک پهپاد را که بر فراز خلیج عدن در حال پرواز بود، سرنگون کرد.

۶ساعت بعد، ایالات متحده به چهار پهپاد تهاجمی حوثی‌ها حمله کرد که به گفته فرماندهی مرکزی ارتش در شرف پرتاب و تهدید کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بودند. فرماندهی مرکزی در بیانیه دیگری اعلام کرد: حدود ساعت ۲۱:۲۰، نیروهای آمریکایی پس از مشخص شدن تهدیدی برای کشتی‌های یمن، موشک‌های کروز را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن هدف قرار دادند. حدود پنج‌ساعت پس از آن، اوایل روز شنبه، ناوشکن لابون و هواپیماهای تهاجمی FA-۱۸ هفت پهپاد را که بر فراز دریای سرخ پرواز می‌کردند، سرنگون کردند. فرماندهی مرکزی گفت: سپس شنبه شب، قبل از حملات برنامه‌ریزی‌شده، ایالات متحده شش موشک کروز ضد کشتی حوثی‌ها را درحالی‌که آماده پرتاب علیه کشتی‌ها در دریای سرخ بودند، مورد اصابت قرار داد.

«استیسی فیلبریک یداو»، متخصص یمن در کالج‌های هوبارت و ویلیام اسمیت گفت: «نمی‌دانم که چگونه این حملات هوایی به اهداف ایالات متحده دست می‌یابد یا از تشدید بیشتر تنش در منطقه جلوگیری می‌کند. درحالی‌که این حملات ممکن است در کوتاه‌مدت توانایی حوثی‌ها را کاهش دهند، اما رهبری این گروه قول داده است که به حملات خود در دریای سرخ ادامه دهد و در پاسخ به این حملات هوایی انتقام بگیرد.»