رقابت تنگاتنگ سه‌حزبی در پاکستان

«فراس غنی» و «اسد صدیقی» در گزارش ۹فوریه در الجزیره نوشتند، در برخی مناطق استفاده از تلفن همراه به‌دلیل قطع اینترنت ممنوع شد. همین امر شائبه‌هایی مبنی بر «مهندسی سیاسی» انتخابات مطرح کرده است. به نوشته گزارشگران الجزیره و تا لحظه تنظیم این خبر، «حزب مردم پاکستان» ۲۷کرسی، حزب «مسلم لیگ- شاخه نواز» ۳۴کرسی، حزب «تحریک انصاف پاکستان» ۴۲کرسی و سایر احزاب ۴کرسی به‌دست آوردند. محتمل است که این آمار پس از اعلام قطعی آرا تغییر کند.برآوردها نشان می‌دهد که حزب «عمران خان» یعنی «تحریک انصاف پاکستان» رتبه نخست را به‌دست آورده است. مفسران سیاسی می‌گویند اگر این انتخابات نتواند به اکثریت مطلق برای احزاب بینجامد، آنها ناگزیر به ائتلاف خواهند بود و نقطه چالش همین جا خواهد بود.

«عباس نصیر» مفسر سیاسی به رویترز گفت: «مولفه تعیین‌کننده این است که ارتش قدرتمند و عوامل امنیتی‌اش جانب کدام یک از احزاب را می‌گیرند.» سخن او تلویحا به این معناست که احتمال دارد هیچ حزبی نتواند اکثریت مطلق را به‌دست آورد. با این حال، این مفسر سیاسی بر این باور است که «چالش‌های اقتصادی بسیار جدی هستند و راه‌حل هم بسیار دردناک است؛ به‌طوری‌که من مطمئن نیستم فردی که به قدرت می‌رسد می‌تواند بحران را مدیریت کند.»

با این حال، سخنگوی تحریک انصاف مقام‌ها را به دستکاری در نتایج انتخابات متهم کرد. او گفت: «آرا دزدیده شده است.» رئوف حسن به الجزیره گفت: «نامزدهای تحریک انصاف از همان ابتدا پیشگام بودند. سرعت اعلام نتایج کاهش یافت و سپس متوقف شد و برای چند ساعتی چنین بود... ما با فاصله‌ای بزرگ پیشگام بودیم.» این سخنگو تصریح کرد که دستکاری در آرا «پیامدهای فاجعه‌باری» برای کشور خواهد داشت. او افزود: «کشور نیازمند ثبات سیاسی و اقتصادی است. آنچه در چند ساعت گذشته (تا پنج‌شنبه شب و اوایل جمعه صبح) رخ داد این چشم‌انداز را تیره و تار می‌کند.» «کمال حیدر» گزارشگر دیگر الجزیره، هم نوشت که کمیسیون انتخاباتی باید نتایج را تا ساعت ۲صبح جمعه اعلام می‌کرد؛ اما چنین نکرد.

او معتقد است بسیاری از نامزدها از دزدیده شدن آرا و دستکاری‌های انتخاباتی سخن به میان می‌آورند. این گزارشگر نوشت، اگر چنین باشد، این اقدام توهینی به مردم پاکستان است؛ چراکه کشور نیازمند ثبات است و چنین اقدامی پیامدهایی جدی برای دموکراسی پاکستان و ثبات سیاسی‌اش خواهد داشت. او نوشت، معلوم است که نامزدهای «تحریک انصاف» (حزب عمران خان) پیشگام بودند؛ اما ناگهان همه چیز عوض شد.