در نظرسنجی نیویورک‌تایمز/ کالج سینا در شش ایالت میدان نبرد، اکثریت قاطع رای‌دهندگان گفته‌اند که نگرانی‌های جدی درباره سن بایدن دارند و ۷۰درصد گفته‌اند که او برای رئیس‌جمهور شدن خیلی مسن است. کمتر از نیمی از رای‌دهندگان نسبت به ترامپ تردیدهای مشابهی ابراز کردند. «مارک پوکان» نماینده دموکرات ایالت ویسکانسین گفت: «اگرچه می‌دانیم که هر دو نامزد سه سال و نیم با هم فاصله دارند، به نظر می‌رسد یک طرف کمی بیشتر از این حربه استفاده می‌کند و این باعث نگرانی است.» برخی از این نگرانی‌ها به تفاوت‌های فیزیکی اساسی برمی‌گردد. صدای بایدن نرم‌تر و تندتر شده، موهایش نازک‌تر و سفیدتر شده است. او بلندقد و خوش اندام است؛ اما نسبت به نامزدی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ محتاطانه‌تر حرکت می‌کند، اغلب بالاتنه‌اش را سفت نگه می‌دارد و این احساس ضعف را بیشتر می‌کند. او در معرض دید عموم قرار گرفته است: افتادن از دوچرخه، زمین خوردن روی کیسه شن و غیره.

در مقابل به نظر نمی‌رسد که ترامپ به این شکل مشهود از تاثیرات زمان دچار مشکل شود. ترامپ اغلب موهای خود را رنگ می‌کند و به‌طور غیر طبیعی برنزه به نظر می‌رسد. او قد بلند و سنگینی دارد و از قدرت بدنی خود برای نشان دادن قدرت در مقابل جمعیت استفاده می‌کند. هنگامی که او در گردهمایی‌ها روی صحنه می‌رود، برای چند دقیقه به ابراز احساسات به تحسین‌ها و تمجیدها می‌پردازد، با یک آهنگ آغازین می‌رقصد و سپس در سخنرانی‌های مملو از لفاظی که معمولا بیش از یک ساعت طول می‌کشد به کار ادامه می‌دهد و نمایشی از استقامت نشان می‌دهد. «کارول کینزی گومان» سخنران درباره «حضور رهبری» می‌گوید: «این درک نحوه ارتباط شماست. وقتی ترامپ چنین گاف‌هایی می‌دهد، از کنار آن می‌گذرند و مردم نمی‌گویند اوه، او پیر شده است.» او حداقل به اندازه جو بایدن اشتباه می‌کند؛ اما به این دلیل که این کار را با این شجاعت انجام می‌دهد به نظر پیری نیست، بلکه اشتیاق به نظر می‌رسد.»

گومان در رابطه با بایدن گفت: «رویکردهای او حاکی از ضعف است.» فراتر از تصور عمومی رفتن برای مقایسه سلامت جسمانی این دو مرد دشوار است. دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان گفته‌اند که بایدن در مکالمات خصوصی تیزبین است. بایدن و ترامپ هر کدام اطلاعات پزشکی محدودی منتشر کرده‌اند. نزدیک به یک سال پیش، کاخ سفید نامه‌ای از پزشک باسابقه بایدن منتشر کرد که در آن پس از معاینه فیزیکی، او را یک مرد ۸۰ساله سالم و بانشاط توصیف کرد. کاخ سفید پزشکان او را در اختیار خبرنگاران قرار نداده است. در ماه نوامبر، ترامپ یک گزارش بهداشتی مبهم منتشر کرد که وضعیت او را «عالی» توصیف کرد. دموکرات‌ها و حامیان بایدن می‌گویند که این دو با استانداردهای متفاوتی رفتار می‌کنند. در هفته گذشته، رئیس‌جمهور مجبور شد به‌طور علنی از قدرت ذهنی خود دفاع کند؛ زیرا گزارش بازپرس ویژه گفته بود شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه بایدن ممکن است عمدا اسناد طبقه‌بندی‌شده را نگه داشته باشد.