گروه بین‌الملل- پس از ارزیابی بن‌ برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا، از چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور دیروز، چهارشنبه، بورس‌های جهان دچار کاهش شدند. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۲/۵۸۱۱ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۹/۷۰۵۱ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی -۴۰ فرانسه ۷/۰ درصد افت کرد و به ۳۰/۳۸۴۵ واحد رسید. وال‌استریت نیز به سمت کاهش پیش رفت. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۴ واحد کاهش یافت و به ۱۲۰۴۸ واحد رسید و فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ بیش از ۲ واحد افت کرد و به ۱۰/۱۲۸۲ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن کمتر از ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۴۶/۹۴۴۹ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۷/۰ درصد تنزل کرد و به ۸۰/۴۵۳۶ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۱ درصد سقوط کرد و به ۶۵/۲۲۶۲۲ واحد رسید. اما شاخص‌ها در سرزمین اصلی چین رشد کردند. شاخص شانگهای کامپوزیت ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۹/۲۷۵۰ واحد رسید. در دیگر نقاط آسیا، شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۸/۰ درصد تنزل کرد و به ۳۵/۲۰۸۳ واحد رسید. بورس‌های سنگاپور و تایوان نیز دچار کاهش شدند اما بورس‌های نیوزیلند و فیلیپین رشد کردند.

پس از آن که بن برنانکه،رییس فدرال رزرو آمریکا،گفت روند احیای اقتصادی ناهموار باقی می‌ماند، روز سه‌شنبه رشد ابتدای روز ازمیان رفت و شاخص‌ها در وال‌استریت با کاهش روبرو شدند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز به اندازه ۸۹ واحد رشد کرده بود اما در اواخر بعدازظهر با آغاز سخنرانی برنانکه دچار کاهش شد. افت ۱۹ واحدی شاخص داوجونز ششمین و طولانی‌ترین کاهش متوالی این شاخص از ماه اوت تاکنون بود. برنانکه اعلام کرد اقتصاد آمریکا از ابتدای سال تاکنون با سرعت پیش‌بینی شده رشد نکرده است. او اختلال تولیدات صنعتی ژاپن به دلیل سونامی و بحران هسته‌ای این کشور و همچنین قیمت بالای بنزین را علت کندی رشد اقتصادی عنوان کرد. برنانکه پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد، اما بیان کرد آهنگ این رشد کندتر از انتظار میلیون‌ها نفر آمریکایی بیکار خواهد بود.

برخی از سرمایه‌گذاران امیدوار بودند برنانکه به منظور حمایت از رشد اقتصادی برنامه‌های محرک اقتصادی دیگری را اعلام کند، اما او گفت اقتصاد آمریکا به تدریج درحال رشد است و نیازی به محرک‌های اقتصادی بیشتر نیست. این درحالی است که برنامه ۶۰۰ میلیارد دلاری خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو در پایان ماه ژوئن خاتمه می‌یابد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۵/۱۹ واحد یا ۲/۰ درصد افت کرد و به ۸۱/۱۲۰۷۰ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۳/۱ واحد یا ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۴/۱۲۸۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت یک واحد یا کمتر از ۱/۰ درصد تنزل کرد و به ۵۶/۲۷۰۱ واحد رسید.