«نیلز آدلر»، «استفن کیلن» و «آلما میلیسیچ» در گزارش ۲۶فوریه۲۰۲۴ در الجزیره نوشتند: «احمد ییلدیز» نماینده قانونی ترکیه اقدامات اسرائیل را که نقض‌کننده تقدس مکان‌های مقدس از جمله مسجدالاقصی است، برجسته کرد. او مدعی است که حوادثی مانند یورش به مسجدالاقصی از سوی شهرک‌نشینان پاسخی به «درخواست‌های نفرت‌برانگیز از سوی سیاستمداران اسرائیلی» است. نماینده ترکیه در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید اگر قوانین بین‌المللی و حقوق بشر رعایت می‌شد و حقوق مسلم مردم فلسطین به رسمیت شناخته می‌شد، این مناقشه تا کنون حل شده بود.

او افزود: «درگیری مربوط به یک جناح یا گروه فلسطینی خاص نیست. این درگیری به یک قرن قبل برمی‌گردد.» او افزود: «موانع واقعی بر سر راه صلح آشکار است.» او «اشغال گسترده اراضی فلسطینی از سوی اسرائیل» را یکی از این موانع برشمرد و عدم اجرای راه‌حل دو دولتی را به‌عنوان مساله اساسی معرفی می‌کند. گزارشگران الجزیره نوشتند، این جلسه دیروز دوشنبه پایان یافت و قرار شد اسرائیل تا روز دوشنبه (که دیروز باشد) درباره میزان پیشرفت‌هایی که در اجرای دستور ماه گذشته این نهاد بین‌المللی داشته است، گزارش دهد.

عبدالحکیم الرفاعی، نماینده اتحادیه دولت‌های عرب به این دیوان جهانی می‌گوید که اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل «آخرین اشغال استعماری و آپارتایدی توسعه‌طلب است که هنوز در قرن بیست‌ویکم پابرجاست.» وی افزود: «این اشغال طولانی‌مدت توهین به عدالت بین‌المللی است. ناکامی در پایان دادن به آن منجر به خشونت‌های دهشت‌بار کنونی شده که علیه مردم فلسطین انجام و به نسل‌کشی تبدیل شده است.» او افزود: «هیچ توجیه اخلاقی یا حقوقی برای اشغال سرزمین‌ها، کشتار، ترور و آواره کردن مردم آنها وجود ندارد. تنها حاکمیت قانون، نه قانون جنگل است که راه را برای صلح در کل منطقه هموار خواهد کرد.»

«متیو امپوکه بیگ» و «مارلیس سیمونز» در گزارش ۲۶فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند: دیوان عالی سازمان ملل روز دوشنبه آخرین روز بحث درباره اشغال چندین دهه‌ای فلسطین از سوی اسرائیل را بررسی کرد؛ جلساتی که در زمانی که توجهات بر جنگ غزه متمرکز شده است، می‌تواند فشار مضاعفی بر اسرائیل وارد آورد. در این جلسات که از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد، اولین باری است که از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته شده است تا درباره این موضوع که سال‌ها بحث و قطعنامه در سازمان ملل درباره آن صادر شده است، نظر مشورتی بدهد. احتمالا چند ماه طول می‌کشد تا رای صادر شود.

جلسات هفته گذشته که در کاخ صلح در لاهه برگزار شد، بر قانونی بودن آنچه نمایندگان فلسطینی‌ها «اشغال، شهرک‌سازی و الحاق طولانی‌مدت» سرزمین‌های فلسطینی، به‌ویژه کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی توسط اسرائیل می‌گویند، متمرکز بود. این نمایندگان، از جمله تیمی از وکلای برجسته گفتند که اسرائیل بدون هیچ‌گونه ترس از مجازاتی، از حقوق فلسطینیان سوءاستفاده کرده است. ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که اسرائیل چندین دهه فلسطینی‌ها را در معرض تبعیض قرار داده و آنها را با انتخاب میان «آوارگی، انقیاد یا مرگ» مواجه کرده است. اسرائیل در جلسات استماع حضور نیافت؛ اما در یک نامه مکتوب، پرسش‌های مطرح‌شده در دادگاه را به‌عنوان «پرسش‌های مغرضانه» رد کرد.

این جلسات شش‌روزه که شامل نمایندگانی از بیش از ۵۰کشور می‌شود، بخشی از یک تلاش هماهنگ جهانی برای بررسی قانونی بودن سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها است. این روند به‌دلیل جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه فوریت یافته است. مقامات بهداشتی در غزه می‌گویند که عملیات نظامی اسرائیل بیش از ۲۹هزار کشته- اکثریت زنان و کودکان- بر جا گذاشته است. سازمان ملل تحولات غزه را «یک فاجعه انسانی» نامیده است.ایالات متحده در سطح بین‌المللی مدافع سرسخت اسرائیل است و چهارشنبه گذشته به دیوان گفت که اسرائیل با «نیازهای امنیتی بسیار واقعی» روبه‌رو است.

این کشور همچنین قطعنامه شورای امنیت را که خواستار آتش‌بس بود، وتو کرد. اما کارزار نظامی اسرائیل در غزه، دولت بایدن را (که به ارائه کمک‌های نظامی به اسرائیل ادامه می‌دهد) در یک معضل قرار داده است. روز جمعه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که شهرک‌سازی‌های جدید اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی را «ناسازگار با قوانین بین‌المللی» می‌داند. آخرین روز جلسه دادگاه روز دوشنبه در محل دیوان برگزار شد که شامل استدلال نمایندگان ترکیه، اسپانیا، اتحادیه آفریقا و سازمان همکاری اسلامی بود که نماینده ۵۷کشور عضو است که اکثر آنها کشورهای مسلمان هستند.