پیام تنبیهی بایدن به بی‌بی

«ایزابل کرشنر»، «آدام راسگون» و «جولیان بارنز» در گزارش ۲۱آوریل در نیویورک‌تایمز نوشتند، اخبار مربوط به تحریم‌های احتمالی که قبلا توسط «اکسیوس» گزارش شده بود، تنها یک روز پس از آن منتشر شد که مجلس نمایندگان ۲۶میلیارد دلار برای اسرائیل و کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در مناطق درگیری از جمله غزه تصویب کرد. تحریم‌ها -در صورت اعمال- کمک‌های نظامی را که به تازگی در کنگره تصویب شده است، متوقف نمی‌کند. فلسطینیان ساکن کرانه باختری روز یکشنبه (۲اردیبهشت‌ماه) در اعتراض به حمله مرگبار ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان دست به اعتصاب عمومی زدند.

حداقل ۱۰نفر در حمله روز شنبه -جدیدترین عملیات در سرکوب گسترده اقتصادی و امنیتی در اراضی اشغالی- توسط اسرائیل کشته شدند.از زمان حملات ۷اکتبر، صدها فلسطینی در حملاتی در کرانه باختری کشته و بازداشت شده‌اند که توجیه مقامات اسرائیلی این است که این کشته‌ها و بازداشت‌ها را در راستای «عملیات ضد تروریستی علیه حماس و سایر گروه‌های مسلح» توصیف می‌کنند. به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین، وفا، اعتصاب روز یکشنبه «همه جنبه‌های زندگی» را در کرانه باختری فلج کرد و مغازه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و بانک‌ها تعطیل و حمل‌ونقل عمومی نیز متوقف شد. اعمال تحریم‌های احتمالی علیه «نتزاه یهودا» و سایر گردان‌ها، بر اساس «قانون لیهی» ۱۹۹۷ است که واحدهای نظامی خارجی متهم به نقض حقوق بشر را از دریافت کمک یا آموزش ایالات متحده منع می‌کند.

با توجه به اینکه ردیابی بودجه یگان‌های خاص اسرائیل سخت است و گردان‌های مورد نظر آموزش آمریکایی نمی‌بینند، مشخص نیست که تحریم‌ها چه تاثیری عملی می‌تواند داشته باشد. اما چنین اقدام تنبیهی به‌وضوح، به‌ویژه از سوی نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، پیام مهمی دارد. «نتزاه یهودا» که در گذشته به خشونت علیه فلسطینیان در کرانه باختری متهم شده بود، برای مردان یهودی افراطی ارتدوکس تاسیس شد که ملاحظات سخت‌گیرانه دینی‌شان ایجاب می‌کند که مردان و زنان از هم جدا شوند. این گردان سربازان ارتدوکس دیگر از جمله ملی‌گرایان تندرو از جنبش شهرک‌نشینان کرانه باختری را نیز جذب کرده است.

یکی از فاجعه‌بارترین قسمت‌هایی که به گردان «نتزاه یهودا» نسبت داده می‌شود، مربوط به مرگ یک مرد ۷۸ساله فلسطینی-آمریکایی بود که توسط اعضای یگان در یورش شبانه به روستای او در ژانویه۲۰۲۲ بازداشت، و به او دهان‌بند و دستبند زده شد. کالبد شکافی نشان داد که این مرد، یعنی عمر عبدالمجید اسد، بر اثر سکته قلبی ناشی از استرس ناشی از جراحات وارده در حین بازداشت درگذشته است. تحقیقات بخش قضایی ارتش اسرائیل، تخلفاتی را در رفتار سربازان نشان داد که به گفته ارتش «به‌نحوی عمل کردند که با آنچه از سربازان اسرائیلی خواسته و انتظار می‌رود مطابقت نداشت.» ارتش اسرائیل سه‌تن از فرماندهان این یگان را پس از تحقیقات تنبیه کرد؛ اما هیچ اتهام جنایی علیه سربازان مطرح نشد؛ زیرا ارتش در آن زمان گفت، هیچ رابطه سببی بین مرگ اسد و تخلف در رفتار سربازان یافت نشد.

سازمان‌های حقوق بشری مدت‌هاست که سیستم قضایی نظامی اسرائیل را متهم کرده‌اند که تخلفات را به قول معروف «سفیدشویی» کرده و ارتش را به اقدام بدون مجازات حواله می‌دهد. دولت بایدن اسرائیل را به خاطر افزایش خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها و فعالان ضد شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی تقبیح کرده و تحریم‌های مالی - مسافرتی علیه چندین نفر (و اخیرا علیه دو سازمان مردمی که کمک‌های مالی را برای برخی از آن افراد جمع‌آوری می‌کنند) وضع کرده است. بنی‌گانتس، یکی از اعضای کابینه جنگ نتانیاهو و یک فرمانده سابق ارتش گفت که اعمال تحریم‌ها علیه واحدهای نظامی اسرائیل «یک سابقه خطرناک» ایجاد می‌کند.

این انتقادات شدید تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که مقامات اسرائیلی از رای دو حزب در کنگره برای تصویب کمک میلیاردها دلاری به اسرائیل استقبال کردند و بر نوسانات و تناقضات شگرفی که مشخصه روابط اخیر بایدن و نتانیاهو بود، تاکید کرد. بایدن، نخست‌وزیر اسرائیل را به‌خاطر کشته شدن غیرنظامیان در غزه سرزنش کرده است؛ درحالی‌که با این وجود، به کمک اسرائیل برای دفع حمله موشکی ایران و تهیه تسلیحات مورد استفاده در جنگ در غزه آمده است.یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل گفت که اخیرا با آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه و جاکوب جی لو، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، گفت‌وگو کرده است. گالانت اوایل روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «دوستان و دشمنان ما اکنون بیش از هر زمان دیگری روابط بین اسرائیل و ایالات متحده را از نزدیک زیر نظر دارند. من از دولت آمریکا می‌خواهم که از قصد خود برای اعمال تحریم‌ها علیه گردان نتزاه یهودا دست بکشد.» میک مالروی، یکی از اعضای سابق سیا و مقام ارشد پنتاگون در مصاحبه‌ای گفت که اعمال چنین تحریم‌هایی علیه متحد نزدیکی مانند اسرائیل غیرعادی خواهد بود بنابراین «باید پیامی را ارسال کند».