شارژ مالیاتی جنگ با غرب پوتین با نسخه «افزایش مالیات بر درآمد شرکت‌ها»، سه هدف را نشانه رفته است؛ جبران کسری بودجه، جلب اعتماد نخبگان و پیغام به غرب / AP

روسیه در سال جاری نزدیک به یک‌سوم از بودجه کلی سال ۲۰۲۴ خود را به هزینه‌های دفاع ملی اختصاص می‌دهد که بسیار افزایشی است و به کسری بودجه‌ای اضافه می‌کند که کرملین برای کنترل آن تلاش کرده است.افزایش پیشنهادی مالیات بر اعتماد فزاینده پوتین درباره کنترل سیاسی‌اش بر نخبگان روسیه و انعطاف‌پذیری اقتصادی کشورش در داخل تاکید می‌کند و نشان می‌دهد که او مایل است برای تامین مالی جنگ، بخش‌هایی از جامعه را به خطر بیندازد. این اولین تغییر اساسی مالیاتی در بیش از یک دهه است. ریچارد کانولی، کارشناس اقتصاد روسیه در شرکت تحلیل استراتژیک آکسفورد آنالیتیکا می‌گوید: «من فکر می‌کنم که این نشانه‌ واقعا راحتی اوست. این واقعیت که آنها این کار را انجام می‌دهند، دنبال اصلاح خانه هستند.» قیمت بالای نفت، به‌رغم افزایش تورم و کمبود در بازار کار، اقتصاد روسیه را تقویت کرده و دستمزدها را افزایش داده است.

این روند، احتمالا مقامات مالی را مجاب کرده است که لحظه فعلی را زمان خوبی برای افزایش مالیات ببینند. کسانی که مسوول پرداخت قبوض روسیه هستند، نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که اقدامات ژئوپلیتیک آینده پوتین چقدر هزینه خواهد داشت یا اینکه آیا تحریم‌های غرب درآمد را بیشتر محدود خواهد کرد. کانولی گفت: «از دیدگاه مسکو، آنها در وضعیت بسیار خوبی به نظر می‌رسند و اکنون زمان خوبی برای انجام این کارها است. حتی افرادی که در معرض این طرح خواهند بود، چند سال خوب را سپری کرده‌اند و به نظر می‌رسد که سال خوبی را در پیش خواهند داشت.» جزئیات کمی درباره افزایش برنامه‌ریزی‌شده مطرح شده است. پوتین در سخنرانی روز چهارشنبه گفت که دولتش در حال ارزیابی پیشنهادهای مختلف است.

او گفت که ترتیبات مالیاتی جدید، برای مدت طولانی ثابت می‌ماند تا ثبات را تضمین کند. پوتین گفت: «مدرن‌سازی سیستم مالی باید توزیع عادلانه‌تری از بار مالیاتی را تضمین کند و پروژه‌های زیرساختی، اجتماعی و آموزشی تحریک کند.» اکثر روس‌ها مالیات بر درآمد را با نرخ ثابت ۱۳درصد می‌پردازند که به‌طور قابل توجهی کمتر از رقمی است که مالیات‌دهندگان در ایالات متحده و اروپای غربی معمولا می‌پردازند. پوتین در مصاحبه‌ای در ماه مارس گفت که قصد دارد یک مقیاس مالیاتی تصاعدی جدید را تا حدی برای کاهش فقر معرفی کند؛ پیامی محبوب در میان بسیاری از روس‌ها که قرار است ازاین به بعد شاهد افزایش مالیات بر ثروتمندان این کشور باشند، موردی نادر که کمتر رخ داده است.

مالیاتی که تا حد زیادی درباره افراد کم‌درآمد محتاطانه عمل می‌کند، همچنین می‌تواند به کاهش نارضایتی ناشی از جنگ در میان روس‌های فقیرتر کمک کند؛ زیرا بسیاری از نیروی انسانی ارتش را تامین می‌کنند و بیشترین تلفات را متحمل می‌شوند. پوتین نشان داده است که بازنگری مالیاتی مشوق‌های ویژه‌ای برای گروه‌های خاصی خواهد داشت که می‌تواند شامل روس‌هایی باشد که مستقیما در جنگ شرکت دارند یا خانواده‌هایی که سه فرزند یا بیشتر دارند. در گفت‌وگوهای داخلی، مقامات روسی افزایش مالیات بر درآمد شخصی برای درآمدهای بیش از یک‌میلیون روبل (۱۰۸۶۰دلار) در سال را از ۱۳درصد به ۱۵درصد و افزایش نرخ درآمدهای بالای پنج‌میلیون روبل در سال (۵۴۳۰۰دلار) به ۲۰درصد در نظر گرفته‌اند.

1793779_998+copy